Directoratul Naţional de Securitate inernetică (DNSC) avertizează, vineri, că infractorii din mediul online continuă să se folosească de reţelele de social media pentru a întinde capcane utilizatorilor.
„Primul pas îl reprezintă compromiterea unui cont de utilizator pe reţelele sociale. Ulterior, aceştia pot analiza conversaţiile din contul respectiv pentru a copia stilul de adresare al titularului legitim şi, totodată, pentru a înţelege ce contacte din lista de prieteni ar fi susceptibile să trimită rapid bani cu «împrumut». Mai departe, atacatorii scriu mesaje private către prieteni care ar putea oferi acest ajutor financiar imediat”, au avertizat, vineri, specialiştii DNSC.
Potrivit acestora, atacatorii pot folosi diferite scenarii în care oferă explicaţii vagi cu privire la motivele pentru care au nevoie de acei bani (ex: ‘am cardul blocat/am contul blocat’).
„Vorbim despre o tehnică de inginerie socială care se bazează pe buna credinţă şi dorinţa de a ajuta un prieten la nevoie. Odată activată emoţia, scutul de securitate poate deveni inactiv, iar potenţialele victime nu mai fac verificările necesare. Pentru a primi bani, atacatorii se folosesc de metoda de plată prin link de Revolut, tocmai pentru a evita depistarea faptului că este o tentativă de fraudă. În cazul serviciului Revolut, fiecare cont este asociat unui număr de telefon, astfel că atacatorii ar trebui să aibă acces şi la acel cont. În schimb, ei cer acest link de plată pe care ulterior îl accesează şi direcţionează banii în conturile lor”, au mai precizat specialiştii.
Aceştia au transmis şi o serie de recomandări:
- Fiţi vigilenţi atunci când primiţi astfel de mesaje care cer un ajutor în bani prin mesaje private, chiar dacă cererea vine de la un prieten, familie sau o cunoştinţă! Este posibil ca acel cont să fi fost compromis, iar în spatele acestor mesaje să se afle chiar atacatorii.
- Verificaţi întotdeauna dacă discutaţi cu titularul legitim al contului! Puteţi să verificaţi acest lucru accesând un canal de comunicare alternativ, eventual apelându-l telefonic.
- Dacă aţi căzut în capcană, anunţaţi imediat banca (în acest caz Revolut) pentru a încerca blocarea tranzacţiilor şi pentru a oferi detaliile necesare pentru analiză.
- În cazul în care aţi suferit o pagubă materială prin această metodă, depuneţi o plângere la cea mai apropiată secţie de Poliţie şi, nu în ultimul rând, notificaţi DNSC pe email (alerts@dnsc.ro) sau prin apel telefonic la 1911, acolo unde puteţi discuta şi cu un operator care vă poate îndruma către paşii necesari în astfel de cazuri. Echipa noastră va analiza metoda şi va emite imediat o avertizare pentru ceilalţi utilizatori.
- Nu în ultimul rând, anunţaţi acei prieteni care şi-au pierdut accesul la contul de social media şi raportaţi acele conturi către reţeaua socială ca fiind compromise!