PNL Constanța vrea suspendarea autorizațiilor de construire, timp de 5 ani, în zona peninsulară a orașului. Aceasta este una dintre propunerile liberalilor de modificare a Planului Urbanistic Zonal (PUZ) al Peninsulei, care va stabili cum se va dezvolta în viitor centrul istoric al orașului.
Proiectul inițial, propus in 2011, prevedea, printre altele, clădiri de până la 35 de etaje. Proiectul controversat nu a intrat în vigoare iar administrația locală a creionat un alt PUZ, pe care l-a pus în dezbatere publică în perioada 17 decembrie 2018 – 19 ianuarie 2019.
Pe site-ul primăriei Constanța au fost publicate câteva planșe care arată situația actuală din Peninsulă (aceleași care au fost prezentate și în cadrul întâlnirii din 17 decembrie 2018) însă din care lipsesc propunerile efective ale Primăriei pentru viitorul Plan Urbanistic Zonal.
„Lipsa propunerilor din partea primăriei este o încălcare flagrantă a legii nr. 52 din 2003 privind transparenta decizională. Legal, logic și normal ar fi ca Primăria să publice intențiile sale cu privire la noul PUZ și abia după să ceară părerea constănțenilor. Ulterior acestei prime etape, luând în considerare planul inițial al Primăriei și dorințele exprimate de constănțeni, trebuie formulat un proiect de PUZ și dezbătut public. Este regretabil faptul că cetățenilor le este îngreunată participarea.”, spune Sava Cosmin, președintele TNL Constanța, într-o postare pe Facebook.
În urma consultărilor cu colegii săi din Partidul Național Liberal, în special cu Barață Bogdan și Bola Bogdan, acesta stabilit anumite principii ce trebuie, în opinia lor, respectate de noul PUZ:
1. Istoria trebuie adusă la viață. Valoarea istorică a Peninsulei este evidentă dar, din păcate, in prezent sunt foarte multe clădiri istorice degradate. Noul PUZ trebuie să încurajeze revitalizarea acestor clădiri. Pentru a face acest lucru, investitorii privați trebuie încurajați să refacă imobilele istorice degradate, prin următoarele reguli:
a. Dacă un privat achiziționează o clădire acesta are dreptul să modifice orice la respectivul imobil, atâta timp cât păstrează și renovează fațada, păstrând acuratețea arhitecturii originale.
b. Emiterea de noi autorizații de construcții va fi suspendată pe o perioadă de 5 ani. Această interdicție temporară este necesară pentru a asigura o piață competitivă și corectă deoarece se poate întâmpla (cum de multe ori este cazul) ca cei care doresc să revitalizeze o clădire istorică să aibă costuri mult peste un investitor care construiește o clădire nouă. Mai simplu: dacă ai cumpărat o clădire, ești obligat să o renovezi și să nu ii schimbi fațada; dacă ai teren gol, nu ai voie să construiești pe o perioadă de cel puțin 5 ani de la data adoptării noului PUZ.
c. Primăria nu va vinde niciun teren aflat în patrimoniul său pentru o perioadă de cel puțin 10 ani. Neavând posibilitatea de a construi, aceste terenuri nu vor avea o foarte mare valoare economică pe perioada interdicției de la punctul b. După revitalizarea peninsulei, aceste terenuri vor deveni mai atractive și, prin urmare, mai valoroase. După împlinirea acestor termene, s-ar putea lua în calcul vânzarea lor către investitori privați.
d. Supraimpozitarea clădirilor lăsate în paragină de către proprietari. În cazul în care persoana impozabilă nu plătește iar soldul ajunge la 70% din valoarea clădirii, primăria va demara procedura de executare silita prin scoaterea la licitație publică a imobilului, dând astfel posibilitatea achiziționării de către investitori de bună-credință, cu puterea financiară necesară demarării unui proiect de renovare.
2. Natura trebuie protejată. Constanța este cu mult sub minimul recomandat de metrii pătrați de spațiu verde per cap de locuitor. Prin noul PUZ, trebuie să ne asigurăm că parcurile nu se transformă în betoane. Mai exact, ariile verzi din Peninsulă, în mod special, dar fără a ne delimita la, Parcul Carol I (aflat între Mozaic și strada Termele Romane), zonele verzi din zona falezei Cazino, zonele verzi adiacente străzii Lebedei și zona dintre plaja Modern și Strada Mircea cel Bătrân, trebuie protejate de noi construcții și reamenajate ca adevărate parcuri de care se pot bucura oamenii. Terenurile aflate în proprietatea primăriei și care nu au construcții amplasate, vor fi transformate în parcuri sau piațete. De asemenea, există necesitatea de a introduce o noua regulă in Peninsulă: persoanele private, deținătoare de teren fără construcție amplasată, vor putea beneficia de o reducere de 100% a impozitului pe proprietate dacă acordă primăriei dreptul de a amenaja terenul respectiv ca parc cu acces public pe o perioadă minimă de 5 ani. După expirarea perioadei, proprietarul terenului se va bucura de accesiunea imobiliară a bunurilor amplasate de primărie. Coroborată cu regula mai sus menționată de a nu emite autorizații de construcții noi pe o perioadă de 5 ani, cel mai probabil proprietarii de astfel de imobile vor accepta benevol această înțelegere cu administrația locală.
3. Centrul Istoric trebuie să devină un loc de care să te bucuri. Caracterul pietonal al peninsulei trebuie accentuat dacă dorim ca zona să fie un loc de care ne putem folosi, nu cum este în prezent: un simplu spațiu în care se află imobile și mașini parcate. Noul PUZ al zonei peninsulare trebuie să asigure o experiență plăcută celui care vizitează zona iar acest lucru se poate obține prin estetică (urmărind regulile menționate la nr. 1 si 2) și mobilitate. Întreaga zona trebuie să fie pietonală, cu piste delimitate pentru biciclete iar riveranii vor avea permise de acces auto doar intre orele 4 si 8 dimineața. Construirea unei parcări subterane în Piața Ovidiu nu este necesară din punctul nostru de vedere deoarece există două parcări de mare capacitate (una lângă Poarta 1, cealaltă lângă plaja Modern). În aceleași timp este necesară o legătura directă între strada Lebedei și strada Mircea cel Bătrân pentru a crea o „centură de ocolire” a zonei peninsulare pentru autoturisme. Mai exact, dacă vrei să dai un ocol centrului vechi din mașină, vei putea face asta intrând pe str. Termele Romane și continuând pe Bulevardul Regina Elisabeta, urmată de str. Lebedei cu ieșire, în zona hotelului Ibis, în strada Mircea cel Bătrân. Această centură istorică va trebui sa fie cu sens unic pentru a fluidiza traficul. Oamenii care vor să viziteze peninsula trebuie încurajați să meargă acolo folosind transportul în comun, lucru ce poate fi realizat dacă primăria ar pune în aplicare Planul de Mobilitate Urbană postat pe site-ul web dar nu o să intrăm în acest detaliu deoarece nu face parte din subiectul PUZ-ului Peninsulei.
Cristian Hagi