Procesul penal împotriva lui Martin Winterkorn, fostul CEO al Volkswagen, inculpat în infamul scandal „Dieselgate”, a fost suspendat din motive medicale, a anunțat marți instanța din Braunschweig. Judecătorii au decis că Winterkorn, în vârstă de 77 de ani, nu este apt să compare în fața instanței, toate audierile fiind anulate. Deși acuzat de fraudă, manipulare bursieră și sperjur, Winterkorn rămâne în libertate, iar viitorul procesului depinde de o nouă evaluare medicală.
Acest caz zguduie din nou încrederea publicului în sistemul de justiție german, având în vedere că de la izbucnirea scandalului în 2015 și până acum, nimeni nu a fost tras la răspundere penală în mod concret pentru una dintre cele mai mari fraude industriale din istorie. Procurorii germani au lucrat peste cinci ani la acest dosar, însă Winterkorn, împreună cu alți directori de top, continuă să eludeze justiția.
Dieselgate – cum au fost mințiți și îmbolnăviți milioane de oameni
Scandalul „Dieselgate” a fost mai mult decât o simplă manipulare a indicatorilor tehnici. Este vorba de un act masiv de înșelătorie ce a avut consecințe devastatoare asupra sănătății publice. Emisiile reale de oxizi de azot (NOx) ale mașinilor diesel produse de Volkswagen depășeau de până la 40 de ori limitele legale, contribuind la poluarea aerului într-un mod agresiv.
Oxizii de azot sunt dăunători nu doar pentru mediu, dar și pentru oameni, provocând afecțiuni respiratorii grave, astm și boli cardiovasculare. Un raport al Agenției Europene de Mediu a arătat că poluarea cu NOx este responsabilă de zeci de mii de decese premature anual în Europa. În acest context, scandalul Dieselgate nu este doar o problemă de business sau de reglementare industrială, ci o problemă majoră de sănătate publică, ce a afectat milioane de oameni din întreaga lume.
Recomandare:
Cum a început
Totul a început în 2014, când Universitatea din Virginia de Vest a publicat un studiu inițiat de Consiliul Internațional pentru Transport Curat. Studiul a descoperit emisii mult mai mari decât cele raportate de Volkswagen pentru modelele sale diesel. În loc să ia măsuri pentru a remedia problema, compania germană a încercat să explice diferențele prin factori tehnici. Însă, în 2015, după propriile teste, autoritățile americane au confirmat manipularea, forțând Volkswagen să admită că a instalat un software ilegal care falsifica emisiile de carbon în timpul testelor.
În scurt timp, scandalul a explodat la nivel global. Aproximativ 11 milioane de vehicule erau echipate cu acest software fraudulos, iar acțiunile companiei au căzut dramatic. Winterkorn, CEO-ul care a condus gigantul auto din 2007 până în 2015, a demisionat „în dizgrație”, declarând că nu a avut cunoștință de aceste nereguli.
Consecințele financiare și industriale
După ce scandalul a izbucnit, Volkswagen a fost lovită de multiple sancțiuni financiare și procese civile. În Statele Unite, compania a plătit miliarde de dolari pentru a soluționa reclamațiile, inclusiv un fond de despăgubire pentru proprietarii mașinilor afectate. În Europa, însă, reacțiile au fost mai lente și mai puțin severe, ceea ce a ridicat întrebări despre aplicarea uniformă a legilor de protecție a consumatorilor și a mediului.
Problemele financiare ale Volkswagen nu s-au încheiat aici. Compania a fost forțată să retragă de pe piață și să remedieze milioane de mașini. Mai mult, gigantul auto german a început să ia în considerare închiderea unor uzine din Germania, un lucru fără precedent în istoria companiei. În România însă, niciun posesor de Volkswagen nu a primit compensații.
De ce nu răspunde nimeni?
Cu toate că scandalul Dieselgate a zguduit din temelii industria auto, cei responsabili din Volkswagen au reușit să scape de răspunderea penală. Winterkorn și alți directori cheie au susținut că nu au fost la curent cu gravitatea situației și că nu au fraudat intenționat investitorii sau consumatorii.
Faptul că procesul lui Winterkorn a fost amânat pe motive de sănătate ridică și mai multe semne de întrebare. La aproape 10 ani de la izbucnirea scandalului, justiția întârzie să aducă vreun răspuns clar sau o pedeapsă pe măsura impactului creat.
În acest timp, oamenii continuă să fie afectați de poluarea cauzată de mașinile manipulate, iar încrederea în marii jucători industriali și în sistemele de reglementare este mai șubredă ca niciodată.
Cine plătește?
Volkswagen, una dintre cele mai puternice companii din lume, a dovedit că poate manipula nu doar tehnologia, ci și sistemele de justiție. Scandalul Dieselgate a afectat sănătatea a milioane de oameni, a generat pierderi financiare uriașe și a demonstrat fragilitatea instituțiilor responsabile de reglementarea pieței auto.
Rămâne de văzut dacă Martin Winterkorn și alți directori de top vor răspunde vreodată pentru acest dezastru, însă întrebarea cea mai apăsătoare este: câți alții continuă să facă același lucru, sub pretextul unor scuze și amânări?
Recomandare: