Dacă aș putea să mă teleportez undeva, chiar acum, n-aș sta mult pe gânduri. Aș alege arondismentul 7 din Paris.
Este zona unde-și au sediul majoritatea ambasadelor și unele instituții internaționale. Aș vrea să revăd clădirile pariziene superbe, cu geamuri ample prin care răzbate lumina caldă a unei lumi burgheze, restaurantele șic, deschise numai dimineața și seara, de parcă masa trebuie să fie un moment special, pe care să-l aștepți cu nerăbdare, râurile de flori de la ferestre, Sena liniștită și plină de povești, iar undeva, în depărare, turnul Eiffel, mut și luminat, un gigant straniu și admirabil, o icoană tehnologică și turistică la care vin turiști din întreaga lume, dacă nu să-i cucerească vârful, măcar să-și facă o fotografie lângă el, care le va rămâne în amintire și pe Facebook.
Arondismentul 7 din Paris este, așa cum v-ați aștepta, destul de aglomerat. Locurile de parcare sunt limitate. N-am văzut decât o dată un loc liber, dar era prea mic pentru mașina care încerca să-l ocupe. După multe încercări nereușit, șoferița a și renunțat. În rest, totul ocupat.
Ei bine, primăria din Paris a montat aici stâlpi pe trotuare. De ce? Pentru că unii șoferi aparțin speciei universale care crede că trotuarele sau orice alte spații sunt numai bune să fie transformate în locuri de parcare. Cea mai simplă cale de a bloca pătrunderea unei mașini într-un spațiu este să îngrădești spațiul. În Paris s-au montat stâlpi nu numai pe marginea trotuarului, dar și în locurile pe unde ar putea intra mașini. Iată de ce, în unele porțiuni aceștia nu sunt dublați, ci triplați. Da, sunt câte trei rânduri, așa cum vedeți în imaginea de mai jos.
Nu este un exemplu singular. Veți găsi în multe locuri câte doi sau trei stâlpi.
Cum spuneam, liberalii ar fi probabil revoltați de acest lucru. De ce spun asta? Iată ce scrie liderul consilierilor locali din municipiul Constanța, Adriana Arghirescu, de altfel o doamnă de toată isprava.
„Halucinant dar adevărat! Se întâmplă în Constanța anului 2019. Pentru că au cumpărat prea mulți și nu au avut ce face cu ei, autoritățile au montat nu unul ci două rânduri de stâlpișori pe strada Poporului. Constănțenii care locuiesc în zonă și care mi-au trimis aceste fotografii îmi spun că sunt vânați de polițiștii locali care îi amendează imediat ce au oprit mașina pe marginea străzii. Asta în condițiile în care nu există vreun indicator cu “Staționarea interzisă” și strada este una foarte circulată având în vedere că există trei unități de învățământ și foarte mulți comercianți. O nouă dovadă că această administrație este agresivă atât cu șoferii cât și cu pietonii și duce o politică de tip “Dorel” care nu face decât să crească nemulțumirea generală”.
Mda, lucrurile nu stau chiar așa.
În primul rând, de ce acestă măsură este agresivă pentru pietoni? Nu e.
În al doilea rând, dacă nu s-ar pune stâlpi așa, lumea ar parca așa cum a fost surprins, în trecut, Claudiu Palaz, fost și viitor candidat la Primăria Constanța. Ca în poza de mai jos. Dacă stâlpii erau dublați, n-ar fi reușit nici chiar cu Mercedes-ul din dotare, care nu apare în declarația de avere. Nota bene, Claudiu Palaz și-a recunoscut greșeala.
Dacă nu credeți, mergeți pe strada Baba Novac, de exemplu, veți găsi zilnic exemple.
În al treilea rând. Poliția Locală Constanța nu-i vânează pe cei care parchează pe strada Poporului. Poate că-i mai amendează, dar nu-i vânează, deși ar trebui să o facă. Am surprins în unele zile – trec des pe acolo – zece mașini parcate pe o bandă de mers. Asta nu pare vânătoare. E destul de dificil să treci pe lângă ele, mai ales dacă din sens opus vine un autovehicul puțin mai lat, ca să nu mai vorbesc de mașini de mare tonaj. Mai trec și din astea, omul de afaceri Niculae Dușu construiește două blocuri înalte pe o stradă laterală, cu acces din Poporului. S-au produs și tamponări din cauza aceasta. Detalii și imagini AICI. Dar dacă șoferii s-ar hotărî să oprească pe ambele sensuri?
Discuția despre parcări este mult mai lungă și am scris în mai multe rânduri despre subiect. Stâlpii nu sunt de blamat, dimpotrivă. Trotuarele sunt ale pietonilor și stâlpii apără trotuarele de șoferi, pentru pietoni. Ei sunt însă numai un mic pas în ceea ce înseamnă mobilitate urbană. E nevoie de multe ale lucruri. În Paris nu ai nevoie de mașină. De foarte multe ori, călătoria cu mașina sau taxiul durează mai mult decât cu mijloacele de transport în comun. Parisul e oricum altă lume. Din păcate, în Constanța ne-am oprit la stâlpi și la amenajarea unor locuri de parcare în spatele blocurilor. Este însă nevoie de mult mai mult. Câteva indicii găsiți în articolul de mai jos.