Ați descoperit costuri suplimentare neașteptate pentru o noapte la un hotel din Paris? O companie aeriană maghiară nu vă rambursează costul zborului anulat? Aparatul de cafea espresso cumpărat din Italia este defect și nu știți ce să faceți în privința garanției legale a acestuia?
Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) îi ajută pe consumatorii din UE atunci când au probleme cu o companie dintr-o altă țară europeană. Anul trecut, ECC-Net a răspuns la peste 124.000 de cereri de informare și reclamații și a ajutat consumatorii să recupereze aproximativ 9 milioane de euro.
30 de ani de piață unică: În prezent, consumatorii fac frecvent cumpărături în toată Europa
Imaginați-vă următorul scenariu: Domnul Ionescu zboară din București la Barcelona pentru vacanță. Când aterizează în Spania, bagajul său lipsește. La aeroport, se confirmă pierderea. Are nevoie de haine și alte produse de igienă, pe care le cumpără la fața locului. Apoi, trimite toate chitanțele companiei aeriene. Din păcate, chiar și după săptămâni și mai multe încercări de a-i contacta, nu primește niciun răspuns.
Astfel de cazuri fac parte din activitatea zilnică a ECC-Net. Rețeaua lucrează pentru a se asigura că piața unică este accesibilă consumatorilor și că se pot bucura de beneficiile acesteia. În 2023, 60 % dintre reclamațiile primite au fost soluționate. Pe lângă problemele legate de exercitarea drepturilor consumatorilor, cum ar fi dreptul de retragere sau de garanție, reclamațiile au vizat, de asemenea, zboruri anulate, bagaje pierdute sau drepturile călătorilor în cazul unui dezastru natural. În toate cazurile, juriști specializați din 29 de țări ale UE încearcă să ajungă la o soluționare extrajudiciară în favoarea consumatorilor.
Rețeaua este finanțată de Comisia Europeană și de statele sale membre. Beneficiile Rețelei nu sunt evidențiate doar de cele aproape 9 milioane de euro pe care consumatorii le-au primit în 2023, ci și de alte activități ale Centrelor Europene ale Consumatorilor, cum ar fi ajutarea consumatorilor să renunțe la contractele costisitoare, avertizarea constantă cu privire la noile înșelătorii și formularea de concluzii din activitatea zilnică pentru a face recomandări în vederea îmbunătățirii protecției consumatorilor în Uniunea Europeană.
ECC-Net vă apără drepturile
Rețeaua ECC-Net cunoaște îndeaproape problemele consumatorilor din Europa și este apreciată pentru expertiza sa juridică, pentru experiența sa îndelungată și pentru amploarea sa. ECC-Net este o sursă frecventă de informații pentru membrii Parlamentului, pentru alte organizații de consumatori și pentru presă, atât la nivel european, cât și la nivel național.
În 2023, Rețeaua a primit 22.000 de cereri de informare numai în legătură cu drepturile pasagerilor aerieni. Cu toate acestea, în caz de insolvență a unei companii aeriene, consumatorii sunt protejați în mod diferit, în funcție de faptul că au rezervat o vacanță individuală sau un pachet de servicii de călătorie. Rețeaua ECC-Net solicită o mai bună protecție a tuturor călătorilor împotriva consecințelor insolvenței și o revizuire a regulamentului privind drepturile pasagerilor aerieni pentru a oferi mai multă claritate și o mai bună protecție a consumatorilor.
Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor a publicat, de asemenea, un document care conținea o luare de poziție oficială privind dreptul la reparație planificat de UE în 2023. Acesta solicită o mai bună protecție împotriva uzurii planificate și informații clare privind opțiunile de reparare.
Reprezentanții Rețelei au participat la numeroase conferințe și și-au pus la dispoziție expertiza în cadrul audierilor parlamentare.
Alte exemple interesante și o imagine de ansamblu a numeroaselor activități ale Rețelei Centrelor Europene ale Consumatorilor pot fi găsite în Raportul anual 2023, publicat recent.
Ajutor gratuit pentru consumatori
Rețeaua ECC-Net este compusă din Centrele Europene ale Consumatorilor din fiecare stat membru al UE, precum și din Islanda și Norvegia. Rețeaua informează consumatorii din Europa cu privire la drepturile lor și îi ajută în cazul problemelor transfrontaliere în mod gratuit. Puteți afla mai multe despre ECC-Net și despre ce spun consumatorii despre noi în acest videoclip de pe canalul de Youtube al ECC Romania:
Locuiți în România și aveți o problemă cu un comerciant dintr-o altă țară din UE?
Contactați Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania), în mod simplu și gratuit, prin intermediul formularului online.