Felicia Ovanesian, ex city manager al municipiului Constanța, a adus miercuri acuzații extrem de grave la adresa unor funcționari ai primăriei. Acesta spune că se blochează, cu bună-știință și rea-credință, licitația pentru servicii de întreținere a spațiilor verzi și se modifică documentația de licitație în folosul exclusiv al prestatorilor și în dauna cetățenilor.
Dezvăluirile sunt uluitoare. În situații similare, în alte părți, s-a lăsat rapid cu cercetări penal. Fără alte comentarii, vă invit să citiți mai joc textul postat de acesta pe pagina sa de Facebook:
„De 22 de ani Constanța este captivă în 2 contracte de întreținere a spațiilor verzi încheiate cu 2 prestatori diferiți. Contractele sunt atât de prost făcute încât prestatorii nu pot fi penalizați pentru neîndeplinirea obligațiilor decât cu sume penibile, de câteva sute de lei lunar, din sutele de mii pe care le facturează. Adică dacă se dă ordin de lucru să se cosească Parcul Tăbăcărie și prestatorul nu o face, e penalizat cu câteva sute de lei, iar noi stăm între șerpi.
Aceste 2 minuni de contracte sunt perfectate pe perioadă nedeterminată. Ar putea dăinui, altfel spus, veșnic. (Recomandarea noastră: Veșnicia s-a născut la Primăria Constanța)
În anul 2021 toată lumea a ajuns la concluzia că trebuie inițiată o nouă licitație, cu contracte noi, echilibrate. Prin toată lumea înțeleg factorii de decizie, instanțe, oficiul juridic, avocați etc. Concluzia a venit atunci când unul dintre prestatori a ales să denunțe unilateral contractul și ne-am trezit cu junglă urbană în tot orașul.
Așa că ne-am apucat de lucru. Vioara întâi în elaborarea documentației pentru licitație, un inspector de la spații verzi (cel despre care am povestit că l-am evaluat nesatisfăcător și ar fi trebuit să ne părăsească, dar o fi găsit înțelegere la „împărăție”). Într-atât de incompetent încât i-a luat, dacă îmi aduc bine aminte, mai bine de un an să pregătească documentația. Într-atât de incompetent încât pe un singur lot din cele 4 în care împărțisem orașul, valoarea întreținerii ajungea la peste 2 miliarde lei. Într-atât de incompetent încât la prima solicitare de clarificări venită de la prestatorii interesați după lansarea licitației, a propus anularea licitației. Ceea ce s-a și întâmplat după ce s-a constatat că și după refacerea calculelor, valoarea contractului era tot GROSOLAN supraevaluată.
Am anulat licitația și am luat-o de la capăt. Cu cantități de operațiuni, cu latură juridică, cu latura tehnică. Ne-a luat încă 7, 8 luni, dar am făcut o documentație pe cinste. Constanța împărțită pe 4 loturi, GPS pe toate echipamentele/lucrătorii prestatorului, număr minim obligatoriu de salariați pe teren zilnic, stabilite clar perioadele de udat, echipamentele obligatorii, penalități aspre pentru neexecutare, obligația prestatorilor de a avea angajați în fiecare parc PERMANENT, astfel încât parcurile să arate impecabil.
Valoarea maximă a fiecărui lot a scăzut la mai puțin de jumătate față de cea estimată cu ocazia primei licitații pentru că participarea funcționarului responsabil de primul eșec a fost limitată la maxim ( i-au fost solicitate doar câteva opinii pe aspecte pur tehnice).
Și de aici începe epopeea.
Până la momentul la care am ales să părăsesc funcția, am apucat să lansăm licitația doar pentru primul din cele 4 loturi. Documentația a fost verificată oficial de ANAP ( Agenția Națională pentru Achiziții Publice sau „guru” achizițiilor), iar neconformitățile identificate au fost minore, reparate în 15 de minute.
Se refereau la constituirea garanției de bună execuție și încă un aspect minor pe care nu mi-l amintesc, dar avea legătură cu procedura de achiziție și nu cu conținutul caietului de sarcini/documentației de achiziție.
Apoi a apărut o solicitare de clarificări din partea potențialilor ofertanți, iar niște funcționari a dat curs solicitărilor acestora de a elimina obligația dotării cu GPS și 90% din clauzele care stabileau penalități în sarcina prestatorilor. Nu m-ar mira deloc ca obiecțiunile agreate de funcționari, CARE NU FOLOSESC DECÂT PRESTATORILOR ȘI DĂUNEAZĂ CALITĂȚII SERVICIILOR, să fi fost formulate exact de unul dintre cei 2 prestatori actuali.
Condamnabil este faptul că soluționarea acestor clarificări s-a făcut de funcționari fără niciun fel de competență, de ingineri, economiști și altele asemenea, în condițiile în care ele erau esențialmente juridice. Cel puțin cât privește GPS-ul, el este legal pentru prestatorul de salubritate și ne-am luptat mult să-i convingem să îl monteze, dar funcționari incompetenți au apreciat că nu e legal pentru prestatorii de spații verzi.
Cât privește celelalte 3 loturi de spații verzi, procedura de licitație nu a fost inițiată nici acum, la 2 luni după ce toată documentația era gata, avea viza CFP și toate semnăturile impuse de lege. Toate cele 3 documentații au fost retrase de directoarea-casieră „săptămâna viitoare” în ziua în care trebuiau încărcate de SEAP. Motivul: a apreciat domnia sa că documentația este „varză” și o va reface chiar dumneaei. Să clarificăm: același director care a anulat prima procedură, la care lucrase direct, o anulează și pe cea de a 2-a, elaborată de alții. Directorul care nu a fost capabil să genereze o documentație, e capabil să verifice documentația elaborată de alții. Noaptea minții!
Repet și subliniez: documentația a fost deja verificată de ANAP (Agenția Națională pentru Achiziții Publice) în cazul primului lot. Următoarele 3 sunt similare (diferă doar cantitățile de operațiuni, numărul echipamentelor …). ANAP a concluzionat că documentația este corectă. Nu tu probleme cu GPS-ul, nu tu probleme cu penalizările, nimic ilegal, nimic abuziv. Directorul, cu pregătire de inginer, „s-a trezit” specialist în GDPR și drept.
Pentru mine, concluzia este clară.
Directoarea, cunoscută și sub numele de cod „săptămâna viitoare”, dorește menținerea actualelor contracte de întreținere spații verzi, a actualilor prestatori, cu care probabil se înțelege de minune după atâta amar de ani de colaborare.
Conștientă fiind că aceștia/actualii prestatori au șanse reduse de adjudecare a licitațiilor ( ambii încă transportă deșeurile vegetale până la mijlocul de transport cu cearșaful), aceasta a ales să blocheze licitația. Sau măcar să o întârzie cât mai mult astfel încât actualii prestatori să se doteze tehnic pe măsura cerințelor din documentațiile de licitație, inspirându-se din caietul primului lot.
Am citit în presă despre o situația identică de amânare/blocare a licitațiilor la Otopeni. Acolo organele de cercetare au calificat fapta ca fiind penală. La Constanța, Dumnezeu cu mila…
Dacă toate cele de mai sus nu v-au convins de corupție cu care avem de luptat, mai am una. Doamna „săptămâna viitoare” a blocat ȘI licitația pentru acordul cadru de întreținere a arborilor pe următorii 4 ani. Între timp vor expira cele în vigoare. Pentru că a blocat licitația, va atribui contracte direct, cel mai probabil către actuali prestatori. Dacă v-a reuși. Dacă nu, nu se va toaleta sau tăia nimic.
Și încă una: de 2 luni a fost adjudecată licitația pentru reabilitarea parcului de la gară. Cu o documentație atât de bine elaborată, încât nici măcar nu s-a formulat contestație, deși au participat 5 ofertanți. Vinovați: tot subsemnata, cu dl. Dan Vlăescu și inspectorii domniei sale, oameni de excepție. A doua zi după adjudecare putea fi semnat contractul. În 9 luni calculate din primele zile ale lui aprilie, am fi putut avea un parc al gării care să se învârtă după soare.
Ce să vezi însă, în 2 luni nu au fost în stare să semneze contractul. Să ne înțelegem, contractul este deja redactat, a fost anexă la documentația de licitație inițiată acum vreo 6 luni. Trebuia doar completat cu datele câștigătorului și încă 2, 3 elemente ( termen, garanție, valoare) toate rezultate din licitație. Dacă asta nu-i incompetență, nu știu ce ar putea însemna incompetența.
Aș spune că toate cele de mai sus sunt imputabile doamnei „săptămâna viitoare”.
În realitate, culpa acestuia este comună cu cea a șefului suprem. Care ales să delege această funcție persoanei care a ocupat-o în ultimii vreo 5-6 ani și ale cărei rezultate le-am resimțit cu toții: spații verzi neîngrijite, mobilier urban devalizat și lăsat așa, nici măcar ridicat de pe domeniul public, coșulețe stradale ruginite, salubritate îndoielnică. Unicul merit al doamnei „săptămâna viitoare” este acela că i-a fost studentă șefului suprem, nu vocea și talentul. Suficient, nu, ca să răspunzi de tot ce ține de confortul zilnic al constănțenilor, ca să conduci direcția cu cel mai mare buget.
Și mai am. Multe. Mai grave. Aceeași doamnă conduce serviciile legate de parcările publice, de cimitire, de salubrizare, de transport public, de drumuri, de animale abandonate. În curând va primi în coordonare noi servicii urmare a reorganizării.
Mulțumim, șefu’, pentru că ați promovat toți incompetenți după ce ne-ați amețit pe toți despre cum veți face curățenie printre funcționarii care își bat joc de cetățeni de zeci de ani și după ce ne-ați citat din Bolojan, despre cum a redus el personalul la jumătate, de ne-am săturat!
Citesc acum în presă că după 8 luni de la lansare s-a finalizat licitația pentru mobilier urban ( băncuțe de 2 tipuri, spații de fitness, coșulețe stradale). Lucrată în totalitate de subsemnata cu dl. Daniel Vlăescu și inspectorii din subordinea acestuia. Greșit. Licitația este finalizată de la începutul lunii aprilie. O lună jumătate i-a luat doamnei „săptămâna viitoare” să introducă în draft-ul de contract pe care îl avea de 8 luni, datele câștigătorilor. Încă o lună jumătate pierdută de Constanța.
PS: Mâine e deschiderea licitației pentru lotul 1 de spații verzi, la care a fost modificată documentația în favoarea prestatorilor. Și uite așa, pe următorii 4 ani spațiile verzi vor beneficia de o întreținere poate mai proastă decât până acum. Batem pariu că în foarte scurt timp o să-și aducă aminte și de celelalte 3 loturi. Promit să veghez și să informez dacă au modificat documentația în interesul viitorilor prestatori.
Spor în toate!”
Facem pariu că nimeni nu o să se autosesizeze pe această problemă de corupție ? Păi doamna „săptămâna viitoare ” este înțepenită în scaunul ăla care i-a rămas prea mic pentru fundul de balenă amorțită și în atâția ani și-a făcut și ‘mneaei nește relații printre speciali, contra cost bineînțeles : ba un lot ici, ba o clădire colo ; obrazul subțire cu cheltuială se ține ! (Cheltuială tot din banii noștri că doar nu bagă mâna în pușculița familiei ). Ăștia ar trebui încolonați și direcția Poarta Albă ! … iar cu averile lor confiscate facem din Constanța Miami !
Oameni buni, voi încă nu ați înțeles că astfel de contracte nu se dau la oricine și nici oricum ? Astea sunt cu dedicație : care dă mai mult ! Păi ? Nu trebuie să mănâncă și gura amărâților din primărie ?
Modificari de contract in favoarea clientilor se cheama abuz in serviciu .Scurt. Nepriponirea vinovatilor se cheama complicitate.Clar
Și cât ai fost în primărie ai dormit, puteai sa informezi politia, DNA, ȘI ALTE INSTITUTII
Pai a luat banul gros si dupa a fugit. Tipic romanesc.