Locuitorii din zona peninsulară vor protesta vineri, 10 decembrie 2021. Protestul va avea loc la ora 12.00 și a fost avizat de Primăria Constanța.
Nu este avizat marșul către bariere, deci tot protestul se va desfășura în Piața Ovidiu. Pot participa maxim 100 de persoane, cu certificat verde, în condiții de distanțare și cu mască.
„Protestul este pașnic, nu vom tolera nici un fel de instigare la acțiuni ilegale!”, spune o locuitoare care a anunțat evenimentul pe Facebook.
Iată cerințele celor care au inițiat protestul:
„Vrem un regulament decent, aplicabil, lesne de înțeles, fără loc de interpretări! Vrem parcări amenajate! Vrem permise de acces pentru toți rezidenții și pentru toate mașinile lor, pe care sa aibă unde le parca! Vrem accesul nestingherit al taxiurilor, indiferent de marca lor! Vrem accesul aprovizionării 6-10 pe baza facturii! Vrem accesul firmelor de paza și intervenție! Vrem să ne rezolvăm urgențele în timp util, nu după 72 de ore! Vrem să putem îngriji persoane cu probleme fără birocrație inutilă! Vrem semne de circulație clare, în urma unor studii de specialitate! Vom milita in continuare pana vedem modificările corecte, concrete și legale!”
Regulamentul de acces în zona peninsulară are multe hibe. Nici nu se putea altfel, fiind izvorât de o echipă care a elaborat prost și alte regulamente. Cel al parcărilor, de pildă, e cel mai bun exemplu.
Cu toate acestea, un regulament bun trebuie să fie bazat pe necesități reale. Una din cerințele locuitorilor, și anume locuri de parcare pentru toate mașinile rezidenților, este fantezistă. Nu sunt suficiente locuri de parcare în zonă. Evident, autoturismele se pot lăsa și pe stradă, cum se întâmplă acum, dar acelea nu sunt locuri de parcare. Ar putea amenaja primăria locuri acolo unde sunt terenuri private? Probabil că da, dar asta nu ar rezolva problema și ar ridica întrebarea: de ce acolo și în alte cartiere nu? Mi-a spus un avocat că trebuie început acolo pentru că e o zonă turistică și că oamenii plătesc taxe mari. Toți constănțenii plătesc însă taxe, iar exproprierea costă mai puțin în zone mărginașe.
Locuri de parcare pentru toți rezidenții. Și dacă o familie are 3 sau 4 mașini, să le lase pe toate pe stradă? În orașele civilizate, a treia sau a patra mașină nu poate fi parcată pe domeniul public nici contra cost. Îți cumperi teren dacă vrei să o ții.
Un loc de parcare este și destul de scump. A construit un primar în București o parcare subterană, prețul final per loc de parcare a fost de peste 36.000 de euro. Merită? Sunt tot banii noștri. Dacă v-ar oferi cineva un loc de parcare la 500 de metri de locuință (sau mai aproape), ați plăti 36.000 de euro pentru el? Plus costuri de întreținere. Cu 36.000 de euro vă puteți cumpăra 11.880 de curse de taxi (la o valoare medie de 15 lei).
Sunt peste 140.000 de autoturisme în municipiul Constanța și vreo 33.000 de locuri de parcare. Fizic și financiare, nu se pot construi parcări pentru toată lumea. Și, dacă prin absurd s-ar construi, va fi nevoie de și mai multe, pentru că, știind că are unde să parcheze, tot mai mulți oameni își vor cumpăra mașini.
Și, serios, ce preferați? Parcări sau spații verzi, locuri de joacă pentru copii? Uneori avem de ales. Locuim într-un oraș care are mai multe mașini pe cap de locuitori decât elvețienii și austriecii. O zonă peninsulară în care se pot parca toate, absolut toate mașinile proprietarilor, chiriașilor, turiștilor, etc. își va pierde cu siguranță din atractivitate. Orașele adevărate luptă pentru eliminarea mașinilor. Aceasta este însă o chestiune complexă, care nu se rezolvă cu reflexe cazone de tipul montării unei bariere. Primarii adevărați lucrează cu urbaniștii și construiesc așa numitul „oraș de 15 minute”, care pare SF pentru Constanța, dar care trebuie să fie ținta noastră. Iată un exemplu AICI.
Am scris în 2018 un text mai lung în care explicam că orașul Constanța nu are nevoie de locuri de parcare. Vă invit să-l citiți mai jos. Asta nu înseamnă să nu mai construim parcări, ci că trebui să schimbăm filosofia de mobilitate urbană. Ne place sau nu, acolo vom ajunge. Fără a impune aberații ca în prezent, când trebuie să anunțăm la primărie cu 72 de ore înainte că vom muri, ca să poată intra mașina mortuară. Evident, trebuie permis accesul autospecialelor, dar și a taxiurilor, curierilor, medicilor de familie, aparținătorilor celor bolnavi, etc. Orașele trebuie construite pentru oameni, nu pentru mașini, dar, în unele cazuri, fără mașini, calitatea vieții scade.
Din păcate, nici primarul, care locuiește în Eforie, nici viceprimarul care conduce mașini de lux nu au înțeles cu adevărat situația oamenilor din zona peninsulară.