În ultimele două luni, directorul Teatrului de Stat Constanța și-a creat circa 10.000 de prieteni noi, cel puțin virtual. Este vorba despre cei care au văzut spectacolele din cadrul SEAS (Stagiunea Estivală a Artelor Spectacolului). Nu se poate să fi venit la unul din cele 40 de spectacole fără să-ți spui că omul acesta și echipa sa au făcut o treabă foarte bună. Sunt convins că și-a creat și câțiva dușmani, dintre cei care toacă banii publici pe așa-zise evenimente culturale fără miez, fără catharsis, fără sens. Mai mult distracție facilă decât cultură.
Există astfel de evenimente care au durat trei ore și care au costat peste un milion de lei! O sumă fabuloasă, dacă ține cont că SEAS a costat 1,2 milioane, a inclus 40 de spectacol, cu circa 600 de invitați (artiști și personal tehnic) din România și Republica Moldova. Vorbim despre cele mai bune teatre din țară, despre reprezentanții de-a dreptul geniale.
Marea majoritate a cheltuielilor, pentru onorarii și cazare
Erwin Șimșensohn a anunțat astăzi, extrem de transparent, care au fost rezultatele festivalului. A început cu cifrele. Evenimentul a costat 1.190.000 de lei, finanțarea a venit de la Consiliul Județean Constanța. Marea majoritatea a spectacolelor au fost cu intrare plătită. Veniturile provenite din bilete au fost de 280.000 de lei, adică peste 20% din total. Cea mai mare sumă, 600.000 de lei, s-a plătit pentru onorariile artiștilor. Pe locul secund s-au situat cazările – 300.000 de lei. Așadar, 900.000 de lei din 1,19 au fost pentru actori și cazare. Alte cheltuieli: închirieri scene/ echipamente sunet/lumini – 90.000 de lei; colaboratori – 60.000 de lei; cheltuieli de promovare mass-media – 60.000 de lei; pază – 55.000 de lei; tipărituri și promoționale: 50.000; UCMR – Ada: 20.000 de lei.
În total au fost 10.000 de spectatori, din care 8.000 plătitori. Restul au fost fie la cele câteva spectacole gratuite, fie invitații.
De ce spectacolele nu au fost gratuite
Cum spuneam, toate evenimentele culturale din acest an finanțate de CJC și Primăria Constanța au fost cu intrare gratuită. L-am întrebat pe directorul TSC de ce s-a plătit bilet aici.
„Eu cred că e foarte importantă plata biletului. Cred că este o formă prin care spectatorul înțelege valoarea produsului pe care îl primește. Cred că e important să găsim soluții de a permite accesul oricăror categorii sociale, și a celor mai defavorizați, și a celor cu probleme sociale. Acelea sunt cazuri specifice și se pot găsi soluții, dar nu trebuie făcută o regulă. Dimpotrivă, cred că regula ar trebui să fie că produsul cultural pe care tu îl accesezi trebuie să aibă o valoare și valoarea aceea o înțelegi plătind un bilet. Cred că spectatorul altfel înțelege și valorează munca artiștilor, pentru că la urma urmelor cei care vin în fața lor și cei care au stat în spatele scenei și cei care sunt după aceea pe scenă muncesc. Artiștii sunt plătiți pentru lucrul ăsta și oamenii trebuie să înțeleagă această legătură importantă care se creează în momentul în care plătești bilet. Nu cred că valoarea biletului e foarte importantă, dar ideea în sine că ai plătit ceva pentru a plăti altceva în schimb te leagă în alt fel de evenimentul la care participi.”, a spus Erwin Șimșensohn.
„Constanța are nevoie de cultură”
Acesta a subliniat că SEAS a fost un semn că orașul și județul Constanța au nevoie de cultură.
„Cred că a fost un semn foarte clar că e un loc care are nevoie de cultură, de spectacole, de expoziţii, de o anumită efervescenţă culturală, pentru că e un spaţiu viu, pentru că e un oraş plin de oameni doritori de aşa ceva, adică e un public foarte bun. Ne-am aşteptat cumva şi am greşit în estimările noastre. Am crezut că vor fi mult mai mulţi turişti decât localnici. De asta ne-am şi dus, am dus roll-up-uri din astea în hoteluri din Mamaia, destul de multe şi am crezut că vor fi foarte mulţi turişti. Nu! Pot să vă spun că văzându-i, şi stând de vorbă cu oamenii, ne-am dat seama că 90% din spectatori erau constănţeni, ceea ce mi se pare foarte bine. Mi se pare un lucru foarte bun. Foarte mulţi dintre ei revenind. Pur şi simplu îi recunoşteam de la un spectacol la altul. Am început să îi cunoaştem, să îi ştim, să îi salutăm”, a mai spus directorul Teatrului de Stat Constanța.
Articole similare:
SEAS 2022 a însemnat oportunitate, bucurie, educație
SEAS 2022. De când nu ați mai văzut coadă la un spectacol de teatru? Programul ultimei săptămâni
Spectacol de excepție pe scena SEAS la Constanța: Școala nevestelor, de Molière
SEAS sau alternativa culturală la malul mării