Lunga listă de probleme descoperite de Curtea de Conturi la Consiliul Județean Constanța

Curtea de Conturi a României a realizat un audit financiar la Consiliul Județean Constanța, în cadrul căruia a verificat activitatea până la finele anului 2022. A găsit 19 probleme, inclusiv „erori cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare”.  

Iată o listă a problemele identificate de experții Curții de Conturi:

  1. Subevaluarea veniturilor U.A.T.J. Constanța prin neurmărirea încasării veniturilor din vărsăminte din profitul net în baza OG 64/2001, în condițiile în care Regia Autonomă Județeană de Drumuri şi Poduri Constanța nu a procedat la declararea și plata acestor venituri pentru anii 2019 şi 2020, în valoare totală de 11.878.505 lei, astfel nefiind respectat cadrul legal aplicabil.
  2. Supraevaluarea veniturilor, prin menținerea eronată în soldul contului 461- „Debitori diverși” a unor debite în sumă totală de 11.779.614 Iei, pentru care nu există posibilități de încasare şi care nu mai îndeplinesc calitatea de active, nerespectând cadrul legal aplicabil. Astfel, soldul contului 461 cuprinde și suma de 6.620.000 lei datorată de un debitor radiat, suma de 2.415.881 lei datorată de un debitor insolvabil fără bunuri, precum şi suma de 2.743.733 lei, pentru care instanța a constatat prescrierea dreptului la acțiune al entității, fără ca CJC să identifice debitorii şi fără a dispune măsuri de recuperate a debitelor.
  3. Majorarea nejustificată a cheltuielilor Complexul Muzeal de Ştiințe ale Naturii Constanța – CMSNC, entitate în subordinea Consiliului Județean Constanța, prin încheierea defectuoasă a unei asocieri fără personalitate juridică între CMSNC și Marine World SRL, în baza Contractului de colaborare științifică şi educațională nr. 1641/14.06.2022, prin nerespectarea cadrului legal aplicabil. Astfel, în contract s-a prevăzut distribuirea către societate, a unei cote de 40% din totalul veniturilor fară TVA ale CMSNC aferente Delfinariului, fără a se precede şi transferul cheltuielilor aferente asocierii, fără fundamentarea cotelor, fără aprobarea Consiliului de Administrație al CMSNC şi CJC. În timpul misiunii de audit a fost calculată şi recuperată suma de 1.013.938 lei, rezultată, din transferul cotelor de cheltuieli între părți pe baza decontului de asociere în participațiune, pentru întreaga perioadă de derulare a contractului, din care suma de 651.894 lei aferentă anului 2022.
  4. În timpul misiunii de audit a fost calculată şi recuperată suma de 1.013.938 lei, rezultată, din transferul cotelor de cheltuieli între părți pe baza decontului de asociere în participațiune, pentru întreaga perioadă de derulare a contractului, din care suma de 651.894 lei aferentă anului 2022.
  5. Majorarea nejustificată a cheltuielilor CJC în suma totală de 723.768,lei, urmare a derulării deficitare a Contractului de prestări servicii nr. 40905/19.11.2021, având drept obiect deszăpezirea şi combaterea lunecuşului pentru iarna 2021-2022, încheiat de CJ Constanța și Regia Autonomă Județeană de Poduri, nerespectând cadrul legal aplicabil şi prevederile contractuale. Astfel s-a constatat plata nelegală a sumei de 506.124 Iei, reprezentând ore de așteptare pentru utilaje „LA CERERE” pentru care normativul privind prevenirea și combaterea înzăpezirii pe drumurile publice nu prevede obligativitatea, iar Caietul de sarcină interzice în mod expres decontarea, precum și cheltuieli cu autoturisme (mașini însoțire) neprevăzute în normativ; s-a mai constatat plata nelegală a sumei de 217.644,40 Iei, reprezentând plata de ore de aşteptare (conform prevederilor din caietul de sarcină) pentru un număr de utilaje care au depășit normativul AND 525-2013 privind prevenirea și combaterea înzăpezirii drumurilor publice.

Recomandare: Am comparat bugetele consiliilor județene din Bihor și Constanța și am descoperit dezastrul în care ne aflăm

  1.  Majorarea cheltuielilor CJC cu suma de 694.440 Iei (plăți efective în sumă de 430.036 lei) prin încheierea în anul 2022 a două angajamente legale și efectuarea de plăți, având ca obiect remedierea unor lucrări executate în cadrul unui Proiect finanțat din fonduri externe nerambursabile de și asupra cărora au fost constatate deficiențe majore în perioada 2013 – 2022, inclusiv pe toată perioada de garanție a lucrării, consemnate în documente oficiale, dar neremediate/neremediate corespunzător de către constructor, fiind astfel afectat bugetul CJC și încălcat cadrul legal aplicabil, respectiv prevederile contractuale.
  2. Majorarea nejustificată a cheltuielilor reprezentând penalități de întârziere în sumă de 104.578 lei, plătite din bugetul CJC în anul 2022, urmare a sentinței dispuse de Curtea dc Apel Constanța prin Decizia civilă nr. 108/18.05.2022, pentru refuzul la plată al unei facturi în sumă de 35.680 lei în anul 2016, fără a se urmări recuperarea acestora, nerespectând cadrul legal aplicabil.
  3. Au fost calculate penalități de întârziere în sumă de 725.035,37 lei în mod eronat, după rezilierea contractului de finanțare în suma de 14.219.337,38 lei pentru investiția „Extindere Delfinariu” având ca sursă bugetul de stat, în condițiile în care Antreprenorul nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale pe perioada de valabilitate a contractului de finanțare de trei ani; totodată, au fost demolate nelegal bunuri în valoare totală dc 480.529 lei, din domeniul public al județului și nu au fost radiate de la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Constanța și de la Serviciul Public de Impozite, Taxe Constanța, cu nerespectarea cadrului legal aplicabil.
  4. Au fost efectuate plăți în sumă de 455.437 lei, reprezentând contribuția CJC în cadrul derulării unui eveniment cultural în baza Legii nr. 350/2005, pentru care a fost modificat locul/localitatea de desfășurare, fără a exista o aprobare în acest sens din partea Autorității Finanțatoare CJC, nerespectând cadrul legal aplicabil; abaterea care constituie contravenție conform art. 78(1) din Legea nr. 273/2006, a fost sancționată cu avertisment verbal, având în vedere incidența prevederilor OG nr. 2/2001.
  5. Totodată, în timpul auditului financiar, față de cele menționate la celelalte puncte din prezentul raport, au fost constatate și alte aspecte de neconformitate la nivelul Complexului Muzeal de Științe ale Naturii, în sensul nerespectării prevederilor legale în domeniul raporturilor de muncă și a Codului Muncii(CM), sănătății și securității în muncă(SSM) și sanitar-veterinar (DSW).
  6. Neurmărirea încasării penalităților de întârziere în sumă totală de 684.895 lei stabilite antreprenorilor în cazul a 2 proiecte cu finanțare europeană din domeniul culturii („Restaurarea, conservarea, amenajarea și valorificarea cultural-turistică a cetății Carsium Hârșova” și „Salvarea și punerea în valoare a Mormântului pictat Hypogeu”), calculate de către echipele dc proieete în perioada 2020 — 2022 și înregistrate în soldul conturilor analitice distinct 461Debitori diverși, respectiv 411 – Clienți, precum si a eventualelor daune interese determinate de rezilierea/întârzierea contractelor și pierderea finanțării de către membrii echipelor de implementare, cu consecințe asupra diminuării veniturilor în cazul intervenției prescripției, nefiind respectat cadrul legal aplicabil.
  7. Nu a fost asigurată de către Consiliul Județean Constanța respectarea cadrului legal, cu privire la înregistrarea în contabilitate a bunurilor din domeniul public al U.AT.J. și date în administrare la entitățile publice subordonate, precum și cu privire la asigurarea publicității imobiliare atât a dreptului de proprietate cât și a dreptului de administrare. Valoarea totală a bunurilor date în administrare de către U.PT.J. Constanța reprezentând imobile clădiri și terenuri, pe bază de hotărâri ale CJC și/sau protocoale de predare-primire, este de 910.241.387 Iei.
  8. Neactualizarea Inventarul bunurilor din domeniul public ale județului Constanța atestat prin HG nr.904/2002-anexa nr.1, cu toate bunurile intrate/ieşite prin casare din perioada 2002- 2023, precum şi neluarea măsurilor de evaluare şi reevaluare la valoarea justă a bunurilor din domeniul public transmise la RAJA în baza contractului de delegare de gestiune, nerespectând cadrul legal aplicabil.
  9. Subevaluarea activelor Complexului Muzeal de Ştiințe ale Naturii Constanța, urmare a demolării nelegale a două imobile (chioşcuri) cu valoarea contabilă de 55.844 (în minus), ce fac parte din domeniul public al UATJ Constanța, în cadrul derulării contractului de asociere în participație nr. nr.361/2012 încheiat între Complexul Muzeal de Ştiințe ale Naturii Constanta (CMSN Constanța) şi o societate comercială şi a nereflectării în contabilitate a lucrărilor de reabilitare în valoarea de 240.777 lei (în plus), lucrări finalizate dar nerecepționate până în prezent şi evidențiate în contul 231 — investiții în curs, cu încălcarea cadrului legal aplicabil.
  10. În zona administrării patrimoniului, s-a identificat un risc în ceea ce priveşte administrarea necorespunzătoare a bunurilor din domeniul public al județului, urmare a nerespectării clauzelor contractului de asociere în participațiune încheiat, cu consecințe asupra subevaluării veniturilor Complexului Muzeal de Științe ale Naturii Constanța.
  11. Subevaluarea activelor CJC prin nestabilirea valorii juste care sa țină cont de cheltuielile semnificative cu reparații curente, respectiv covoare asfaltice efectuate anual de catre RAJDP în cadrul contractului de delegare, având in vedere că valoarea cheltuielilor cu covoare asfaltice în anul 2022 a fost de 41.438.500 Iei. Totodată, în cazul lucrărilor de reparații curente reprezentând covoare asfaltice, efectuate în anul 2022 de către RAJDP, nu au fost încheiate recepții la terminarea lucrărilor conform prevederilor legale în vigoare.
  12. La nivelul Consiliului Județean Constanța, a fost exercitat defectuos controlul intern managerial, în ceea ce privește angajarea şi plata majorării salariilor de bază până la 50%, aferente membrilor  echipelor  desemnate  în  cadrul  proiectele cu finanțare externă nerambursabilă, în cazul a 4 proiecte din domeniul culturii. Aceasta a avut ca impact efectuarea de plăți din bugetul judełean al CJC în ultimii 5 ani (2018 – 2022), reprezentând cheltuieli de personal pentru stimularea membrilor echipelor de implementare FEN de aproximativ. 8.000.000 lei, respectiv de 1.243.584 lei în anul 2022, necorelate cu stadiul de realizare a proiectelor finanțate din FEN, în condițiile în care stadiul derulării contractelor de finanțare nu a depășit 10% din valoarea totală a contractelor de finanțare, iar contractele de execuție nu au depăşit faza de proiectare la finele anului 2022, valoarea totală a plăților efectuate și înregistrate în contabilitate în perioada 2018 – 2022 a fost de numai 1.298.012,67 lei din valoarea totală contractată de 50.874.357,48 lei, iar suma totală solicitată la rambursare a fost de numai 1.879.601 lei (din care 1.070.252 lei solicitări în anul 2023, aflate în analiză la OIP), existând riscul pierderii finanțării în situația neîncadrării în termenul final prelungit al contractelor de finanțare dc 31.12.2023.
  13. Există riscul supraestimării cheltuielilor cu serviciile de pază și servicii monitorizare efectuate în baza contractului nr. 536/27.12.2021 în valoare de 8.817.319, Iei încheiat cu Direcția de Pază a Județului Constanța, în condițiile în care obiectivele la care se asigura paza și monitorizarea, precum și numărul de posturi cuprinse în anexele la contract nu sunt stabilite printr-un plan de pază întocmit și aprobat conform prevederilor legale.
  14. La nivelul Complexului Muzeal de Științe ale Naturii Constanța, rectificările bugetului de venituri și cheltuieli aferente anului 2022 au fost supuse aprobării Consiliului Județean, fără a fi fundamentate și fără existența aprobării Consiliului de Administrație al CMSNC, neexistând o fundamentare a tarifelor practicate de entitate și supuse aprobării Consiliului Județean, nerespectând cadrul legal aplicabil.

Prin scrisoarea adresată managementului administrației județene, respectiv președintelui Consiliului Județean Constanța, Mihai Lupu, inspectorii Camerei de Conturi Constanța au făcut mai multe recomandări cu termen de implementare până la 30.06.2024.

Raportul complet poate fi consultat AICI.


Puteți urmări Constanța 100% și pe Google News.

Conținutul website-ului www.ct100.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website.

Comentariile la articole sunt moderate. Așa se întâmplă încă din 2015, de la înființarea Constanța 100%. Am luat această decizie pentru a evita injuriile, calomniile, informațiile false. Dacă doriți să comentați, vă solicităm să folosiți un limbaj decent, să nu folosiți atacuri la persoană și nici informații false. Utilizatorului îi revine întreaga responsabilitate a comentariilor și a acțiunilor sale decurgând din acest act.

Un comentariu la “Lunga listă de probleme descoperite de Curtea de Conturi la Consiliul Județean Constanța

  1. Wow… După atâția ani v-ați trezit?? ca în orice organizație de tip mafiot, dacă nu au dat „dreptul” și s-au lacomit, acum apar anchetele… Mda… Se muta ciolanul și cam atât

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Post

Acțiunea Blocada. Au fost verificate circa 550 de vehicule

Dum ian. 21 , 2024
În perioada 20-21 ianuarie a.c., aproximativ 330 de polițiști au desfășurat activități cu efective mărite, în cadrul acțiunii Blocada, în județul Constanța. Polițiștii au acționat în sistem integrat, împreună cu jandarmii, pentru menținerea ordinii și liniștii publice, creșterea gradului de siguranță rutieră și prevenirea consumului și traficului de droguri sau […]

V-ar putea interesa și: