Niciodată în istoria României nu s-au tranzitat mai multe mărfuri prin Portul Constanța și niciodată în istorie nu a fost Portul Constanța mai important pentru România și pentru Europa. Războiul de la graniță schimbă rutele de comerț exterior, fără doar și poate. În acest context, investițiile de aici sunt nu numai necesare, ci au și caracter strategic. Un astfel de investitor strategic în Portul Constanța este, încă din 2004, DP World, o companie multinațională de logistică din Emiratele Arabe Unite.
Conducerea firmei a organizat astăzi o conferință de presă la sediu pentru a prezenta stadiul investițiilor derulate.
„Începând cu anul trecut, 2022, am revizitat planul de investiții și ne-am propus să facem investiții strategice care vor ajuta sectorul transporturi, nu doar în Portul Constanța, dar și în România, creând premisele unor fluxuri de mărfuri către Europa Centrală și Europa de Est. După proiectul pe care noi l-am început acum câțiva ani, proiectul terminalului multimodal de la Aiud și proiectele pe care le avem în desfășurare la project cargo, la Ro-Ro, ne-am propus anul acesta să demarăm activitățile, și avem acum în curs o licitație de proiectare și de execuție, a unei platforme multimodale de 12 hectare, platformă care se va situa în terminalul maritim din Constanța. Această zonă poate fi conectată cu fluxurile provenite prin transporturile maritime, fluviale, feroviare și rutiere din Portul Constanța, creând premisele unor activități specifice de depozitare a mărfurilor, a unor activități logistice, care să aibă ca obiectiv creșterea fluxurilor de mărfuri prin Portul Constanța”, a declarat directorul general al DP World România, Cosmin Cârstea.
Portul Constanța, cel mai important nod maritim al UE în Marea Neagră
Acesta a precizat că „Portul Constanța a devenit cel mai important nod maritim al Uniunii Europene în Marea Neagră”.
De aceea, punctează directorul, investiția se mulează perfect pe nevoia de satisfacere a fluxului de mărfuri către centrul și estul Europei.
Investiția este realizată din fonduri europene, dar și din fonduri proprii, și se mulează perfect pe strategia prin care atât statul român, cât și compania DP World, au creat-o pentru dezvoltarea sectorului de transporturi într-un mod strategic.
Această zonă va fi un suport pentru operațiunile care se desfășoară acum în terminalul DP World, operațiunile care au legătură cu fluxul de mărfuri containerizate, project cargo, Ro-Ro, rezultatul fiind o creștere a capacității totale. În contextul acesta, Portul Constanța se bucură de o cerere în creștere de fluxuri de mărfuri, iar zona aceasta va deservi exact această nișă. Concret, la nivel macro, investițiile pe care DP World le-a început și le-a propus, în Portul Constanța și în România, vor susține un flux adițional de un milion de tone de mărfuri pe an. Această zonă, această platformă de 12 hectare va contribui cu aproximativ 200.000 de tone, anual, în acest milion. Pe lângă această investiție, investiția pe care compania o are în curs de finalizare, terminalul Ro-Ro, terminalul project cargo și proiectul extinderii platformei pentru activități specifice terminalului de containere contribuie cu aproximativ jumătate de milion de tone pe an.
„Aici se intersectează două fluxuri tradiționale de mărfuri”
„Această investiție vine într-un moment foarte bun pentru România și comunitatea europeană, întrucât Portul Constanța este un port critic, pentru că aici se intersectează două fluxuri tradiționale de mărfuri: fluxul maritim, care vine din China, prin Oceanul Indian, trece Marea Mediterană și prin Bosfor în Marea Neagră (acesta este un flux tradițional), dar și fluxul de mărfuri care vine pe Drumul Mătăsii, pe coridorul de mijloc, cum îl denumim noi, care traversează China prin Kazahstan, ajunge în zona Caspică și din Georgia vine în Constanța. Este singurul port din comunitatea europeană în care cele două fluxuri se suprapun. Proiectul despre care vorbim, acesta al platformei multimodale, în care se vor desfășura servicii suport, de depozitare și pentru activități logistice, își propune să contribuie, în anul 2024, la deschiderea acestor fluxuri de mărfuri. Deci, practic, ținta noastră este ca la anul, în 2024, să avem această platformă în operare. Aceasta se aliniază perfect, conform strategiei noastre, cu planul investițional, pentru că ne-am propus ca terminalul Ro-Ro și terminalul de project cargo să fie operabil în septembrie – octombrie, anul acesta, terminalul multimodal din zona Aiudului, la fel, să-și deschidă porțile tot în septembrie – octombrie, urmând ca la anul să avem zona aceasta de logistică deschisă, astfel încât să putem finaliza planul nostru de investiții strategice. Această zonă va susține toate fluxurile de mărfuri care trec prin Portul Constanța, în special prin terminalul nostru maritim, care au legătură cu containerele, cu mărfurile Ro-Ro și cu project cargo”, a subliniat Cosmin Cârstea.
Suprafață de 12 hectare
Managerul de proiect al companiei, Cornel Peleanu, a oferit detalii tehnice despre terminalul multimodal.
Acesta a precizat că terminalul multimodal se află în continuarea terminalului deja existent, și are și va avea legătură cu danele de operare, cu apa, cu operarea pe cale ferată și cu traficul rutier.
„Această platformă betonată, această platformă multimodală, în suprafață de 12 hectare, va fi împărțită cumva în funcție de nevoile noastre operaționale. În speță, undeva la cinci hectare din această platformă va fi destinată 100% depozitării mărfurilor, undeva la trei hectare din ea vor fi zone de acces, pentru că fiind o suprafață de 12 hectare și accesul acestor mărfuri de tip project cargo și suport pentru terminal necesită niște drumuri de acces suficient de bine dimensionate din toate punctele de vedere, în special al siguranței. Din această cauză am asignat o suprafață de trei hectare din ea pentru aceste drumuri de acces. Mai avem o suprafață de aproximativ trei hectare ca spații adiacente și spații suport. Restul de două hectare sunt spații verzi, gard de împrejmuire, camere și spații aferente controlului de acces și security pentru această zonă”, a declarat acesta.
Noul terminal multimodal este diferit de o platformă similară construită de DP World, care ar trebui să fie gata în acest an.
Diferența majoră și importantă dintre cele două platforme este că întreaga suprafață de platformă betonată pe care o va construi DP World, pe o lungime de 400 de metri, va avea o rampă de acces astfel încât, camioanele cu mărfuri generale când vor trebui să ajungă la descărcare și se vor poziționa cu spatele pentru a fi descărcate mărfurile, utilajele noastre de operare vor putea să intre direct în platformele camioanelor.
Platformă unică în portul Constanța
„Platforma este unică în Portul Constanța”, spun reprezentanții companiei, iar prin acest mod de operare se va putea înregistra o crește cu 50% față de ce se operează în prezent. Mai exact, compania estimează că se vor putea opera circa 100 de camioane pe zi.
Important și inovativ este că că noua platformă este securizată și digitalizată, astfel că timpii morți vor fi reduși spre zero.
Capacitatea de stocare a platformei va fi de circa 14 tone pe metrul pătrat. În plus, compania va fi dotată și cu un scanner modern, care va putea scana între 60 și 70 de containere pe oră, adică mult mai rapid decât în prezent. Investiția este a DP World, dar autoritățile vamale vor decide ce containere se vor verifica. Ele vor lua și deciziile de eliberare a mărfurilor.
Pregătiți pentru relocarea marilor afaceri
Cosmin Cârstea a menționat și că DP World se pregătește pentru o eventuală relocare a marilor afaceri în România.
„În Portul Constanța noi am descoperit, prin studiul de fezabilitate și prin analiza de trafic pe care le-am făcut ca parte din proiect, că este nevoie de spații de depozitare pentru mărfuri agabaritice. Pot fi anumiți investitori strategici care își doresc să relocheze o fabrică sau dacă producătorii de eoliene vor să aducă pentru Ungaria sau pentru România un număr de câteva mii de unități. Unde se pot manipula? În Portul Constanța. Unde se pot depozita? În capacitatea de depozitare e limitată. Ei bine, noi construim acea capacitate de depozitare”, a spus directorul DP World.
Platforma la care se lucrează și terminalul multimodal ocupă împreună aproximativ 28 de hectare. Ambele vor fi date în folosință în 2024.
Investiție de 286 milioane lei
Finalizarea lor va duce la o suprafață de 80 de hectare pe care vor putea fi manipulate și depozitate mărfuri de către DP World în Portul Constanța. În 2003, când compania a preluat terminalul în urma câștigării unei licitații, suprafața terminalului era de aproximativ 30 de hectare.
Valoarea totală a proiectului pentru platforma multimodală, estimată la nivelul studiului de fezabilitate, este de 286 de milioane de lei, din care fondurile nerambursabile eligibile sunt de circa 186 de milioane de lei. Diferența este suportată din bugetul DP World. Contractul de finanțarea a fost semnat pe 4 mai, în stațiunea Mamaia, în prezența ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu. Detalii AICI.
O sută de noi locuri de muncă
Cosmin Cârstea a declarat că extinderea terminalului va crea și noi locuri de muncă.
„Se vor genera multe locuri de muncă. În momentul de față avem în recrutare aproximativ 30 de locuri de muncă noi și vom crea locuri de muncă în următoarele faze. Vom avea un exercițiu de recrutare și către finalul anului, vom mai avea unul și anul următor, totul în linie cu fazarea comercială. Acest lucru înseamnă că, deși platforma va fi finalizată, utilizarea ei nu va di 100% din ziua 1. Când vom finaliza toate lucrările, credem că se vor crea peste 100 de locuri de muncă în Portul Constanța”, a explicat Cosmin Cârstea.
Investitia este de laudat dar nu cred sa fie strategica ….O investitie strategica trebuie sa fie aceea care se raporteaza la valoarea portului ! Adica la cel putin 50 miliarde euro cat valoreaza portul ,strategica ar fi o investitie de 2-5 miliarde euro.
Pentru angajare unde se poate lasa un CV? 🤔