Pe 21 ianuarie 2024, s-a încheiat cel de-al doilea an de mandat al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu.
„A fost un an plin, în care au fost consolidate măsurile adoptate în 2022 și în care s-au înregistrat rezultate mult peste cele din perioada precedentă, în principalele domenii de activitate în care își desfășoară activitatea instituția , în comunicarea și relațiile europene în care ANPC este parte activă, precum și în finalizarea multor proiecte de anvergură, aflate în derulare cu un an în urmă. Ca atare, rezultatele obținute au demonstrat mărirea ritmului de lucru, creșterea eficienței activității și a reflectării acesteia în percepția consumatorilor. În egală măsură, inițiativele legislative, la care am contribuit, menite să continue îmbunătățirea cadrului specific de funcționare al domeniului, precum și prezența noastră în cadrul întâlnirilor de profil, la nivel european, au conturat imaginea solidă a instituției atît pe plan national, cât și international.”, a transmis ANPC, care a prezentat și bilanțul de mai jos
Activitatea de control
În ceea ce privește acțiunile de control desfășurate în 2023, se observă, comparativ cu anul precedent, nu doar o intensificare a activității de supraveghere a pieței, pe toate palierele sale de manifestare, în raport cu consumatorul, dar și de prevenție și de corectare, acolo unde aceste lucruri s-au dovedit a fi necesare.
Activitate | 2022 | 2023 | Evoluție |
Nr acțiuni de control defășurate, din care: | 72.080 | 82.446 | creștere 14% |
produse alimentare | 22.447 | 26.309 | creștere 17% |
produse nealimentare | 21.438 | 24.116 | creștere 12% |
servicii alimentare | 5.615 | 8.140 | creștere 45% |
servicii nealimentare | 19.487 | 21.703 | creștere 11% |
Nr. total amenzi | 39.495 | 64.264 | creștere 63% |
Valoare amenzi aplicate (aprox) | 300 milioane lei | 455 milioane lei | creștere 52% |
Valoare amenzi încasate | 45 milioane lei | 97 milioane lei | creștere 114% |
Nr. avertismente | 32.435 | 37.970 | creștere 17% |
Valoare produse comunitare neconforme oprite definitiv de la comercializare (aprox) | 31,5 milioane lei | 62,2 milioane lei | creștere 97% |
Valoare produse extracomunitare neconforme oprite definitiv de la comercializare (aprox) | 3,3 milioane lei | 13,3 milioane lei | creștere 301% |
Nr. opriri temporare de prestări servicii | 3.250 | 4.936 | creștere 52% |
Măsuri manageriale
Creșterea importantă a rezultatelor activtăților instituției s-a datorat atât măsurilor manageriale initiate, a căror implementare a început încă din primul an de mandat – normarea muncii, dotarea mașinilor cu GPS, stabilirea unor strategii noi de lucru, unitare la nivel national -, cât și celor adăugate în 2023.
Dintre acestea din urmă, menționăm:
- adoptarea Codului de Etică, în cadrul strategiei anticorupție, din care face parte și protocolul semnat cu Direcția Generală Anticorupție
- adoptarea Procedurii Cadru de Control, adaptată noilor exigențe impuse de viziunea unitară asupra activității de control, la nivel național
- adoptarea Regulamentului de Organizare și Funcționare, care cuprinde toate elementele noii strategii de dezvoltare a instituției, precum și alinirea, la nivelul întregii țări, a fluxului de lucru adaptat la nivelul tehnologic actual, pentru a pregăti instituția pentru trecerea la digitalizarea sa completă, începând din 2024
- introducerea treptată a elementelor digitale în fluxul de lucru actual – registratura electronică, circuit digital de management al documentelor-, pentru pregătirea angajaților și adaptarea lor la utilizarea, pe scară largă, a sistemului integrat digital, care va fi dat în folosință în cel mai scurt timp, ca urmare a încheierii, la sfârșitul anului 2023, a celor două proiecte europene, cu finanțare nerambursabilă POCA.
În acest sens, începând cu anul 2024 se vor intensifica sesiunile de pregătire internă a angajaților ANPC, pentru a-și adapta activitatea cu ușurință la noile sisteme digitale realizate prin fonduri europene.
În ceea ce privește bugetul alocat instituției și managementul resurselor de care dispunem, datorită sumei alocate în 2023, de circa 23.000.000 lei, pentru bunuri, servicii și investiții, mai mare de aproximativ 4 ori față de bugetul anului precedent, a fost posibilă realizarea unor investiții și achiziții de echipamente necesare îmbunătățirii activității și modernizării instituției, fără ca acest proces să fie încheiat.
Menționăm elementele principale pe care am reușit să le realizăm până acum, cu aceste resurse materiale:
Achiziții |
dotări de ultimă generație, pentru comisarii cu drept de control (tablete, instrumente de măsură de mare precizie – telemetru cu laser, lanternă profesională, termometru digital, lupă profesională), rețelistică și internet de mare viteză pentru 5 dintre cele 8 comisariate regionale, completări la mobilierul de birou, accesorii de tehnică de calcul (genți de laptop, memorii USB etc.) |
calculatoare performante (416 buc.) |
aparatură de ultimă generație pentru a susține activitatea Direcției Metale Prețioase, Pietre Prețioase și Proces Kimberley (microscop gemolologic, sistem detecție pentru spectrometru, poansoane, aparate de marcat manual, tester de diamante, balanțe analitice, spectrometru cu fluarescență de raze X, instrumente de lucru specifice, lupe, seifuri, mobilier și dotări de birou etc. |
renovarea sediilor la nivelul întregii țări (au fost finalizate lucrările la 28 de sedii ale comisariatelor județene) |
Totodată, pentru a continua demersurile necesare eficientizării muncii în cadrul instituției, au fost realizate, și pe parcursul anului 2023, întâlnirile periodice, online și offline, cu comisarii șefi și comisarii șefi adjuncți, atât pentru discutarea tematicilor și strategiilor de control, cât și pentru rezolvarea diverselor probleme curente din cadrul activității.
Acestora li s-au adăugat, bine înțeles, ședințele bianuale de evaluare a activității comisarilor cu drept de control, urmărind evoluția obiectivelor care se constituie în bază de calcul a indicatorilor de performanță a comisarilor ANPC, instituite încă din 2022.
În acest sens, în cadrul întâlnirilor la care au participat conducătorii instituției, împreună cu toți comisarii șefi și comisarii șefi adjuncți, au fost discutați toți indicatorii activității de control, precu și dinamica acestora pe unitate de timp și pentru fiecare județ, respectiv regiune, în parte.
În ceea ce privește clasamentul performanțelor, pe județe, pentru principalii indicatori, situația arată, după cum urmează:
Numărul acțiunilor de control
Nume județ | Creștere în 2023, față de 2022 | Nr de comisari (medie) cu drept de control |
Bistrița Năsăud | 90% | 3,73 |
Ilfov | 65% | 6,32 |
Brăila | 57% | 1,84 |
Numărul amenzilor aplicate
Nume județ | Creștere în 2023, față de 2022 |
Bistrița Năsăud | 227% |
Sălaj | 193% |
Botoșani | 169% |
Valoarea amenzilor aplicate
Nume județ | Creștere în 2023, față de 2022 |
Constanța | 297% |
Bistrița Năsăud | 179% |
Bihor | 144% |
Valoarea amenzilor încasate
Nume județ | Creștere în 2023, față de 2022 |
Botoșani | 371% |
Vaslui | 317% |
Iași | 315% |
Numărul reclamațiilor soluționate
Nume județ | Creștere în 2023, față de 2022 | Nr de comisari (medie) cu drept de control |
Satu Mare | 182% | 3,61 |
Vaslui | 149% | 3,27 |
Sălaj | 137% | 3,62 |
Strategia dezvoltată și complexă de comunicare internă a ANPC a făcut posibilă o dinamizare a fluxului de informații între comisarii din diferite zone ale țării, și de uniformizare a criteriilor de control, ducând la o mai bună și eficientă colaborare între comisarii din toate județele țării.
De altfel, în timp, a început procesul ”grâului care se cerne de neghină”, comisarii care nu au reușit să răspundă exigențelor activității instituției, părăsind rând pe rând echipele pe care le transformau, prin activitatea sau, mai bine zis, lipsa lor de activitate, în echipe codașe, care înregistrau involuții în indicatorii anuali de performanță.
Toate aceste eforturi au fost realizate de echipa ANPC mult subdimensionată, în raport cu volumul de operatori economici care activează în legătură comercială direct cu consumatorii, în toată țara. Aceste cifre arată, însă, modificarea abordării de control, eficientizarea muncii și monitorizarea atentă a resurselor financiare și umane ale instituției, astfel încât, în raportării zilnice a activității comisarilor, echipele să poată avea avantajul flexibilității, pentru a face față provocărilor pieței, în beneficiul direct al consumatorilor.
Inițieri și modificări de acte normative
Cele mai importante acte normative menite să completeze sau să actualizeze mediul legislativ de funcționare a domeniului protecția consumatorilor în România, pentru care am propus modificări și care se află în diferite stadii de lucru sunt:
- Acte normative inițiate de ANPC și promulgate
- Legea nr.134 din 22 mai 2023 pentru aprobarea Ordonantei de urgență a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori Publicata în Monitorul Oficial, Partea I nr. 446/23 mai. 2023 (Plx 511/2016).
- Legea nr. 414/2023 privind desfăşurarea acţiunilor în reprezentare pentru protecţia intereselor colective ale consumatorilor. Publicata în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1158 din 20 decembrie 2023 (Plx 269/2023).
- Legea nr.205/2023 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri(Plx 80/2022).
- Acte normative inițiate de ANPC și aflate încă în procedură parlamentară
- Proiect de Lege privind protecţia drepturilor consumatorilor – Plx 776/2022;
- Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 38/2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți – Plx 781/2015;
- Proiect de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.10/2018 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.190/2000 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor preţioase în România-Plx 301/2018;
- Proiect de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.141/2021 privind numite aspecte referitoare la contractele de furnizare de conținut digital și de servicii digitale;
- Proiect de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.58/2022 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul protecţiei consumatorilor-Plx 322/2022;
- Proiectului de lege privind stabilirea competențelor biroului unic de legătură și a autorităților competente în vederea asigurării implementării Regulamentului (UE) 2017/2394 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 decembrie 2017 privind cooperarea dintre autoritățile naționale însărcinate să asigure respectarea legislației în materie de protecție a consumatorului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004- Plx 614/2022;
- Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr.2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie şi serviciile de călătorie asociate, precum şi pentru modificarea unor acte normative (Plx 667/2018).
Acestor proiecte de acte normative, extrem de importante pentru domeniul protecției consumatorilor, li se adaugă și Ordinele Președintelui ANPC, publicate în Monitorul Oficial, care reglementează diverse aspecte, după cum urmează:
- Ordinul Președintelui ANPC nr. 182/2023 privind obligaţia operatorilor economici de a asigura consumatorilor informaţii clare şi neechivoce cu privire la preţul produselor;
- Ordinul Președintelui ANPC nr. 32/2023 privind modificarea Ordinului Preşedintelui ANPC nr. 449/2022 privind unele măsuri de informare a consumatorilor cu privire la soluţionarea alternativă a litigiilor;
- Ordinul Președintelui ANPC nr. 192/2023 privind abrogarea unor ordine;
- Ordinul Președintelui ANPC nr. 90/819/173/2023 privind abrogarea Ordinului Ministrului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, al Ministrului Sănătăţii şi Familiei şi al Preşedintelui ANPC nr. 230/457/76/2002 pentru aprobarea Normei privind denumirile sub care se vinde şi condiţiile de calitate ale laptelui de consum;
- Ordinul Președintelui ANPC nr. 379/2022 / 4/33/2023 pentru modificarea şi completarea anexei la Ordinul Viceprim-ministrului, Ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, al Ministrului Sănătăţii şi al Preşedintelui ANPC nr. 1.541/1.219/433/2014 privind aprobarea Normelor tehnice de producere, etichetare şi punere în circulaţie a băuturilor alcoolice fermentate, altele decât berea şi vinul, destinate consumului uman ca atare.
- Ordinul Președintelui ANPC nr. 225/2023 privind informarea consumatorilor de către operatorii economici care desfăşoară activitate în mediul online
- Ordinul Președintelui ANPC nr. 859/2023 privind aprobarea modelului şi conţinutului formularului „Proces-verbal de custodie” şi a formularului „Proces-verbal de încetare totală sau parţială a indisponibilizării şi de restituire totală sau parţială a bunurilor indisponibilizate”
De asemenea, subliniem că, în anul 2023, a fost pus în aplicare Ordinul Președintelui ANPC nr. 201/2022, care reglementează mențiunile realízate în lista meniu a operatorilor economici care derulează activități de alimentație publică, respectiv precizarea ingredientelor produsului finit, precum și a valorilor nutriționale ale acestora.
ANPC se află, în continuare, în plin proces de analiză și elaborare, și în anul în curs, a noi reglementări sau completări la cele aflate în vigoare, astfel încât, în cel mai scurt timp, cadrul legislativ propriu domeniului protecția consumatorilor să devină unul complet, perfect adaptat evoluției pieței și să poată fi eliminate orice elemente neclare sau insuficient normate din legislația românească specifică sectorului.
Inițiative și participări la nivel european
În cursul anului 2023, ANPC a inițiat și participat la câteva întâlniri deosebit de importante, la nivelul Uniunii Europene, în domeniul protecției consumatorilor, în dorința de a face auzită vocea românească, printre statele membre și de a îmbunătăți activitatea, în acest sector, prin inițiative și propuneri concrete, care să realizeze o coeziune a activității la nivel comunitar.
Pe 28 martie 2023, ANPC a reprezentat România la “Summitul european al consumatorilor”, eveniment anual organizat de Direcția Generală Justiție și Consumatori a Comisiei Europene, desfășurat la Bruxelles. La reuniune, au participat reprezentanți ai Președințiilor Consiliului UE, Suedia, Spania, Belgia și Ungaria, precum și ai Parlamentului European și alte instituții ale UE, precum și reprezentanți ai asociațiilor pentru consumatori, întreprinderi, tineri și mediul academic.
Cu această ocazie, președintele ANPC, Horia Constantinescu, a avut posibilitatea unor schimburi private de păreri cu comisarul european pentru justiție, Didier Reynders, și cu Nils Behrndt, director general adjunct al Direcției Generale pentru Justiție și Consumatori a Comisiei Europene, cărora le-a reiterat propunerea României de a realiza un organism de tip Eurocons, care să asigure un tip unitar de operativitate la nivelul autorităților naționale din domeniul protecției consumatorilor, din statele membre. De altfel, comisarul european a cerut acestor organisme să continue să protejeze drepturile și interesele consumatorilor, pentru un viitor echitabil și durabil, dar și organizațiilor neguvernamentale de profil și consumatorilor înșiși să sprijine eforturile acestor autorități.
În cadrul evenimentului, delegația României a participat la Atelierul Digitalizarea și impactul acesteia asupra tranziției ecologice, o prioritate a Comisiei Europeană, inclusă în Noua Agendă pentru Consumatori, ținând cont de cele două proiecte europene pe care ANPC le-a încheiat la sfârșitul acestui an și care vor duce la digitalizarea instituției, începând din 2024, dar și la alte proiecte din domeniul digitalizării, pe care le are în plan, pe viitor.
Discuțiile începute la Bruxelles au fost continuate în cadrul întâlnirii pe care ANPC a inițiat-o și care s-a desfășurat la București, pe 27 aprilie.
La evenimentul intitulat „Către o abordare comună a CPC în ceea ce privește punerea în aplicare a noilor dispoziții referitoare la dublul standard din Directiva privind Practicile Comerciale Incorecte”, au participat reprezentanți rețelei CPC din țările membre, cu care am discutat aplicat, cu studii de caz și demonstrații concrete a acestui fenomen, timp de două zile. Concluzia workshopului a fost ca, după consultările pe care aceștia le vor avea cu autoritățile din țările lor, discuțiile să continue pentru a putea formula o rezoluție comună.
Odată cu situația creată, în sezonul estival de vacanță, de unele companii aeriene care au înregistrat întârzieri și anulări de zboruri repercutate direct asupra consumatorilor români și europeni, fapt care a generat o creștere importantă a numărului de reclamații interne și transfrontaliere, în domeniu, președintele ANPC, Horia Constantinescu, a inițiat mai multe întâlniri cu unul dintre operatorii economici care a creat cele mai multe probleme – Wizz Air.
Discuțiile derulate pentru a găsi soluții de remediere, dar și pentru a primi asigurări referitoare la compensarea sau rambursarea cheltuielilor consumatorilor provocate de aceste incidente, m-au determinat să organizez o reuniune, la nivel european, pe acestă temă.
În cadrul conferinței online, care s-a desfășurat pe 19 iulie, alături de ANPC s-au aflat atât reprezentanții autorităților aviatice, cât și ai celor din statele ai căror cetățeni au fost afectați de această situație, în dialog direct cu operatorul economic. Întâlnirile au produs efecte, compania realizând demersuri în vederea despăgubirii consumatorilor și luând măsuri de preîntâmpinare a întârzierilor sau anulărilor de zboruri, pe viitor.
Armonizarea legislației naționale cu sistemul legislativ european
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a participat activ, atât la negocierea și elaborarea reglementărilor de către forurile legislative europene, alături de celelalte state membre, cât şi la transpunerea şi implementarea prevederilor actelor normative europene din domeniul protecției consumatorilor la nivel naţional.
Înainte de adoptarea actelor legislative europene la nivelul UE, în cadrul reuniunilor de negociere a acestora între statele membre, sub Președinția rotativă a Suediei (primul semestru al anului 2023) și cea a Spaniei (al doilea semestru al anului 2023), ANPC a participat la grupurile de lucru „Informarea şi Protecţia Consumatorilor” (Consumer Protection and Information), ȋn cadrul formaţiunii CONSOM a Consiliului UE, prezentând, în cadrul intervențiilor, elemente de mandat pentru următoarele propuneri de acte legislative europene:
- Propunere de Directivă a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivelor 2005/29/CE și 2011/83/UE în ceea ce privește consolidarea rolului consumatorilor în vederea tranziției verzi printr-o mai bună protecție împotriva practicilor neloiale și o mai bună informare;
- Propunere de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind siguranța generală a produselor, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1025/2012 al Parlamentului European și al Consiliului și de abrogare a Directivei 87/357/CEE a Consiliului și a Directivei 2001/95/CE a Parlamentului European și a Consiliului;
- Propunere de Directivă a Parlamentului European și a Consiliului privind creditele de consum;
- Propunere de Directivă a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei 2011/83/UE în ceea ce privește contractele de servicii financiare încheiate la distanță și de abrogare a Directivei 2002/65/CE;
- Directivă privind normele comune de promovare a reparării bunurilor și de modificare a Regulamentului (UE) 2017/2394 și a Directivelor (UE) 2019/771 și (UE) 2020/1828 / R2R;
- Propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind siguranța jucăriilor și de abrogare a Directivei 2009/48/CE;
- Propunerea de revizuire a Regulamentului privind detergenții și agenții tensioactivi
Participarea la reuniuni și grupuri de lucru la nivel UE
ANPC participă, alături de celalte state membre, la întâlnirile grupurilor de lucru organizate pe diferite aspecte din domeniul protecției consumatorilor atât de către Comisia Europeană, cât şi la reuniunile Consiliului Uniunii Europene, printre care:
- Reţeaua de Securitate a Consumatorilor (CSN – Consumer Safety Network);
- Reţeaua de politici a consumatorului (CPN – Consumer Policy Network);
- Grup de lucru privind Sistemul Rapid de Alertă pentru Produse Nealimentare (RAPEX);
- Grup de lucru al reţelei de cooperare ȋntre autorităţile competente din statele membre, responsabile cu aplicarea legislaţiei de protecţie a consumatorilor, care funcţionează ȋn baza Regulamentului nr. 2394/2017 de cooperare transfrontalieră (Reteaua CPC);
- Grupuri de lucru pentru lămurirea aspectelor legate de transpunerea/implementarea unor Directive sau Regulamente;
- Grup de lucru „Informarea şi Protecţia Consumatorilor” (Consumer Protection and Information), ȋn cadrul formaţiunii CONSOM a Consiliului UE.
În luna septembrie 2023, președintele ANPC, Horia Constantinescu, a participat la reuniunea informală denumită „Promovarea dietelor sănătoase prin intermediul unei informări adecvate” pe tema etichetării nutriționale a produselor alimentare (FOPNL/front-of-pack nutrition labelling), la Roma, în Italia.
Reuniunea a fost organizată de către Ministerul italian al Afacerilor Externe și Cooperării Internaționale împreună cu Ministerul Sănătății sub forma unei mese rotunde dedicate promovării dietelor sănătoase prin intermediul unei informări adecvate. Aceasta urmărește recalibrarea discuțiilor politice referitoare la modelul de etichetare nutrițională care trebuie promovat/adoptat la nivel european plecând de la opinii științifice. În cadrul reuniunii, au fost prezentate experiențele naționale privind protecția sănătății consumatorilor și identificarea punctelor comune, urmate de discuții referitoare la fezabilitatea dezvoltării și implementării unui nou sistem de etichetare nutrițională ca parte a unei politici publice mai cuprinzătoare de promovare a unor diete sănătoase.
Discuțiile purtate de către reprezentanții statelor like-minded (IT, BG, CY, CZ, DK, EL, HU, RO, ES, SE) au arătat disponibilitatea acestora de a lucra cu partenerii (Comisia Europeană, dar și statele promotoare ale schemei Nutriscore) pentru identificarea unor elemente comune care să permită agrearea unui sistem european adecvat de etichetare nutrițională a produselor alimentare, care să informeze consumatorii în mod corect.
Președintele ANPC, Horia Constantinescu, a arătat că sistemul Nutriscore, deși utilizat în anumite lanțuri de supermagazine în România, nu informează suficient și adecvat consumatorii, reprezentând de fapt o practică incorectă.
Acesta nu prevede întreaga listă a ingredientelor unui produs (existând riscul de a nu avea informații despre componente cu efecte negative asupra sănătății), nu ia în considerare specificitățile geografice și tipul de metabolism aferent, efectele asocierii de alimente sau categoriile de vârstă sau activitate (ex.: sportivi). De altfel, chiar Comitetul de conducere a Nutriscore a recunoscut că acesta trebuie revizuit. Nutriscore nu poate pretinde că informează consumatorii asupra caracterului sănătos al produselor. A apreciat că schema Nutriscore este discriminatorie față de celelalte produse românești sau din alte state membre, în afară de Franța, întrucât ar oferi o falsă impresie de informare suplimentară. Primul pas către un sistem european este scoaterea Nutriscore de pe piața în care acesta s-a extins.
Totodată, a reiterat faptul că, în 2022, România s-a alăturat demersului inițiat de Italia pe tema etichetării. În opinia sa, criteriile pe care trebuie să le respecte o schemă de etichetare la nivel european privesc: fundamentarea științifică, informarea corectă a consumatorilor (să nu-i inducă în eroare), respectarea produselor tradiționale și a specificităților dietetice culturale.
În acest moment, ANPC se află în discuții, pe acest subiect, cu operatorii economici, intenționând interzicerea etichetării Nutriscore în România, în anul 2024. În acest sens, au avut loc și discuții cu reprezentanți ai Comisiei Europene (DG GROW). În opinia sa, criteriile pe care trebuie să le respecte o schemă de etichetare la nivel european privesc: fundamentarea științifică, informarea corectă a consumatorilor (să nu-i inducă în eroare), respectarea produselor tradiționale și a specificităților dietetice culturale.
Cooperarea atât cu alte state membre ale Uniunii Europene, cât și cu state terțe
ANPC, prin diligențele depuse pentru întărirea cooperării atât cu alte state membre ale Uniunii Europene, cât și la nivel internațional, dezvoltă colaborarea intracomunitară în domeniul protecţiei consumatorilor privindschimbul de informaţii şi asistenţă reciprocă dintre ANPC şi autorităţile competente ale celorlalte state membreale UE, precum și dezvoltă și menține contacte regulate cu agențiile de protecție a consumatorilor și se concentrează asupra preocupărilor legate de protecția consumatorilor la nivel global.
- Cooperarea cu autorităţile însărcinate cu aplicarea legislaţiei în materie de protecţie a consumatorilor din Bavaria, Germania
În timpul discuțiilor bilaterale, purtate în grupul de lucru, derulat în cadrul celei de-a X-a sesiuni a Comisiei mixte guvernamentale România-Bavaria, care s-a desfășurat, în perioada 14 – 15 septembrie 2023, în Bamberg, Bavaria, Germania, discuții ce s-au concentrat pe cooperarea reciprocă în domeniul protecției consumatorilor purtate între reprezentantul ANPC și omologul său din partea bavareză, au fost identificate și stabilite teme și sarcini pentru viitor, pentru a asigura un flux de informații la toate nivelurile.
Proiectele și sarcinile convenite și temele prioritare de cooperare din domeniul protecției consumatorilor pot fi găsite în programul de lucru detaliat finalizat după întâlnire și pot fi luate în considerare ca parte a protocolului în vigoare, respectiv:
– Organizarea unui schimb de experiență privind activitatea de protecție a consumatorilor în România și a autorității omoloage din domeniul protecției consumatorului din Bavaria;
– Organizarea unui schimb de experiență și bune practici privind distribuția/comercializarea online de produse și servicii în cadrul oferit de legislația europeană dintre ANPC și a autorității omoloage din domeniul protecției consumatorului din Bavaria;
– Schimb de experiență între autoritățile de supraveghere a pieței din România și a autorității omoloage din domeniul protecției consumatorului din Bavaria.
Drept urmare, a fost transmisă propunerea de organizare de acțiuni comune cu partea bavareză, în anul 2024, către Agenția Română pentru Investiții și Comerț Exterior, prin Departamentul de Comerț Exterior, instituție care coordonează, organizează și asigură secretariatul mecanismelor de cooperare economică din România, inclusiv pentru Comisia Mixtă România-Bavaria, pentru întărirea și continuarea cooperării cu partea bavareză, pentru acordarea de sprijin în organizarea unor astfel de activități convenite prin Programul de lucru al Comisiei Mixte România-Bavaria.
- Cooperarea cu autorităţile însărcinate cu aplicarea legislaţiei în materie de protecţie a consumatorilor din Republica Moldova
În data de 22 iulie 2022, delegația Uniunii Europene în Republica Moldova a notificat Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (Punct Național de Contact) cu privire la câștigarea procesului de selecție pentru proiectul de twinning „Strengthening supervision, corporate governance and risk management in the financial sector” – MD 20 ENI FI 01 21R2 (MD/36) de către consorțiul format din Banca Națională a României, Banca Centrală a Regatului Țărilor de Jos și Banca Lituaniei.
Proiectul care s-a desfășurat pe o perioadă de 24 de luni a fost finanțat de Uniunea Europeană în cadrul programului EU4 Moldova: Facility to support the health response to the COVID-crisis and Association Agreement related Reforms și s-a adresat Băncii Naționale a Moldovei și Comisiei Naționale a Pieței Financiare din Republica Moldova. Implementarea proiectului s-a realizat de către Banca Națională a României, în calitate de lider de proiect, Banca Centrală a Regatului Țărilor de Jos și Banca Lituaniei, parteneri juniori în consorțiu, în colaborare cu Autoritatea de Supraveghere Financiară și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor din România. Managementul administrativ și financiar al acestuia a fost asigurat de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Obiectivul proiectului l-a repreztat sprijinirea Republicii Moldova în implementarea unor reforme legate de Acordul de asociere dintre Uniunea Europeană și Moldova/Acordul privind Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (DCFTA) și Agenda de Asociere, prin consolidarea supravegherii, guvernanței corporative și gestionării riscurilor în sectorul financiar. Activitățile specifice de asistență s-au referit la: consolidarea cadrului macroprudențial pentru prevenirea acumulării riscurilor sistemice, alinierea cadrului legal al supravegherii sectorului de asigurări și asigurări auto de răspundere civilă la cerințele acquis-ului UE, elaborarea unui nou cadru legal pentru consolidarea supravegherii organizațiilor de creditare nebancară, revizuirea și îmbunătățirea reglementărilor interne privind monitorizarea infrastructurilor pieței financiare și a plăților precum și pregătirea pentru aderarea la SEPA (Single Euro Payments Area).” Asigurarea elementelor propuse s-a facut prin organizarea de misiuni de schimb liber de informații, informări asupra legislației naționale și a cadrului legislativ European aplicabil în domeniul protecției consumatorilor și a fost realizată prin organizarea a 4 ateliere care au avut ca scop prezentarea aspectelor generale privind activitatea de protecție a consumatorilor în România.
- Cooperarea cu autorităţile însărcinate cu aplicarea legislaţiei în materie de protecţie a consumatorilor din statele membre UE
Pentru a facilita cooperarea între autorităţile publice din statele membre UE însărcinate cu aplicarea legislaţiei în materie de protecţie a consumatorilor, în cazul în care acestea se confruntă cu încălcări intracomunitare şi pentru a contribui la buna funcţionare a pieţei interne, la calitatea şi la coerenţa aplicării legislaţiei în materie de protecţie a consumatorilor şi la supravegherea intereselor economice ale acestora, au fost create diverse sisteme, în baza anumitor acte legislative europene, la care ANPC este parte, respectiv Regulamentul (UE) 2017/2394 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 decembrie 2017 privind cooperarea dintre autoritățile naționale însărcinate să asigure respectarea legislației în materie de protecție a consumatorului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 (denumit în continuare ”Regulamentul CPC”)
Regulamentul stabilește o rețea la nivelul UE a autorităților însărcinate să asigure aplicarea legislației în materie de protecție a consumatorului şi se aplică numai pentru încălcările transfrontaliere ale legislației în materie de protecție a consumatorului comise în UE.
CPC IMI System este o platformă online gestionată de Comisia Europeană ce conectează autoritățile naționale, regionale și locale, în domeniu, între toate statele membre și Comisia Europeană, care funcționează în baza Regulamentului (UE) 2017/2394 privind cooperarea între aceste instituții, pentru a putea comunica rapid și ușor cu omologii lor din străinătate. În sensul Regulamentului CPC, ANPC este atât birou unic de legătură, cât și autoritate competentă.
ANPC a trimis și a primit către/de la alte state membre ale UE prin intermediul aceluiaşi sistem, solicitări de informații sau de luare de măsuri, în cazuri în care operatori economici cu sediul în respectivele ţări au prezentat suspiciunea de a încălca sau au încălcat legislaţia de protecţie a consumatorilor în cazul comercializării de produse și servicii. ANPC a solicitat sau a fost solicitată de autoritățile omoloage să ia toate măsurile necesare pentru a pune capăt sau a interzice fără întârziere încălcările intracomunitare menționate și demonstrate în țara în care consumatorii au fost prejudiciați. Alertele schimbate în cadrul rețelei au acoperit o gamă largă de aspecte legate de dreptul consumatorilor din UE, variind de la practicile înșelătoare ale magazinelor online, piețele online și rețelele sociale sau serviciile de divertisment. Acestea au făcut referire, în principal, la lipsa de transparență a prețurilor, reclame înșelătoare și etichetare înșelătoare a conținutului comercial, informații precontractuale neclare sau lipsă, geoblocare, garanții false și altele. Au existat, de asemenea, probleme specifice comercianților care operează în servicii de călătorie sau financiare.
ANPC, în calitate de birou unic de legătură şi autoritate competentă, desemnată în sensul regulamentului susmenţionat, a răspuns tuturor solicitărilor care au intrat în responsabilitatea sa, iar solicitările care au fost de competenţa altor autorităţi implicate au fost trimise de ANPC către acestea spre soluţionare, prin intermediul sistemului securizat CPC IMI. Astfel, următoarele solicitări de informații, alerte/solicitări de luare de măsuri au fost procesate de Serviciul Armonizare Europeană și Parteneriat privind verificarea unor comercianți, pentru presupuse încălcări ale normelor de protecție a consumatorilor după cum urmează:
- Alerte trimise de ANPC prin sistemul CPC IMI în anul 2023
Consumatorii din mai multe țări membre UE s-au plâns că compoziția anumitor produse, cum ar fi băuturile răcoritoare, cafeaua sau degetele de pește (fish fingers), este diferită în țara lor de origine în comparație cu produsele vândute sub aceeași marcă și cu ambalaje identice sau foarte asemănătoare în alte state membre. Testele comparative au indicat că pe piața UE există produse care sunt prezentate consumatorilor în același mod, dar care conțin, de exemplu, un conținut diferit de carne sau pește, un conținut mai mare de grăsimi sau un tip diferit de îndulcitor, în unele state membre, față de altele.
Pe plan național, România, prin ANPC, ca organism abilitat de aplicare a legii privind protecția consumatorilor, a întreprins măsuri pentru combaterea fenomenului de dublu standard (calitate duală), în Uniunea Europeană. Astfel, ca urmare a corespondenței avute pe aceasta temă cu oficialii Comisiei Europene – Direcția Generală Justiție și Consumatori, vor fi descrise măsurile întreprinse de ANPC:
- transmiterea în datele de 9 august 2022, respectiv 14 septembrie 2022, a două Alerte legate de posibile acțiuni coordonate în temeiul prevederilor articolului 26 alineatul (1) și articolul 17 din Regulamentul CPC prin sistemul IT securizat CPC – IMI (Internal Market Information System – Sistemul de informare privind piața internă), cu privire la aspect privind diferenţele unor reţete/compoziţii ale produselor „FANTA Portocale (cu zahăr/ zahar si îndulcitori), FANTA Portocale zero zahăr (cu îndulcitori) și FANTA Lămâie cu îndulcitori”, fabricate și comercializate de compania Coca‑Cola HBC România, precum și ale produselor „MIRINDA Portocale (cu zahăr și îndulcitori), 7UP, PEPSI COLA, PEPSI TWIST, LIPTON PIERSICĂ, LIPTON LĂMÂIE, LIPTON ZMEURĂ, MOUNTAIN DEW, ROCKSTAR AFINE, RODIE, ACAI și ROCKSTAR ORIGINAL” fabricate și comercializate de compania PepsiCo România.
- ulterior, la data de 12 ianuarie 2023, ANPC a transmis, prin sistemul IT securizat CPC – IMI, o solicitare de inițiere de Acțiune coordonată în conformitate cu prevederile articolelor 16-18 din Regulamentul CPC tuturor SM ale UE, pornind de la informațiile cuprinse în Alerta inițială. În solicitarea de inițiere de acțiune coordonată, România a prezentat toate informațiile și toate datele pe care le-a colectat cu privire la analiza etichetelor din diferite SM ale UE ale produselor „FANTA Portocale (cu zahăr/ zahăr și îndulcitori), FANTA Portocale zero zahăr (cu îndulcitori) și FANTA Lămâie cu îndulcitori”, precum și concluziile investigației.
- în cadrul întânirii online din data de 10 februarie 2023, dintre oficialii Comisiei Europene și conducerea ANPC, cu privire la fenomenul calitàtii duale in UE , s-a discutat și propus o posibilă reuniune la care să participe atât Comisia, cât și statele membre, cu privire la acest subiect.
- ulterior, prin e-mail, la data de de 14 februarie 2023, a fost transmisa propunerea de organizare a unei reuniuni pe tema principală calitate duală din partea Comisiei Europene – Direcția Generală Justiție și Consumatori, instituție care a finanțat parțial evenimentul.
Drept urmare, ANPC, în colaborare cu Comisia Europeană – Direcția Generală Justiție și Consumatori, a organizat workshop-ul denumit „Towards a common CPC approach to enforcing the new dual quality provisions„ în data de 27 aprilie 2023.
Evenimentul a avut loc în format hibrid și au participat oficiali ai Comisiei Europene și reprezentanți din statele membre ale Uniunii Europene, precum și reprezentanți din mediul privat, asociații de protecția consumatorilor, ECC România.
Evenimentul a reprezentat un pas extrem de important în înțelegerea importanței armonizarii drepturilor consumatorilor din UE prin Directiva OMNIBUS, cu privire la protejarea consumatorilor de dublul standard al produselor.
Ca element de noutate, Directiva include în mod expres în rândul practicilor comerciale înșelătoare și activitatea de comercializare a unui bun, într-un stat membru, ca fiind identic cu un bun comercializat în alte state membre, deși bunul respectiv are o compoziție sau caracteristici semnificativ diferite.
Cu toate acestea, nu este considerată practică comercială înșelătoare situația în care diferențele sunt justificate de factori legitimi și obiectivi, Directiva oferind unele exemple în acest sens, cum ar fi normele de drept intern privind compoziția produselor, disponibilitatea sau caracterul sezonier al materiilor prime, precum și dreptul comerciantului de a oferi bunuri de aceeași marcă în ambalaje cu o greutate sau un volum diferit pe piețe geografice diferite.
- Pe perioada anului 2023, au fost transmise spre soluționare de către ANPC, prin sistemul CPC IMI, două cereri de măsuri de asigurare a respectării legislației în temeiul prevederilor articolului 12 alineatul (1) din Regulamentul CPC (Cerere), către Bulgaria, și Ungaria.
- În aceeași perioadă, au fost transmise spre soluționare către ANPC, prin sistemul CPC IMI, patru Cereri și Alerte din partea Bulgariei, Ungariei, Olandei și Germaniei. Unele dintre acestea au fost soluționate și altele sunt în curs de soluționare.
- SAFETY GATE – RAPEX (Sistemul de schimb rapid de informații privind produsele nealimentare periculoase)
Sistemul Rapex reprezintă un sistem de schimb rapid de informaţii între statele membre ale Uniunii Europene privind produsele periculoase. Sistemul acoperă majoritatea produselor nealimentare destinate consumatorilor: jucării, autovehicule, textile, aparatură electrică, mobilă, cosmetice etc. Sunt exceptate alimentele, produsele farmaceutice, hrana pentru animale.
ANPC este punct național de contact pentru „Sistemul de schimb rapid de informații privind produsele periculoase destinate consumatorilor – RAPEX”.
Anul | Nr notificări RAPEX initiate de ANPC | Cele mai notificate produse | Nr reacții ale ANPC la notificările de pe RAPEX |
2023 | 83 | 46 notificări: categoria cosmetice 26 notificări: – categoria fashion, respectiv unghii false al căror adeziv conținea dibutyl phthalate, substanță interzisă în produsele care intră în contact cu pielea sau unghiile, prezentând risc chimic 8 notificări: – categoria aparatură electrică 3 notificări: – categoria jucării | 23 |
Participare la acţiuni comune, ȋmpreună cu alte state membre ale Uniunii Europene
Ca parte a sistemului de cooperare administrativă între autorităţile statelor membre responsabile cu aplicarea legislaţiei în materie de protecţie a consumatorilor, are loc, periodic, acțiunea Internet Sweep.
Regulamentul (UE) 2017/2394 privind cooperarea în materie de protecție a consumatorului (UE) de instituire a Rețelei de cooperare pentru protecția consumatorului („rețeaua CPC”) prevede, la articolul 29, un temei juridic pentru acțiunile coordonate de supraveghere a pieței și de asigurare a respectării legislației.
Acțiunea Internet Sweep este o acțiune de verificare amănunţită, la nivelul Uniunii Europene, a website-urilor, cu scopul de a depista cazurile de încălcare a legislației de vânzare on-line de produse şi servicii destinate consumatorilor și de a asigura aplicarea efectiva a legislației, concretizată prin luare de măsuri pentru intrarea în legalitate a comercianților în culpă. Acțiunea de verificare este coordonată de Comisia Europeană și este realizată simultan de autoritățile naționale de aplicare a legislaţiei de protecţie a consumatorilor, în temeiul dispozițiilor Regulamentului CPC.
ANPC a demarat, în prima parte a anului 2023, o acțiune de verificare a conturilor de Instagram ale românilor cu statut de Influencer în mediul online.
Acțiunea de verificare s-a concentrat asupra capacității consumatorilor de a recunoaște diferitele forme de marketing promovate de Influencerii români, modul în care este dezvăluită intenția comercială a postărilor, precum și asupra impactului comportamentului lor de cumpărare, în mediul online, ca urmare a expunerii la acestea pe rețeaua online de socializare denumită Instagram.
Plecând de la definiția dată de Influencer, respectiv un creator de conținut cu intenție comercială care construiește relații bazate pe încredere și autenticitate cu publicul său (în principal followers pe platformele de social media) și se implică în mediul online cu actori comerciali prin diferite modele de afaceri în scopuri de monetizare, statutul, în mediul online, este caracterizat în funcție de numărul de followers, definiți ca utilizatori care urmăresc pagina Influencer-ului pe rețeaua de socializare.
Ca urmare a constatărilor acțiunii de verificate, au fost formulate recomandări pe plan național de dezvăluire ale intenției comerciale pentru toate fotografiile/videoclipurile pe care le postează Influencerii români pe conturile acestora de pe toate platformele de socializare în care sunt activi:
- Utilizarea metodei content labeling pentru fiecare postare cu intenție comercială – metoda este folosită de persoanele care promovează, prin postările lor vânzarea unui produs sau serviciu pentru o companie și pentru care este remunerat în orice fel, precum și pentru situația în care își promovează propria afacere (dacă este cazul).
- Etichetarea trebuie să fie într-un loc vizibil, într-un font clar și într-o dimensiune suficient de mare a fontului, prin inserarea de avertismente adecvate cu folosirea de hashtag cum ar fi, cu titlu de exemplu și alternativ: #ADVERTISEMENT ’BRAND’ (trad. #PUBLICITATE ‘BRAND’), #PAIDSPONSORSHIP ’BRAND’ (trad. #SPONSORIZARE PLATITA DE ‘BRAND’), #PAID PARTNERSHIP ‘BRAND (trad. #PARTENERIAT PLATIT DE ‘BRAND’),, #AD (trad. #RECLAMĂ sau #PROMOVARE COMERCIALĂ) sau, în cazul livrării bunurilor chiar dacă este gratuită: PRODUCT OFFERED BY ‘BRAND’ (trad. #PRODUS FURNIZAT DE ‘BRAND’).
Pentru a reglementa piața națională privind marketingul practicat de Influencerii români pe platformele de social media, s-au întreprins, până acum, diverse demersuri:
1. Au fost transmise adrese celor 10 Influenceri români identificați pentru a îi informa de recomandările ANPC pe plan național de dezvăluire ale intenției comerciale;
2. Ulterior contactării și transmiterii adreselor către Influencerii identificați, a fost difuzat, în data de 1 august 2023, un comunicat de presă referitor la acțiunea de verificare, acesta fiind postat și pe site-ul oficial și pe paginile de Facebook și Instagram ale ANPC;
3. A fost contactată casa de discuri de are în portofoliu 7 dintre cei 10 Influenceri români identificați. În urma corespondenței cu reprezentanții casei de discuri, aceștia au informat artiștii/partenerii din portofoliu referitor la recomandările ANPC pe plan național de dezvăluire ale intenției comerciale.
4. Ulterior, în perioada 27 octombrie – 27 noiembrie 2023, ANPC a participat la acțiunea Internet Sweep, coordonată de Direcția de Justiție și Consumatori din cadrul Comisiei Europene, împreună cu autoritățile omoloage din alte state membre ale UE, pentru a preveni astfel de practici care pot încălca drepturile consumatorilor în mediul online, în special pe platformele de comunicare socială, unde consumatorii se confruntă adesea cu diverse forme de publicitate, prin publicarea de postări cu intenție comercială de către persoanele cu statut de Influencer, care nu sunt clar identificabile ca atare și, prin urmare, ar putea induce în eroare acești consumatori (în special tineri). Rezultatele acțiunii de verificare vor fi publicate de către Comisia Europeană, în cursul anului 2024, și se vor recomanda propuneri pentru a preveni astfel de practici care pot încălca drepturile consumatorilor la nivelul UE.
Cooperare internațională
Cooperarea internațională câștigă importanță datorită globalizării și digitalizării economiei. Numărul consumatorilor afectați de fraude și escrocherii online este mult mai mare decât în formele tradiționale de comerț. Pentru a crea un mediu în care consumatorii să poată participa cu încredere la comerțul online, este esențial să se asigure că consumatorii beneficiază de drepturi concrete și sunt protejați de practicile comerciale neloiale și că există mecanisme care să rezolve rapid orice probleme apărute. În acest scop, cooperarea internațională eficientă între agențiile de protecție ale consumatorilor sau alte organisme relevante este esențială și necesită o atenție sporită în următorii ani.
- Aderarea la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD)
Consiliului OECD (Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică) a aprobat, în data de 25 ianuarie 2022, acordarea statutului de țară candidată pentru România. OECD, organizaţia celor mai dezvoltate state din lume, este un for interguvernamental care are ca obiect de activitate identificarea, diseminarea şi evaluarea aplicării politicilor publice optime pentru asigurarea creşterii economice, prosperității şi dezvoltării sustenabile în rândul statelor membre OECD, precum şi la nivel global. Foaia de Parcurs pentru Aderare (Accession Roadmap) a României la OECD, a fost semnată în cadrul sesiunii de final a reuniunii ministeriale a Consiliului OECD din 10 iunie 2022. Documentul fixează etapele procesului de aderare şi urmăreşte alinierea legislaţiei, politicilor şi practicilor interne cu cele ale OECD. Aderarea României la OECD reprezintă un obiectiv major al politicii externe române.
Prima etapă a vizat elaborarea și transmiterea unui Memorandum Inițial, care reprezintă o autoevaluare a alinierii legislației, politicilor și practicilor României la instrumentele juridice OECD. Demersul a fost sprijinit de toate instituțiile de linie cu atribuții, inclusiv de ANPC, fiind facilitat de Ministerul Afacerilor Externe și Cancelaria Prim-ministrului/SGG.
Memorandum-ul Inițial a fost înaintat SG OECD la 15 decembrie 2022, în cadrul vizitei la Paris a Prim-ministrului României, urmând a face obiectul analizei, pe domenii, în cadrul Comitetelor OECD.
Întrucât Comitetul privind Politica Consumatorului este un capitol separat (din 20 capitole existente), ȋn procesul de aderare la OECD, ANPC este instituţia responsabilă cu alinierea legislaţiei, a politicilor şi practicilor ȋn domeniul protecţiei consumatorului la cele 7 instrumente juridice ale OECD care sunt aferente comitetului – CONSUMER POLICY (Committee on Consumer Policy). Pentru fiecare dintre cele 7 instrumente juridice ale OECD, ANPC a ȋntocmit câte o fişă de auto-evaluare, ȋn care au fost descrise legislaţia/politicile/practicile actuale la nivel naţional care corespund instrumentelor juridice care au fost transmise transmise Secretariatului General al Guvernului. De asemenea, ANPC și-a adus contribuţia, la solicitarea altor instituţii, pe instrumente juridice OECD aferente altor comitete OECD, pe aspecte care intră ȋn aria sa de competenţă.
În anul 2023, în cadrul procesului de aderare ANPC a transmis contribuții specifice în raport cu legislația aflată în aria de competență către mai multe instituții/ ministere – puncte focale pentru diverse comitete tehnice. Astfel, ANPC desfășoară activități complexe în cadrul:
I. Committee on Consumer Policy (CCP) – în cadrul procesului de aderare la OCDE, ANPC reprezintă punct focal pentru CCP.
Urmare a invitației adresate de catre Secretariatul CCP/ OCDE, în perioada 10-14 aprilie 2023, reprezentantul ANPC a participat la lucrările Grupului de lucru/Comitetului care au avut loc la Paris – Sediul OCDE, ocazie cu care a fost realizată o succintă prezentare a organizării și funcționării ANPC.
Prezentarea ANPC a fost apreciată în mod pozitiv, iar ulterior, în data de 17 mai 2023, ANPC a primit Chestionarul tehnic OCDE care a avut în vedere 6 instrumente distincte, astfel:
– Ansamblul politicilor din domeniul protecției consumatorilor în România
– Comerțul electronic ( E-commerce)
– Frauda transfrontalieră (Cross-border fraud)
– Mecanisme de soluționare a petițiilor consumatorilor (Consumer Dispute Resolution and Redress)
– Corespondența electronică nesolicitată (SPAM)
– Siguranța consumatorilor la achiziția de bunuri nealimentare (Consumer Product Safety)
În luna iulie 2023, ANPC a transmis Chestionarul completat, ulterior secretariatul tehnic solicitând clarificări suplimentare care au fost furnizate în luna septembrie 2023.
În perioada 16-18 octombrie 2023, la sediul ANPC din București, a avut loc misiunea de evaluare (fact-finding mission) organizată, cu sprijinul MAE, de către reprezentanții ANPC.
În perioada 13-16 noiembrie 2023, reprezentanții ANPC au participat la lucrările Grupului de lucru / Comitetului Consumer Policy (Paris, sediul OCDE). În acest context, în data de 16 noiembrie 2023, delegația ANPC condusă de vicepreședintele ANPC, Sebastian Hotca, a susținut o nouă prezentare axată pe domeniile solicitate de secretariatul tehnic CCP, vizând politicile cheie în domeniul comerțului electronic și în cel al siguranței consumatorilor la achiziția de bunuri nealimentare.
Referitor la domeniul protecției consumatorilor și în raport de funcționalitatea actuală a ANPC, alinierea completă la politicile și bunele practici promovate de OCDE va presupune elaborarea unor seturi clare de politici publice specifice. În acest sens, reprezentantii ANPC au manifestat deja disponibilitate în sensul elaborării (februarie 2024) și implementării acestora în consecință, plecând chiar de la recomandarile OCDE, în acest domeniu de activitate.
Având în vedere cele arătate mai sus, urmare a parcurgerii acestor etape, Secretariatul tehnic CCP urmează să întocmească Raportul de evaluare astfel încât acesta să poată fi diseminat și ulterior supus atenției delegațiilor statelor membre în cadrul lucrărilor Comitetului Consumer Policy, ce vor avea loc în luna aprilie 2024.
Este important de precizat că în perioada 8-10 octombrie 2024, la Paris, este planificată a fi organizată Reuniunea la nivel Ministerial a Comitetului pentru Protecția Consumatorilor, care va fi urmată de lucrările Grupului de lucru / Comitetului Consumer Policy .
II. Committee on Financial Markets (CFM) – în cadrul procesului de aderare BNR reprezintă punct focal pentru CFM.
Banca Națională a României a fost desemnată punct focal pentru acest Comitet, activitatea ANPC în cadrul acestui comitet având în vedere cadrul general de politici și legislație menite să asigure un tratament corect și responsabil pentru consumatorii de produse și servicii financiare.
În luna aprilie 2023, BNR a primit chestionarul tehnic pentru care ANPC a furnizat contribuțiile specifice potrivit competențelor legale, Chestionarul fiind transmis în luna iunie 2023 către Secretariatul tehnic OCDE.
Urmare a invitației adresate de către secretariatul tehnic Task-Force on Financial Consumer Protection din CFM/ OCDE, în perioada 12-13.10.2023 reprezentanții ANPC au participat la lucrările Grupului de lucru pentru protecția consumatorilor de produse si servicii financiare organizat sub egida Comitetului Financial Market care a avut loc la Paris/ Sediul OCDE.
Cu ocazia acestei întâlniri au fost purtate discuții informale cu reprezentanții secretariatului tehnic despre organizarea misiunii de evaluare în România, discuții care au fost continuate într-o întâlnire organizată în data de 9 noiembrie 2023, cu participarea online a reprezentanților ANPC/ASF și participarea fizică a reprezentanților BNR.
Ulterior, în perioada 11-12 decembrie 2023, în București, a fost organizată misiunea de evaluare (fact-finding mission) care vizează formatele Task Force of Financial Consumer Protection and the International Network for Financial Education, subsidiare Comitetului Financial Market. Astfel, pentru organizarea acestei misiuni de către ANPC, potrivit corespondenței purtate de la nivelul Grupului de coordonare gestionat de MAE, au fost furnizate informații suplimentare despre subiectele ce vor fi propuse pentru discuții astfel încât să poată fi demarate procedurile de organizare pentru elaborarea agendei specifice.
Potrivit discuțiilor purtate, în cadrul misiunii de evaluare au avut loc întâlniri cu reprezentanți ai BNR, ASF, ANPC, asociații de consumatori cu activitate specifică, Asociația Română a Băncilor, entități responsabile cu gestionarea petițiilor consumatorilor precum si cu reprezentanți ai Ministerului Finanțelor și ai Ministerului Educației.
Ca urmare a parcurgerii acestor etape, secretariatul tehnic urmează să întocmească Raportul de evaluare astfel încât acesta sa poată fi diseminat si ulterior supus atenției delegațiilor statelor membre în cadrul lucrărilor ce vor fi desfășurate sub egida Comitetului Financial Market ce vor avea loc în luna martie 2024.
- Aderarea, în calitate de Partener, la Rețeaua Internațională pentru Protecția Consumatorului și Aplicarea Legii (ICPEN)
Ca urmare a diligențelor depuse de ANPC pentru întărirea cooperării atât cu alte state membre ale Uniunii Europene, cât și la nivel internațional, aceasta a inițiat procesul de aderare în calitate de Partener la Rețeaua Internațională pentru Protecția Consumatorului și Aplicarea Legii (ICPEN).
Aderarea României la ICPEN, prin ANPC – singurul organism responsabil cu aplicarea legii privind protecția consumatorilor din România, reprezintă posibilitatea cooperării cu autoritățile de aplicare a legislației în domeniul protecției consumatorilor de pe tot globul. Astfel, Autoritatea își propune să dezvolte și să mențină contacte regulate între agențiile de protecție ale consumatorilor și să se concentreze asupra preocupărilor legate de protecția consumatorilor la nivel internațional. Prin participarea la ICPEN, ANPC își poate îmbunătăți politica națională în domeniul protecției consumatorilor, legile și reglementările naționale respectând cadrul legal al Uniunii Europene.
În acest context, o persoană din cadrul Autorității a reprezentat România la reuniunea ICPEN din perioada 3 – 6 octombrie 2023, organizată în Varșovia de către Oficiul pentru Concurență și Protecția Consumatorului din Polonia care și-a asumat rolul Președinției rotative ICPEN pentru perioada 2023-2024.
Activitățile principale ale ANPC
Acțiunile de control
În ceea ce privește activitatea de control, în 2023, aceasta a fost structurată astfel:
Controale tematice desfăşurate la nivel naţional (servicii și produse alimentare și nealimentare)
Au fost desfăşurate 49 de controale tematice la nivel naţional, respectiv 22 controale în domeniul produselor şi serviciilor alimentare și 27 de controale în domeniul produselor și serviciilor nealimentare. În cadrul acțiunilor tematice de control desfășurate la nivel naţional au fost controlaţi 25.958 operatori economici.
ANPC a acordat o atenție deosebită plângerilor consumatorilor privind serviciile financiare, ținând cont de impactului financiar foarte puternic asupra consumatorilor atunci când le sunt încălcate drepturile.
Controale tematice desfăşurate la nivel naţional (servicii financiare bancare și nebancare și dezvoltatori imobiliari)
Au fost desfăşurate 4 tematici de control la nivel naţional, referitoare la serviciile financiare bancare și nebancare, în cadrul cărora au fost controlaţi 651 operatori economici.
În ceea ce privește domeniul imobiliar, în cadul tematicii de control derulate în 2023, au vost verificați, la nivelul întregii țări, 237 de dezvoltatori.
În 2023, s-au desfășurat, de asemenea, ample serii de verificare la marile lanțuri de magazine, fiind înregistrate următoarele rezultate, la nivel național:
Auchan | Carrefour | Kaufland | Lidl | Mega | Metro | Penny | Profi | Selgros | |
Nr acțiuni | 290 | 778 | 931 | 1.431 | 1.019 | 95 | 964 | 1.714 | 88 |
Nr amenzi | 416 | 908 | 1.198 | 2.282 | 1.424 | 78 | 1.391 | 2.244 | 82 |
Nr avertismente | 71 | 236 | 253 | 527 | 328 | 31 | 300 | 596 | 31 |
Valoare amenzi aplicate | 3,2 mil lei | 7,1 mill lei | 11,2 mil lei | 24,9 mil lei | 9,8 mil lei | 935.000 lei | 13,4 mil lei | 17,9 mil lei | 572.000 lei |
Valoare amenzi încasate | 1,2 mil lei | 3 mil lei | 4,8 mil lei | 13,5 mil lei | 1,9 mil lei | 512.000 lei | 2,9 mil lei | 6,6 mil lei | 260.000 lei |
Valoarea prod oprite definitiv de la comercializare | 7 mil lei | 630.000 lei | 460.000 lei | 660.000 lei | 1,3 mil lei | 127.000 lei | 395.000 lei | 700.000 lei | 22.250 lei |
Nr opriri temporare a prestării serviciului | 17 | 46 | 102 | 103 | 53 | 4 | 78 | 167 | 0 |
În 2023, ANPC a continuat acțiunile de verificare a importurilor de deșeuri – mărfuri second-hand, în România, produse care urmau să fie puse în vânzare, pe piață, în țara noastră.
În acest context, ANPC a desfășurat, doar în 2023, 1.681 acțiuni de control, la nivel national, la 258 dintre acestea participând și reprezentanții Gărzii Naționale de Mediu, iar la 356, cei ai Poliția de Frontieră, campanie care va continua și în 2024.
Pe parcursul anului 2023:
- – au fost înregistrate 111.181 reclamații din partea consumatorilor;
- – au fost soluționate 78.372 reclamații;
- – 16.654 reclamații s-au dovedit a fi neîntemeiate.
Comandamente de vacanță
În mod traditional, în activitateainstituției, în 2023, s-a desfășurat activitatea comandamentelor de vacanță – structură specială de control, care acționează în vârfurile de sezon, în locațiile preferate de turiști.
Referitor la acțiunile estivale din cadrul Comandamentului Litoral ANPC a înregistrat, în acest an, o intensificare a activității, aflată, în fiecare sfârșit de săptămână sub coordonarea direct a președintelui Horia Constantinescu. Indicatorii comparativi ai ultimilor 2 ani atestă acest lucru:
Activitate | 2022 | 2023 |
Nr acțiuni de control defășurate, din care: | 2.107 | 2.120 |
Nr. total amenzi | 1.753 | 2.496 |
Valoare amenzi aplicate (aprox) | 11,4 milioane lei | 12,3 milioane lei |
Nr. avertismente | 2.307 | 1.662 |
Valoare produse neconforme oprite definitiv de la comercializare | 1,5 milioane lei | 1 milion lei |
Nr. opriri temporare de prestări servicii | 172 | 220 |
În ceea ce privește Comandamentul de iarnă 2023-2024, acțiunile de control s-au desfășurat în zonele de vacanță, respectiv în Bucovina, Brașov, Sibiu, Maramureș, Valea Prahovei, Băile Felix și Băile Herculane.
Activitate | 2022 | 2023 |
Nr acțiuni de control defășurate, din care: | 1.667 | 2.042 |
Nr. total amenzi | 1.504 | 2.183 |
Valoare amenzi aplicate (aprox) | 9,8 milioane lei | 13 milioane lei |
Nr. avertismente | 798 | 1.053 |
Valoare produse neconforme oprite definitiv de la comercializare | 765.000 lei | 695.000 lei |
Nr. opriri temporare de prestări servicii | 294 | 209 |
Activitatea Direcției Metale Prețioase, Pietre Prețioase și Proces Kimberley
Direcția Metale Prețioase, Pietre Prețioase și Proces Kimberley a înregistrat rezultate net superioare, în urma dotărilor tehnice de ultimă oră pe care le-am achiziționat, în 2023, a schimbării politicii tarifare realizate în anul precedent, precum și a eficientizării muncii angajaților din acest sector. Datele concrete relevă acest fapt.
Autorizare, comparativ 2022-2023
Nr crt. | Numele acțiunii | Nr de autorizații 2022 | Nr de operațiunii 2022 | Nr de autorizații 2023 | Nr de operațiunii 2023 |
1. | Emitere autorizații | 565 | 2.389 | 608 | 2422 |
2. | Duplicate după autorizații | 15 | 35 | 10 | 32 |
3. | Autorizații vizate | 2.918 | 10.501 | 3142 | 11586 |
4. | Ordine de suspendare a autorizației | 2 | 6 | ||
5. | Ordin de retragere a autorizației | 1 |
Marcare și expertizare (în București și 24 puncte de lucru teritoriale)
Marcare, comparativ 2022-2023
Nr crt | Tipul metalului | Nr obiecte analizate 2022 | Greutate 2022 | Nr obiecte analizate 2023 | Greutate 2023 |
1. | Toate metalele prețioase | 6.465.307 | 15,10 tone | 6.863.256 | 16 tone |
2. | Aur | 2.030.033 | 4,17 tone | 2.072.871 | 4,14 tone |
3. | Argint | 4.435.274 | 10,92 tone | 4.789.785 | 11,86 tone |
4. | Platină | 152 | 1.745,44 gr | 600 | 3586,73 gr |
Expertiză, comparativ 2022-2023
Nr crt | Tipul documentului | Nr doc 2022 | Nr obiecte 2022 | Greutate Gr. 2022 | Nr doc 2023 | Nr obiecte 2023 | Greutate Gr. 2023 |
1. | Buletine de expertiza întocmite și eliberate | 4.426 | 90.474 | 314.709,54 gr. | 6048 | 186242 | 594582,4 |
2. | Rapoarte de expertiză tehnică, la solicitatea: Instanțelor de judecatăMAI (DIICOT, DGPMB SICE sector 2, sector 3, IPJ Brașov SICE, IPJ Călărași SICE, IPJ Galați SICEIT Poliția Frontieră Iași (Huși)IT Poliția Frontieră GiurgiuDir Regională Vamală București (Biroul Vamal Frontieră Otopeni Călători)Garda de Coastă | 50 | 4.157 (aur) 135 (argint) 8 (platină) 95 (metal comun) | 22.253,41 gr. 1.981,87 gr. 98,2 gr. 1.456,06 gr. |
Acțiuni realizate la cererea Ministerului de Finanțe, comparativ 2022-2023
Nr crt | Tipul activității | Nr activități 2022 | Nr obiecte 2022 | Greutate Gr. 2022 | Nr activități 2023 | Nr obiecte 2023 | Greutate Gr. 2023 |
1. | Inventariere | 210 | 32.185 14.320 (aur) 17.865 (argint) | 87.447,49 gr. 45.295,66 gr. 41.928,22 gr. | 31 | ||
2. | Expertizare | 176 | 4.491 2.808 (aur) 1.683 (argint) | 22.848,87 gr. 13.158,54 gr 9.690,33 gr. | 46 | 629 609 (aur) 20 (argint) | 3372,41 gr 123 gr |
3. | Restituire totală/parțială grupuri metal prețios | 49 | 31.210 31.012 (aur) 198 (aargint) | 44.171,7 gr. 43.178,98 gr. 992,72 gr. | 7 | ||
Evaluare, reevalure și valorificare grupuri metal prețios | 56 | 6.125 (aur) 278 (argint) | 23.711,39 gr. 967,76 gr. | 32 |
Comparativ cu anul 2022, activitatea DMP a evoluat astfel:
An | Obiecte analizate și marcate (buc) | Greutate (gr.) | Încasări DMP (lei) |
2022 | 6.465.307 | 15.100.286,76 | 19.975.998 |
2023 | 6.863.256 | 16.005.282,06 | 22.226.145,94 |
Proiecte speciale
În 2023, a luat ființă un proiect început de ANPC, în 2008, acela de educare a tinerilor consumatori, în cadrul unui mecanism dedicat. Dispărut în timp, proiectul numit Comisar Junior ANPC, a revenit în actualitate, după 15 ani, sub cu totul alte auspicii ale pieței.
Astfel, în luna aprilie 2023, a fost realizat un parteneriat cu Ministerul Educației și cu Asociația InfoCons, una dintre cele mai importante organizații neguvernamentale de profil. Obiectivul acestui demers îl constituie tocmai implicarea activă a elevilor din clasele II-VIII, în domeniul protecției consumatorilor prin concursuri, întâlniri și dezbateri, la care să participe specialiști în domeniu, din cadrul Autorității, la nivelul întregii țări.
Proiectul s-a bazat pe idea conform căreia cea mai eficientă educație și formare a unui consumator avizat începe cât mai devreme, copiii și adolescenții fiind avizi de afla cât mai multe lucruri despre drepturile lor consfințite prin lege, în această calitate, și despre ceea ce pot aștepta de la un produs sau serviciu pe care îl achiziționează.
Proiectul Comisar Junior ANPC are exact acest scop, căruia i se adaugă și posibilitatea oferită elevilor de a comunica, de a cunoaște oameni noi, de la care să afle lucruri importante și utile pentru viitorul lor, prin acțiuni extra-curriculare, în școli și în comunitate.