Omul de afaceri Grigore Comănescu a avut de dus lupte grele cu mafia care a vrut să-l îngenuncheze. A câștigat însă toate bătăliile de până acum, pentru că a avut de partea sa adevărul și legea.
Acum i se pregătește o nouă piedică.
Consiliul Local Municipal Constanța se întrunește marți, 20 septembrie, în ședință extraordinară. Sunt două puncte pe ordinea de zi. Unul privește achiziționarea unui spațiu de 70.100 metri pătrați situat pe bulevardul IC Brătianu nr 131 în municipiul Constanța în scopul înființării unui parc industrial.
Proprietatea aparține SC Prefabricate Dobrogea SRL, una din firmele administrate de Grigore Comănescu.
„După aprobarea exercitării dreptului de preempțiune se va proceda la stabilirea unui preț de către un expert evaluator, membru ANEVAR. Valoarea de vânzare avansată de SC Prefabricate Dobrogea SRL este de 15.000.000 de euro plus TVA la data emiterii de către vânzător a facturii fiscale, adică 213,95 euro/mp.”, se arată în proiectul de hotărâre.
Decizia de a da 15 milioane de euro din bani publici este cel puțin ciudată dacă ținem cont că Primăria Constanța nu a utilizat dreptul de preempțiune pentru a achiziționa Hanul Balcan, deși acest lucru era trecut în strategia culturală a municipiului.
Ce spun reprezentanții firmei constănțene
Am cerut un punct de vedere referitor la acest HCL reprezentanților firmei din Constanța. Aceștia au precizat că au solicitat Ministerului Culturii un răspuns referitor la exercitarea dreptului de preempțiune. Instituția a spus că nu este interesată, dar a anunțat Consiliul Județean și Primăria Constanța.
„Termenul pentru exercitarea de către CLM Constanța a dreptului de preemțiune a început să curgă de la data de 22.08.2022, data la care Ministerul Culturii v-a transferat dreptul de preemțiune, conform comunicării nr. 5868/12.08.2022. Întrucât CLM Constanța nu și-a exercitat acest drept până la data de 07.09.2022, data la care s-a împlinit termenul de „maximum 15 zile” prevăzut de art.4 alin.(8) din Legea nr.422/2001, a operat decăderea din drept. Pentru rigoare juridică, se impune precizarea că potrivit art.4 din Legea nr.422/2001, proprietarul imobilului are obligația de a notifica exclusiv Ministerul Culturii (alin.5 al normei), iar în măsura în care Ministerul nu își exercită dreptul de preemțiune, acest drept este tranferat OPE LEGIS către autoritățile publice locale (alin.8 al normei).”, spun reprezentanții firmei.
De asemenea, aceștia precizează că reprezentanții primărie fac o confuzie între monumentele istorice și zonele ce prezinta potențial arheologic, cum este cea aflată în proprietate subscrisei. Adresa Directiei Judetene pentru Cultura Constanta nr. 1276/26.06.2021 este elocventă în acest sens: o suprafața de 5.423 mp din imobilul în suprafață de 69.823mp prezintă potențial arheologic.
De altfel, întreg municipiul Constanța este situat în situl arheologic Necropola oraşului antic Tomis. cod CT-1-S-A-025S5, aflat în întregime subteran. Așadar, în accepțiunea autorului adresei nr. N248/15.09.2022, Consiliul Local al Municipiului Constanța are obligația, în vederea conservării zonelor cu potențial arheologic, de a-și exercita dreptul de preemțiune cu privire la toate tranzacțiile imobiliare încheiate pe raza municipiului, neputând fi acceptată alegerea selectivă a anumitor tranzacții, cum este cazul de față.
Prețul: minimum 15 milioane de euro
Poate cel mai important lucru subliniat de compania omului de afaceri Grigore Comănescu este prețul.
„Valoarea imobilului aflat în proprietatea subscrisei nu este negociabilă, la acest moment existând un promitent cumpărător care și-a exprimat ferm intenția de a plăti prețul, astfel că o eventuală încercare de tergiversare a exprimării dreptului de preemțiune prin eludarea normelor din legislația primară, astfel cum propune redactorul adresei nr.N248/15.09.2022, va îndreptăți Prefabricate Dobrogea SRL să declanșeze procedurile legale în vederea antrenării răspunderii persoanelor responsabile și a recuperării prejudiciului patrimonial creat.”, se arată în punctul de vedere al companiei condusă de Grigore Comănescu.
Cu alte cuvinte, nu se poate face o evaluare a terenului. Vânzătorul a informat ministerul că valoarea cu care se vinde este de 15 milioane de euro. Așadar, cu mai puțin de atât nu se poate înstrăina. Informarea a fost clară și deschisă. Proprietarul nu poate vinde cu mai puțin, pentru că asta ar însemna că ar fi încercat să inducă statul în eroare, deci ar risca un dosar penal, pentru că statul ar fi prejudiciat. Mai mult, primăria nu are dreptul să numească un expert, atât timp cât Ministerul Culturii a fost notificat de prețul de vânzare. Consilierii locali trebuie să aibă acest aspect în vedere, ca să nu riște să aibă probleme legale. Evident, primăria poate oferi mai mult, dacă dorește. Mai puțin nu se poate. Mai în glumă, mai în serios, cel mai probabil, proprietarul terenului ar fi de acord cu o sumă mai mare.
Mai mult, pe acest teren va fi o investiție de circa 100 de milioane de euro. Printre principalii beneficiari vor fi bugetul local și cel de stat, deci implicit Primăria Constanța și constănțenii. Investitorul va fi una dintre cele mai mari firme românești și va crea o mulțime de locuri de muncă.
De menționat că Primăria Constanța nu și-a exercitat dreptul de preempțiune nici cazul Hornbach, unde era vorba de un teren mai mare și mai central.
În loc de concluzie
Așadar, o firmă privată are un cumpărător care dorește să achiziționeze un teren. Există un cumpărător care dorește să ofere 15 milioane de euro. O parte din bani vor ajunge și la bugetul local în urma acestei tranzacții. Primăria Constanței nu ține cont de faptul că exercitare dreptului de preempțiune a expirat și vrea să cumpere terenul cu un preț pe care îl va stabili o terță parte, deși, cum spuneam, există cumpărător. Și toate acestea în condițiile în care bugetul pe acest an este alcătuit cu cheltuieli mai mari cu 40 de milioane de euro decât veniturile.
Suntem convinși că HCL-ul va fi analizat de consilierii locali, care au cuvântul decisiv, și că aceasta nu va trece.