Iași poate fi un model pentru Constanța. Scriam, într-un reportaj de călătorie, că, aflat la porțile Orientului, Constanța nu a avut niciodată maiestuozitatea Iașiului. Detalii AICI. Capitala Moldovei are însă ceva ce pare surprinzător pentru noi: investiții imense care au schimbat fața orașului. Din fericire, astfel de investiții vor veni și în Constanța. Este vorba despre proiectul de reconversie urbană al Grupului IULIUS.
Palas Iași s-a inaugurat acum 12 ani, fiind construit în centrul orașului, lângă Palatul Culturii, într-o zonă care nu beneficiase de atenția administrației. Iulius este compania care a investit acolo peste 320 de milioane de euro, într-un concept de real-estate premieră la acea vreme pe piață, de tip mixed-use, cu mall, clădiri de birouri, grădini, centre de evenimente etc. Impactul unui astfel de proiect s-a dovedit a fi definitoriu pentru dezvoltarea Iașului, care a cunoscut o evoluție pe piața investițiilor, atractivității și calității vieții. Publicația Ziarul de Iași a cerut opinii pentru a face o analiză pe trei direcții importante anunțate de altfel chiar la inaugurare: dezvoltarea mediului de afaceri, o nouă abordare în valorizarea resurselor comunității și promovarea Iașului la nivel național și internațional. Materialul arată efectul de transformare pe care proiectul l-a avut pentru Iași, relevant pentru a vedea cum poate un demers investițional să susțină dezvoltarea unui oraș, a unei regiuni.
Trafic mediu de 60.000 vizite/zi. Evenimente interesante în fiecare săptămână
Încă din 2012, de la inaugurarea Palas, complexul a avut deschidere către toate categoriile de vârstă, înglobând o viziune pe termen lung ce avea să-și arate la scurt timp atât anvergura, cât și impactul.
Din punct de vedere financiar, dar şi al vizitelor, Palas este cel mai performant centru de retail & entertainment din afara capitalei ajungând să înregistreze în 2023 cel mai mare trafic de până acum – peste 22,1 de milioane de vizite. Traficul mediu în 2023 a fost de 60.000 de vizite/zi, cifră care reprezintă traficul unui mall performant din Bucureşti. Un procent de 40% din această cifră îl reprezintă turismul de shopping cu vizitatori care provin din judeţele limitrofe și din Republica Moldova.
Cumpărăturile înseamnă doar o parte din dinamica atracțiilor la Palas. În fiecare weekend se întâmplă ceva în zona din imediata apropiere a Palatului Culturii. Fie că evenimentele se desfășoară în Atriumul Palas Mall, fie în parcul Palas, un lucru este cert: ele sunt nelipsite și se adresează tuturor categoriilor sociale și de vârstă.
Astfel, locația se poate lăuda că găzduiește, pe toată perioada anului, târguri de cariere, imobiliare, concerte de muzică clasică, expoziţii, festivaluri, activităţi educative pentru elevi, convenții dedicate inventicii, proiecţii de cinema în aer liber, diverse spectacole etc.
A catalizat dezvoltarea zonei metropolitane
„Ca economist, am constatat faptul că Palas reprezintă unul dintre cei mai importanți catalizatori ai dezvoltării zonei metropolitane Iași, contribuind esențial la creșterea atractivității acesteia pentru marii investitori, dar și la îmbunătățirea condițiilor de trai pentru ieșeni. Ca profesor, am observat că rezultatele obținute în activitatea educațională sunt valorizate mai bine atunci când companiile ieșene, multe dintre ele desfășurăndu-și activitatea în spațiile de birouri din Palas, oferă oportunități de angajare compatibile cu pregătirea, dar și cu aspirațiile tinerilor absolvenți. Nu în ultimul rând, Palas a contribuit semnificativ la schimbarea imaginii municipiului Iași, fiind un obiectiv pe care nu îl ratează niciunul dintre cei care ne vizitează”, a declarat Liviu-George Maha, Rector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.
Iașul a înaintat cu 100 de ani în viitor
Palas este singurul proiect din Europa Centrală și de Est care a primit certificarea LEED®Neighborhood Development pentru impactul pozitiv asupra comunității și pentru modul sustenabil în care au fost concepute și construite clădirile integrate. „Consider că cei 12 ani de Palas în Iași au ajutat ca orașul să înainteze cu 100 de ani în viitor. Pe lângă componenta de frumos, de spațiu verde, de “parcul comunității locale”, are în primul rând rolul de pol de business și a devenit un element de mândrie pentru fiecare ieșean care primește întrebarea “Ce mai este nou la Iași?”. Întâmplarea face ca și compania noastră să fie unul dintre partenerii ce au fost alături de proiect și de grupul Iulius și este un lucru cu care ne mândrim. Mă bucur că am avut ocazia aceasta, mă bucur că există Palas și cred că întregul proiect este un bun exemplu pentru comunitatea locală și națională a sintagmei ”lucrului bine făcut”. La mulți ani și la multe proiecte similare! ”- Andrei Dănilă, Chief Executive Officer, CODE932
Palas în cifre și beneficii economice
Cu o cifră cumulată de peste 24,5 milioane de euro la bugetul local până în 2023, cu 41,3 milioane de euro contribuţii la bugetul de stat consolidat, respectiv cu peste 1 miliard de euro taxe plătite de companiile din clădirile de birouri în perioada perioada 2012 -2023, Palasul reprezintă soluția pentru mulți dintre antreprenorii locali, specializați pe segmentul HORECA și servicii. Un procent de mai bine de 36% dintre operatorii din zona de retail sunt afaceri locale.
Pe lângă sumele plătite fie la bugetul de stat, fie la bugetul local, ceea ce a realizat Palas în 12 ani este depășirea cu mult a estimărilor în ceea ce privește numărul de locuri de muncă create, în prezent ajungându-se la cifra de 17.000, cu mult peste estimările inițiale de 4000.
În ceea ce privește extinderea care a avut loc în 2023, grupul Iulius a consolidat în centrul Iaşului cel mai mare hub de birouri din afara Capitalei: 130.000 mp (75.600 mp, 7 clădiri Palas, 70 de companii, 14.000 de angajaţi), odată cu inaugurarea Palas Campus.
”Palas înseamnă un reper, un pol de dezvoltare cu impact real în viața comunității. În 12 ani, Palas a demonstrat, zi de zi, că ideile mari, susținute de strategii bazate pe o bună înțelegere a modului în care se dezvoltă comunitatea, se transformă întotdeauna în proiecte de succes. Palas înseamnă un punct de întâlnire pentru oameni și idei, evenimente și oportunități, un spațiu care inspiră viitorul și care respectă istoria.Susținem un mediu dinamic pentru comunitatea de business și pentru fiecare ieșean sau vizitator al acestui minunat oraș și apreciem impactul pozitiv pe care conceptul Palas îl are în comunitate” – Raluca Fiterman, Chief Executive Officer Rețeaua Medicală Arcadia
Palas – behind the scenes
În general, business-urile de anvergură, printre care se numără și tot ansamblul urbanistic Palas, evidențiază spre publicul larg cifrele, atingerea obiectivelor și realizările. Să nu uităm însă că acestea sunt realizate cu oameni și legătura dintre aceștia reprezintă ceea ce face ca lucrurile să funcționeze.
În spatele firmelor, magazinelor, spațiilor verzi, evenimentelor și restaurantelor stă o echipă de 400 de oameni, fiecare având rolul său în întreaga ecuație a ceea ce numim Palas. Pentru cei mai mulți care ajung la Palas, cifra poate să nu aibă vreo semnificație aparte, însă pentru fiecare dintre cei care lucrează aici, numele de Palas înseamnă ceva. Pentru unii, un proiect în care cred, pentru alții oportunitatea de a se dezvolta, unii îl văd ca pe o motivație, alții ca pe o sursă de inspirație, în timp ce unii se vor raporta la Palas, așa cum e și firesc, ca la un loc de muncă. De remarcat este faptul că toate serviciile de întreţinere şi management sunt internalizate, astfel că specializările și rolurile pe care le dețin cei care lucrează aici sunt dintre cele mai diverse.
Să nu uităm că Palasul înseamnă peste 63.000 mp de retail (peste 270 de magazine); cel mai mare food court din estul țării cu peste 25 de restaurante cu specific internațional; 7 clădiri office clasa A; 4 săli de evenimente Congress Hall cu până la 1.000 de participanți; cea mai mare parcare subterană din România cu peste 2.500 de locuri; 5 hectare de parc, carusel venețian, lac, foișor, vestigii arheologice ale fostei gospodării a Curții Domnești, patinoar sezonier, amfiteatru în aer liber cu 460 locuri etc. Suportul pentru toată această desfășurare de forțe implică o echipă în spate, iar la cum arată lucrurile putem spune cu certitudine că echipa își face treaba într-un mod riguros.
„Dezvoltarea unui oraș este legată de creativitate, inovație, energie și tinerețe. Ansamblul Palas, prin toate componentele sale, de la sedii de birou premium și servicii integrate, până la shopping, entertainment și peisagistică a adus acel argument suplimentar pentru un Iași mai atractiv și mai prietenos, atât cu cetățenii săi, cât și cu cei ce îl vizitează! Și mai ales, Palas reprezintă cel mai frumos și de succes proiect de integrare urbanistică din România, marcând un succes istoric în dinamica dezvoltării Dulcelui Târg al Ieșilor!”, a spus Paul Butnariu, Președinte Camera de Comerț Iași
Palas. Impact social
Ansamblul urbanistic Palas poate fi privit ca o dovadă de curaj antreprenorial într-una din regiunile care ani la rând a fost ocolită de proiectele de infrastructură mari care ar fi putut atrage beneficii economice. Poate fi considerat și un pariu îndrăzneț fiind singurul proiect imobiliar din România care are o suprafaţă atât de mare dedicată zonelor verzi, un procent de 46% din tot ansamblul reprezentând spații verzi. Este de remarcat și faptul că ansamblul cu tot ce cuprinde el, fiind situat central, este în general unul dintre punctele principale de atracție pentru străinii care ne vizitează, aceștia mărturisind că este unul comparabil cu al statelor din Vestul Europei. Fiind gazda a tot felul de evenimente, care grupează toate categoriile de vârstă, ansamblul Palas înseamnă o permanentă punte între generații, fiecare dintre acestea găsindu-și locul în funcție de interese și fiind martorele unei împletiri continue de activități.
În afara cifrelor incontestabile, atunci când facem referire la Palas nu putem omite un aspect esențial, iar acesta este impactul pe care acest proiect l-a avut și îl are în comunitate. Când se apreciază impactul social al unui proiect, indicatorul cel mai relevant este numărul de beneficiari. Dacă ar fi să conturăm beneficiarul unui astfel de proiect, înglobăm mai curând diferite tipuri de beneficiari, adresabilitatea acestui ansamblu urbanistic fiind, așa cum știm una foarte diversă, astfel că putem spune că adevăratul beneficiar este mai curând unul colectiv: Municipiul Iași, dar nu numai.
Sursă foto: Ziarul de Iași
N-au astia bani de spaga cat vrea chitacu’ !