Acum câteva zile, o televiziune centrală relata că Poliția Rutieră Constanța stă într-un singur radar și are plani de amenzi. IPJ a reacționat rapid și a spus că lucrurile nu stau deloc așa. Există „un număr suficient de radare” și nu există plan de amenzi. Numărul exact nu poate fi spus, este secret.
Declarațiile IPJ este mai degrabă un demers de PR, pentru că ignoră fondul problemei: pe șoselele din Constanța e haos, fiecare șmecher face ce vrea, iar cifrele sunt nemiloase: în județul Constanța se moare, de pildă, în accidente rutiere mai mult decât în toată Norvegia.
Cine conduce în țările din vestul Europei două săptămâni (includeți și Ungaria), va observa mai puțin încălcări ale legislației rutiere decât în zece minute în traficul din Constanța.
Faceți un test: conduceți zece minute și numărați câți șoferi ignoră regulile de circulație, de la depășirea vitezei legale, treceri pe roșu, tăierea liniei continue, etc. Azi am mers pe bulevardul Alexandru Lăpușneanu cu viteza maximă legală, 50 km/oră. M-au depășit aproape toți șoferii.
„La nivelul formațiunilor rutiere din cadrul Inspectoratului de poliție Județean Constanța există, în prezent, un număr suficient de autospeciale dotate cu aparate de măsurare a vitezei și de pistoale tip radar. Dintre acestea, aproximativ 98% sunt funcționale.”, spune IPJ Constanța.
Și cu ce ne ajută asta, dacă limitele de viteză se încalcă în fiecare minut?
„Principalul obiectiv al Poliției Rutiere este acela de a reduce numărul de accidente rutiere, implicit reducerea numărului de persoane decedate și rănite și, prin aceasta, creșterea siguranței pentru toți participanții la trafic, pietoni sau conducători auto.”, mai spune IPJ.
Cum face asta? Cifrele spun că nu o face deloc bine.
În anul 2022, în România au murit în accidente rutiere 1.633 persoane, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică.
Pe primul loc în acest nefericit clasament este județul Constanța, cu 77 de decese înregistrate în 2022, în urma a 1.105 accidente. Foarte aproape de Constanța a fost Bacău, cu 76 de morți. Sunt singurele județe cu peste 70 de victime. În Cluj au fost 1.227 de accidente, dar numai 44 de decese. Iată alte cifre: București – 49, Ilfov – 47, Brașov – 34, Sibiu – 33, Suceava – 62, Galați – 35, Tulcea – 21, Alba – 11, Arad – 45, Timiș – 54, Dolj – 61, Teleorman – 39, Ialomița – 46, Călărași 25.
În București sunt 1.256.122 de autoturisme, în Ilfov – 21.0783, în Cluj – 309.628, în Timiș – 306.982, în Dolj – 246.735, în Teleorman – 96.745. Așadar, un județ precum Cluj are mai multe mașini decât Constanța, un număr mai mare de accidente, dar mult mai puține decese.
Ce ar trebui să facă poliția?
Nu poți rezolva o problemă dacă nu recunoști că o ai. Și IPJ Constanța pare că nu conștientizează că are o problemă. Mi-ar fi plăcut să văd o conferință de presă în care să spună așa: „Recunoaștem că am pierdut controlul pe șosele, că suntem județul în care mor cei mai mulți oameni în accidente rutiere din România, că suntem la ani lumină de țări civilizate, dar am stabilit un plan pentru reducerea semnificativă a cifrelor negre în următorii doi ani.”
Metodele le știu cel mai bine polițiștii, sunt convins că în IPJ Constanța sunt și buni specialiști în domeniu. Este însă clar că, la cât de mult se încalcă legea, fără camere de supraveghere nu se va putea face ordine. Polițiștii sunt prea puțini. Dacă montezi camere pe toate drumurile și amendezi toate neregulile, începând cu cele grave, în circa doi ani de zile, poate mai puțin, vei avea o reducere semnificativă a numărului șoferilor care trec pe roșu, care depășesc viteza, etc. Și, în consecință, o scăderea numărului de accidente și de persoane rănite sau ucise. L-am văzut pe un fost șef al IPJ Constanța spunând că a insistat pe lângă primărie pentru instalare de camere de supraveghere, cel puțin pe lângă școli. N-a avut foarte mare succes. În ultimii ani, la conducerea IPJ se vine și se pleacă într-un ritm alert. Cine să mai aibă aplecare asupra unor probleme care par minore, ca traficul, când ministrul Justiției spune că județul Constanța este unul complex, un pol al infracționalității?
Și totuși, asta ne omoară. La propriu.
Suntem la ani lumina de tarile civilizate ….da,nu inteleg insa de ce trebuie sa ne comparam cu ele .La noi a devenit sport national a nu se respecta Legile incepand cu cei care le-au intocmit .Se calca in picioare Constitutia (care cum vrea se crede mai presus de Lege),se ignora si Legile ,asta chiar de catre conducatorii tarii ! Aceste lucruri NU se intampla in tarile civilizate deoarece ar duce indubitabil la incalcarea lor de catre TOATA populatia ,ceeace se intampla deja la noi.
Conform legii administratorul drumului poate stabili viteza maxima pe anumite bulevarde sau strazi. Pe Lapusneanu ,1 Mai, Bratianu, se poate merge pana-n 60 , in extrasezon Mamaia 70 . Acum ca eu merg cu 56-57 si ma depasesc cu mamaliga-n geam de parca eu stau pe loc e alta poveste ,s-au prins ciucametii ca ” nu e personal suficient” , Waze-ul te avertizeaza din timp asa ca e nitel mai greu da’ nu imposibil. Cum pestele de la cap se-mpute e o problema acolo sus la șefime. Scoateti-i din birouri si plantati-i pe strazi asa de ornament macar.