Turismul românesc are și părți bune și părți mai puțin bune. O primă condiție pentru putea îmbunătăți este să recunoști care sunt problemele. Din păcate, pentru patronii, din România, acesta este un subiect aproape tabu. Pentru ei, totul este perfect, iar dacă apar comentarii negative referitoare la preț sau la calitatea serviciilor acestea sunt puse, fără nicio dovadă, pe seama unei campanii orchestrate de către forțe din afara țării. Nici prin gând nu le trece că totuși s-ar putea să fie adevărat. Că în Turcia Grecia sau Bulgaria poți găsi servicii de calitate mai bună la prețuri asemănătoare cu cele din România.
Astăzi, Federația Patronatelor din Turismul Românesc a trimis un comunicat de presă intitulat „Turismul românesc sub asediul manipulării: impactului fermelor de troli asupra unei industrii vitale pentrueconomia României”.
FPTR vorbește despre „existența unor campanii bine orchestrate care subminează constant imaginea turismului românesc”.
„Într-un context în care fermele de troli și manipularea opiniei publice au devenit subiecte intens dezbătute în timpul alegerilor, observăm un fenomen similar ce afectează grav sectorul turistic din România.
De mai mulți ani, turismul românesc este o țintă predilectă a atacurilor din spațiul public, după un tipar care amintește de strategiile utilizate pentru influențarea opiniei publice în campaniile electorale
în fiecare sezon estival, apar știri și articole, unele cu baze reale, dar exagerate, altele complet false, care sunt viralizate cu intenția de a influența percepția consumatorilor. Aceste materiale sunt susținute de avalanșe de comentarii agresive și critice, atribuite frecvent fermelor de troli, care amplifică mesajele denigratoare și promovează implicit vacanțele externe în detrimentul destinațiilor din România.
Anual, în sezonul estival, titlurile din presa românească sunt dominate de expresii alarmiste precum: „Dezastru pe litoralul românesc”, „Prețuri nejustificate și servicii proaste”, „România pierde lupta cu Bulgaria și Grecia”. Astfel de articole sunt urmate de valuri de comentarii agresive și critice, atribuite de multe ori unor troli, menite să influențeze percepția publicului și să îl determine să aleagă vacanțele externe în detrimentul destinațiilor din România.”, se arată în comunicat.
„Anca Pavel Nedea, fost președinte al Autorității Naționale pentru Turism, a semnalat public suspiciuni conform cărora anumite destinații externe, precum Bulgaria și Turcia, ar finanța indirect campanii mediatice negative împotriva litoralului românesc. Deși aceste afirmații nu au fost confirmate oficial, ele ridică un semnal de alarmă asupra posibilității existenței unor influențe externe care subminează turismul românesc pentru a favoriza competitori internaționali.”, mai spune sursa citată.
Așadar, nicio dovadă concretă.
„Strategiile de manipulare îndreptate împotriva turismului românesc au produs deja consecințe grave, resimțite profund la toate nivelurile economiei. Încrederea consumatorilor a fost afectată, iar operatorii din sectorul turistic se confruntă cu pierderi economice semnificative. Impactul direct asupra locurilor de muncă și comunităților locale este îngrijorător, în special pentru cele care depind în mare măsură de activitățile turistice. În plus, imaginea internațională a turismului românesc suferă, diminuând atractivitatea destinațiilor noastre pentru turiștii străini și afectând competitivitatea pe termen lung” a declarat președintele FPTR, Dragoș Răducan.
FPTR solicită autorităților competente să investigheze activitățile coordonate ale fermelor de troli care influențează negativ percepția publicului asupra turismului românesc.
De asemenea, face un apel: „Este timpul să ne unim eforturile pentru combate dezinformarea, de a proteja această industrie vitală și pentru a oferi turiștilor o imagine corectă și echilibrată a ceea ce poate oferi România”.