- În 2024, cele mai populare destinații din România, conform preferințelor utilizatorilor platformei Travelminit.ro, includ regiunile montane și marile orașe precum Brașov, București, Cluj-Napoca, Sibiu și Sinaia.
- La nivel general, prețul mediu pentru o noapte de cazare a crescut cu aproximativ 8% față de anul trecut, sectorul SPA înregistrând cea mai mare creștere, de 16%. Pentru cupluri, un sejur de două nopți a costat în medie 811 lei, reflectând o creștere de 6,5% față de anul trecut.
- Călătoriile de familie de patru nopți au arătat o creștere generală de 8,7% comparativ cu 2023, cu creșteri notabile în destinațiile montane (2.038 lei), destinațiile SPA (2.183 lei) și orașe (1.832 lei).
- Perioadele de călătorie preferate de români anul acesta includ weekendul de după începerea vacanței școlare, începând cu 21 iunie, weekendul prelungit de Sfânta Maria, din luna august, și ultimele două weekenduri din iulie.
- În timpul verii, durata medie a unui sejur pe litoralul românesc a fost de 4,6 nopți, iar valoarea medie a pachetului de cazare, de 544 euro pentru două persoane, a rămas la nivelul din 2023.
În ciuda provocărilor, sectorul turismului intern din România a demonstrat stabilitate și capacitate de adaptare, cu o cerere masivă atât pentru destinațiile de litoral, cât și pentru cele din interiorul țării. De asemenea, există semne pozitive pentru viitor: investițiile continue în sectorul ospitalității din România și programe precum „cardul de vacanță” contribuie la dezvoltarea turismului local, transformând România într-o destinație competitivă atât pentru turiștii interni, cât și pentru cei internaționali.
Cele mai recente date privind turismul românesc sunt furnizate de Travelminit și Litoralulromanesc.ro, care și-au unit oficial forțele pe 1 octombrie, în urma autorizării și finalizării achiziției companiei Litoralulromanesc.ro de către Szallas Group, grup din care face parte și Travelminit.ro.
Odată cu încheierea sezonului turistic de vară, brandurile locale ale Szallas Group, Travelminit.ro – cea mai mare agenție de turism online din România – și Litoralulromanesc.ro – liderul pieței vacanțelor la Marea Neagră – oferă informații esențiale care ajută la analiza previziunilor pentru restul anului și pentru 2025, bazate pe datele și experiențele colectate în primele 9 luni.
Stagnare pe piața turismului intern: care au fost destinațiile din România preferate de turiști anul acesta și care a fost prețul mediu al unui sejur?
Conform cifrelor centralizate la sfârșitul lunii septembrie, deși piața turismului intern a stagnat comparativ cu aceeași perioadă din 2023, litoralul românesc a rămas principala destinație de vacanță pentru sejururile de vară ale românilor, cu un cost mediu al pachetului aproape de cel din sezonul trecut. Analiza mai arată că prețul mediu pentru o noapte de cazare în România a crescut cu aproximativ 8% comparativ cu anul trecut, sectorul SPA/balneo înregistrând cea mai mare creștere, de 16%.
Cele mai populare destinații din România, conform preferințelor utilizatorilor platformei Travelminit.ro, înregistrate în primele luni ale anului, includ regiunile montane și marile orașe precum Brașov, București, Cluj-Napoca, Sibiu și Sinaia. Prețul mediu pentru o noapte de cazare a crescut cu aproximativ 8% față de anul trecut, sectorul SPA înregistrând cea mai mare creștere, de 16%. Regiunile montane au urmat cu o creștere de 10%, iar orașele cu 8%. Concret, o noapte de cazare pentru o persoană costă în medie 169 lei în zonele montane, 191 lei în destinațiile SPA și 161 lei în orașe.
Pentru cupluri, un sejur de două nopți a costat în medie 811 lei, reflectând o creștere de 6,5% față de anul trecut. Mai detaliat, un sejur de două nopți pentru două persoane în zonele montane a costat în medie 775 lei, în orașe – 694 lei și în destinațiile SPA – 908 lei. Călătoriile de familie de patru nopți au arătat o creștere generală de 8,7% comparativ cu 2023, cu creșteri notabile în destinațiile montane (2.038 lei), destinațiile SPA (2.183 lei) și orașe (1.832 lei). Perioadele de călătorie cele mai populare în acest an au inclus weekendul de după începerea vacanței școlare, începând cu 21 iunie, weekendul prelungit de Sfânta Maria, din luna august, și ultimele două weekenduri din iulie.
Pentru vacanța de vară, litoralul românesc a rămas principala destinație internă pentru români, deși anul 2024 a adus o serie de provocări ca urmare a impactului pe care inflația l-a avut asupra bugetelor de vacanță. Acest lucru i-a determinat pe turiști să se adapteze, alegând, de exemplu, să meargă la mare în capete de sezon. Cu toate acestea, compania Litoralulromanesc.ro a înregistrat o creștere a vânzărilor de aproximativ 20% comparativ cu 2023, raportând vânzări de peste 270 milioane lei, față de 224 milioane lei în sezonul trecut. Creșterea volumului de turiști a fost de aproximativ 14%, cu peste 265.000 de persoane care și-au rezervat sejurul la mare în 2024 prin intermediul agenției de turism, dintre care 38% au plătit cu cardul de vacanță.
„Rezultatele au depășit previziunile noastre de creștere, ceea ce este cu atât mai remarcabil cu cât cifrele arată că piața vacanțelor la mare a stagnat în 2024. Creșterea s-a datorat încrederii turiștilor în serviciile pe care le oferim de peste 20 de ani. În plus, în 2024, am extins oferta de proprietăți, cu peste 100 de unități noi incluse în portofoliu. Turiștii noștri au avut o ofertă mai variată și beneficii suplimentare, cum ar fi acces gratuit la un parc de aventură din Neptun, un program pe care îl vom menține și în 2025. De asemenea, numărul rezervărilor online a crescut în acest an, unul dintre obiectivele noastre fiind continuarea proceselor de automatizare a fluxurilor de rezervare‟, spune Ionuț Nedea, fondatorul Litoralulromanesc.ro.
Ce au căutat turiștii la vacanțele din 2024?
Pe litoral, turiștii români au preferat hotelurile de 3 și 4 stele, iar cel mai mare interes a fost pentru pachetele all-inclusive și cele care includ cazare, mic dejun și servicii suplimentare, cum ar fi accesul la piscină, plaja privată și locurile de joacă pentru copii.
Durata medie a sejurului a fost de 4,6 nopți, iar valoarea medie a pachetului de cazare, de 544 euro pentru două persoane, a rămas la nivelul din 2023. În clasamentul stațiunilor preferate de români pentru vacanța de vară, primele două poziții sunt ocupate de Eforie Nord și Mamaia, la o diferență foarte mică, cu mențiunea că Mamaia a înregistrat o creștere mai mare a numărului de rezervări față de 2023. Neptun-Olimp ocupă a treia poziție.
În sezonul estival din 2024, nu au existat schimbări semnificative în ceea ce privește gradul de satisfacție a turiștilor față de serviciile primite. Potrivit celor peste 15.000 de turiști care au oferit feedback la finalul sejurului lor pe litoral, curățenia hotelurilor a fost evaluată cu 8,50 din 10, serviciile primite – cu 8,19, poziționarea hotelului – cu 8,92, personalul – cu 8,46 și raportul calitate-preț – cu 8,08. Singura categorie care a obținut o medie sub 8 (nota generală de 7,80) este cea referitoare la facilitățile unităților de cazare, note apropiate de cele din 2023.
Cum va arăta turismul din România în următoarea perioadă?
Privind spre viitor, Travelminit.ro își menține optimismul cu privire la perspectivele turismului românesc. „Pe baza datelor de la Institutul Național de Statistică (INS), în timp ce călătoriile externe au crescut, turismul intern a reușit să își mențină poziția. Această cerere susținută subliniază importanța păstrării turiștilor în România și îmbunătățirea ofertei locale. Totuși, competiția internațională continuă să ne provoace, ceea ce impune inovații și îmbunătățiri în sectorul turismului intern‟, spune Timea Imecs-Ambrus, CEO al Travelminit.ro.
„Credem cu tărie că, după 1 octombrie, când Litoralulromanesc.ro se alătură oficial Szallas Group, vom putea oferi un serviciu mai extins împreună. Partenerii din industrie vor beneficia de un acces mai larg la o audiență extinsă, iar călătorii vor putea explora o gamă mai variată de opțiuni, de la vacanțe pe litoral la escapade în interiorul țării. Împreună, aceste două platforme vor oferi o experiență de călătorie mai fluidă și diversificată, sporind atractivitatea României ca destinație turistică de prim rang‟, a completat Piotr Furmanski, CEO al Szallas Group.
Programul „card de vacanță” va continua să susțină turismul intern până în 2026, stimulând românii să descopere destinațiile locale. Investițiile constante în sectorul ospitalității din România, precum cele 20 de deschideri programate în următorii doi ani, vor aduce aproape 2.000 de camere noi, crescând atractivitatea turismului intern. Aceste evoluții, alături de investiții strategice și o piață robustă, conturează un viitor promițător pentru turismul românesc în 2025 și anii următori.