Acum câțiva ani, litoralul românesc era sinonim cu Mamaia. O campanie agresivă de publicitate a atras un anumit public, curios să vadă fandoselile lui Radu Mazăre și să semneze condica în cluburile mult prea scumpe din nordul stațiunii. Succesul său a însemnat însă și eșecul. Investitorii imobiliari au profitat de apetitul cumpărătorilor, au construit în neștire, până când stațiunea a ajuns un cartier al Constanței. Ceea ce trebuie să fie Ibiza din sud-estul Europei a ajuns un fel de Tomis Nord cu vedere la mare. După ce maestrul de ceremonii, playboy-ul primar Radu Mazăre, a făcut cunoștință cu Beciul Domnesc, peste Mamaia s-a așternut un val de tăcere. A urmat o serie decizii proaste ale administrației Chițac, de exemplu aceea de a taxa un loc de parcare cu aproape 100 de lei pe zi, iar ceea ce părea de necrezut s-a întâmplat: Mamaia, stațiunea-vedetă, cu cele mai multe hoteluri de pe litoral, nu a mai fost preferata românilor. Pe locul 1 a urcat Eforie Nord.
Nu mulți ar fi pariat, pe vremea de glorie a Mamaiei, pe această răsturnare de situație. Cei care au urmărit însă pe parcursul anilor ce se întâmplă în Eforie ar fi putut să o facă. Pentru ei nu a fost o surpriză.
Care este secretul succesului? Au contat extrem de mult două lucruri: munca și viziunea. În timp ce alții dădeau autorizații pentru blocuri lângă blocuri, administrația din Eforie, care avea extrem de mult de recuperat, scria proiecte europene. Și le-a scris atât de bine încât în 2020, potrivit calculelor realizate de noi, atrăsese de patru ori mai multe fonduri europene pe cap de locuitor decât primarul din Cluj-Napoca, Emil Boc, farul călăuzitorilor al administrației liberale.
Au fost ani de muncă intensă, zeci de mii de pagini de documente, drumuri la București, șicane, probleme de rezolvat. Pe lângă toate astea, au fost – așa cum este și normal – și unele nemulțumiri ale câtorva locuitori, „înțepați” uneori de partidele de opoziție.
Rezultatele se văd însă. Eforie s-a transformat dintr-o banală localitate în care mai veneau niște turiști să stea în gazdă la localnici în cea mai căutată stațiune de pe litoral. Așa a fost în anii trecuți, așa va fi și acum. O spun experții în turism.
Cel mai mare tour operator de litoral, Litoralulromanesc.ro, a declarat luna trecută că de la lansarea programului Înscrieri Timpurii Litoral 2024 – la începutul lunii octombrie anul trecut, până la finalul lunii martie, s-a înregistrat o creștere cu 27% a rezervărilor de sejururi în hotelurile de la Marea Neagră în comparație cu intervalul 1 octombrie 2022 – 31 martie 2023. „Stațiunile cele mai căutate sunt Eforie Nord și, pe locul secund, Mamaia. Pe locul al treilea în top se clasează Neptun-Olimp.”, au dezvăluit aceștia. Acest lucru este resimțit și de hotelieri. „Din trendul rezervărilor pe care le vedem anul acesta, cerea este crescută, oamenii garantează rezervările deja.”, a declarat Iuliana Tasie, directorul Ana Hotels Europa din Eforie.
Încurajați de investițiile administrației publice și de interesul turiștilor, investitorii au mizat și ei pe Eforie Nord. „Știu că s-au făcut eforturi foarte mari în Eforie pentru a deveni o stațiune de renume în România. Eu apreciez că în ultimii ani s-au făcut investiții foarte mari în orașul Eforie. De aceea, cred că Eforie Nord a fost anul trecut cea mai bună stațiune din România și, personal, apreciez foarte mult eforturile pe care le-a făcut primarul orașului Eforie în realizarea unei infrastructuri și crearea unui climat corect de vacanță.”, a declarat recent George Copos, care a investit 14 milioane de euro în modernizarea hotelului pe care îl deține în Eforie.
Investiții și pentru localnici
Investițiile nu sunt însă făcute numai pentru turiști, deși turismul înseamnă bani pentru toată lumea. Parcurile și spațiile verzi, reabilitarea șoselelor și a trotuarelor, reabilitarea lacului Belona, investițiile în instituțiile de învățământ, înființarea de centre culturale și recreative în Eforie Nord și Eforie Sud, reconversia terenurilor degradate, prin transformarea lor în zone de agrement și petrecere a timpului liber – toate acestea sunt investiții pentru locuitorii orașului.
Ne place sau nu, rezultatele prezentate mai sus sunt meritul primarului din Eforie, Robert Șerban, PNL, și al echipei sale.
Succesul Eforiei este de bun augur însă și pentru Mamaia. Acum, OMD-ul Constanța – Mamaia, simțind concurența, investește în promovare și evenimente.