Confederația Patronală Concordia, unde președinte este Dan Șucu, omul de afaceri care a preluat recent echipa de fotbal Rapid București, a criticat activitatea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor. Președinte de onoare al Concordia este un olandez, Steven van Groningen, CEO al Raiffeisen Bank S.A. România.
Confederația consideră acțiunile ANPC drept „disproporţionate, nejustificate şi contraproductive”. Mesajul său vine, coincidență sau nu, după ce instituția a amendat și închis mai multe stații OMV Petrom, deci deținute de austrieci.
Horia Constantinescu, președintele ANPC, a răspuns public, pe pagina sa de Facebook, adresându-i-se direct lui Dan Șucu.
Iată ce spune:
„A reînceput promovarea operațiunii gunoiul sub preș.
VOI VREȚI SĂ ȘTIȚI ADEVĂRUL!?
Cea mai mare cea mai puternică și cea mai frumoasă asociație patronală din România ne spune prin vocea președintelui acesteia din nou că distrugem afacerile românești.
Nu i se pare normal să spunem cu subiect și predicat cine ce a greșit și ce sancțiuni i-am aplicat.
Iar eu care credeam ca prostul că asociațiile patronale promovează alături de noi un comerț de bună calitate ce vă respectă pe voi consumatorii.
Ca să vorbesc în termeni de business public shaming-ul nu numai că este ci trebuie să fie o componentă esențială a unui comerț civilizat.
La ultima verificare pe care am făcut-o numărul operatorilor economici este mult mai mic ca cel al consumatorilor.
Autoritatea noastră pe cei din urmă îi protejează.
Mi-ar fi plăcut ca reacția acestei asociații patronale prin vocea aceluiași președinte să-i condamne pe toți cei care noi i-am găsit în neregulă și în mod absolut normal i-am sancționat inclusiv prin publicarea numelor acestora.
Mă întreb dacă vreuneia dintre membrii i-ar plăcea să mănânce mâncare gătită în condiții insalubre înconjurată de gândaci și jeg sau ce reacție ar avea patronii de succes dacă cei însărcinați să le facă cumpărăturile ar aduce acasă legume și fructe putrezite.
Pentru că sunt mai recente acțiunile de control ce au vizat benzinăriile mă întreb dacă atunci când își pun benzină li se pare normal tuturor celor care ne înfierează să aibă mâinile pline de combustibil să fie furați la pompă și să se spele pe mâini cu apă din puțuri neautorizate.
Sunt clar întrebări retorice.
Voi întreba astăzi opinia publică printr-un comunicat dacă vor să știe sau nu numele operatorilor economici sancționați și dacă vor să vadă sau nu poze și filmări din cadrul acțiunilor.
Domnule președinte Șucu, nu toți operatorii economici sunt preocupați de afacerea lor în aceeași măsură în care sunteți dumneavoastră.
Știți bine că am mai discutat și în urmă cu câțiva ani exact același subiect și vă spuneam exact același lucru: Haideți să nu mai avem ce filma ce fotografia ce constatata și ce sancționa în loc să încercați să punem batista imaginară pe țambalul comerțului din România.
Mingea este la dumneavoastră în teren că tot vă place fotbalul.
Noi suntem echipa consumatorului român și cu siguranță nu ne dăm autogol numai pentru că dumneavoastră vreți să câștigați.
Antrenați-vă marea echipă de afaceriști eliminați-i pe cei care joacă prost și vă fac de râs dar nu încercați să dezumflați roțile autocarului autorității noastre doar pentru a nu ajunge la meci și a câștiga dumneavoastră cu 3-0.”
Acuzațiile Concordia
Mai jos puteți citi și comunicatul Concordia, intitulat „Defăimarea companiilor devine instrument ANPC”.
„Observăm de prea multă vreme comportamente ale Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) pe care le considerăm disproporţionate, nejustificate şi contraproductive. Ne referim în primul rând la comunicarea publică în urma anumitor controale care se transformă într-un atac la reputaţia celor controlaţi. Identificarea unor abateri sau greşeli în anumite puncte de lucru nu poate fi generalizată la nivelul unor întregi companii care deservesc zilnic, cu succes, milioane de consumatori. Orice activitate umană este supusă erorii, atât a agenţilor economici, cât şi inclusiv a ANPC. În ultimii ani am văzut acest tip de comunicare atunci când ANPC a făcut verificări în sectorul de retail, hotelier, al restaurantelor, bancar, al furnizorilor de energie sau, zilele trecute, în cazul celui mai mare lanţ de benzinării din România.
Nu contestăm dreptul ANPC de a face verificări, de a aplica sancţiuni sau, în general, necesitatea unui control asupra activităţii economice în interesul consumatorilor, dar ne întrebăm care este scopul unei comunicări ostile sau defăimătoare şi cui serveşte. Nicio activitate economică nu este perfectă, mai ales atunci când se desfăşoară în mii de puncte de lucru pentru milioane de clienţi, dar vrem să subliniem că firmele pe care le reprezentăm investesc constant pentru a-şi deservi clienţii la cele mai bune standarde. Abaterile sunt excepţia, nu regula şi de aceea sugestia că lucrurile ar sta altfel este nelalocul ei. Câteva repere necorespunzătoare sunt nesemnificative raportate la volumul vânzărilor din România şi sunt rezultatul unor erori oneste, umane. ANPC pare să considere a priori că foarte multe companii din România au o politică deliberată de tratament incorect al consumatorilor, ceea ce este total neadevărat şi tendenţios.
Controalele ANPC nu sunt nici ele lipsite de probleme, iar noi semnalăm aceste lucruri de ani de zile. Am făcut-o până acum instituţional, nu public, pentru că din punctul nostru de vedere trebuie să existe un parteneriat între ANPC şi mediul privat în interesul consumatorilor. Dar ANPC se substituie uneori altor organe de control cu atribuţii clar definite şi verifică lucruri unde nu are competenţele necesare, fie că vorbim de metrologia sau starea anumitor aparate, siguranţa alimentară, calitatea materiilor prime sau a unor produse financiare.
ANPC solicită uneori volume imense şi nejustificate de documente doar pentru a pune presiune pe agenţii economici, interpretează excesiv norme legale şi adoptă o atitudine ostilă, nu una de colaborare şi prevenţie de exemplu când decide să facă public numele unor operatori economici sau să publice poze lipsite de context. Cu toate acestea, nu am generalizat şi nu o facem nici acum. ANPC este o autoritate a statului şi plecăm de la premisa că îşi desfăşoară activitatea cu bună-credinţă, iar când constatăm anumite abateri le comunicăm direct ANPC în speranţa că ele vor fi îndreptate.
În toate întâlnirile şi discuţiile pe care le avem cu reprezentanţii Guvernului, ai Parlamentului sau ai coaliţiei de guvernare, ni se spune că statul român îşi doreşte să îmbunătăţească mediul de afaceri pentru a creşte volumul investiţiilor în economia privată. Suntem adesea întrebaţi ce poate face Guvernul pentru a stimula economia privată. Avem un dialog constant şi în general productiv şi asta se poate vedea şi în rezultatele economice ale ţării noastre din ultima decadă. Unul dintre obiectivele principale ale aderării la OCDE este ca România să dezvolte
un mediu de afaceri care să încurajeze şi mai mult iniţiativa privată şi investiţiile în România. În măsura în care într-adevăr acesta este obiectivul statului român, este contraproductiv, dincolo de faptul că este şi nejustificat, ca o autoritate a aceluiaşi stat să aibă o atitudine ostilă la adresa mediului privat. Vom continua dialogul instituţional însă având în vedere felul în care ANPC prezintă public anumite controale pe care le face şi concluziile pe care le trage de acolo companiile pe care le reprezentăm doresc să ştie dacă aceasta este o politică deliberată şi asumată de statul român în raporturile sale cu mediul privat.
Concordia aduce împreună organizaţii care reprezintă 16 sectoare esenţiale ale economiei naţionale şi companii care au peste 350.000 de angajaţi şi reprezintă un sfert din produsul intern brut al României.”