Stațiunile din sudul litoralului atrag un număr mai mare de turiști în acest sezon estival comparativ cu aceeași perioadă din 2019, an de referință în turismul autohton. O analiză comparativă a evoluției rezervărilor în stațiunile autohtone de la Marea Neagră realizată de Litoralulromanesc.ro arată că cea mai mare creștere a volumului (număr de turiști) în 2022 față de perioada de dinaintea pandemiei se înregistrează în unitățile de cazare din zona Neptun-Olimp. În schimb, Mamaia pierde aproximativ 20 de procente din turiștii care se cazau în stațiune în 2019.
Datele centralizate evidențiază faptul că Eforie Nord a luat locul stațiunii Mamaia în clasamentul zonelor preferate de români pentru vacanța la Marea Neagră.
Astfel, cu o creștere de 30% a numărului de turiști în comparație cu aceeași perioadă a anului 2019, Eforie Nord conduce, în acest sezon, topul stațiunilor preferate, fiind principala opțiune de vacanță mai ales a familiilor cu copii datorită unităților de cazare în regim all inclusive din stațiune.
„Privit în ansamblu, litoralul autohton rămâne o destinație căutată de români; de pildă, noi, ca turoperator, suntem cu 40% peste vânzările din 2019 și cu 20% peste cele din 2021. Dar fenomenul la care asistăm este, în esență, o <<deplasare a plăcilor tectonice>> pentru că în vreme ce la Mamaia se cazează mai puțini turiști, crește numărul celor care aleg sudul litoralului, Eforie Nord fiind stațiunea cea mai solicitată”, subliniază Ionuț Nedea, CEO Litoralulromanesc.ro.
Reprezentantul turoperatorului, prin intermediul căruia merg la mare anual peste 200.000 de turiști, detaliază motivele care au condus la această răsturnare de situație.
„În primul rând, proiectul de lărgire a plajelor în Mamaia a fost gestionat de autorități exclusiv ca un proiect de mediu, nu și unul în avantajul turiștilor. Partea bună este că anul acesta, spre deosebire de vara trecută, operatorii de plaje au intervenit astfel că nisipul e mai fin, intrarea în apă e mai lină, există șezlonguri și umbreluțe. În al doilea rând, măsurile autorităților locale, cum e taxa de parcare, descurajează turiștii. Noi am avut oferte de cazare cu 100 de lei pe noapte, aproape cât costă o zi de parcare la Mamaia. Totuși, turiștii trebuie să știe că multe hoteluri au parcări proprii, iar în majoritatea cazurilor, numărul locurilor este suficient pentru cei cazați acolo”, menționează Ionuț Nedea.
Potrivit analizei, în sudul litoralului, zona Neptun-Olimp înregistrează cel mai mare plus ca volum de turiști, cu o creștere de 35% față de perioada pre-pandemică. De asemenea, stațiunea Saturn e pe creștere, cu aproximativ 30 de procente mai mult în raport cu 2019, în vreme ce Venus înregistrează un avans de 12%.
În schimb, Jupiter este singura stațiune din sudul litoralului pe minus, cu o scădere de aproximativ 13 procente față de 2019. Explicația, afirmă Ionuț Nedea, stă în politica tarifară practicată de unii hotelieri în acest an:
„Observăm că hoteluri care erau foarte solicitate în alți ani înregistrează acum un grad de ocupare mai mic pentru că au crescut prețurile pentru a-și acoperi toate costurile generate de inflație. Pe de altă parte, sunt și hotelieri care au scumpit moderat pachetele turistice, preferând să-și sacrifice profitul de anul acesta și să mențină operațional business-ul, iar aceste proprietăți sunt pe creștere”.
În partea de nord a litoralului, zona Mamaia Nord înregistrează o creștere de 30% a numărului de turiști față de aceeași perioadă a anului 2019, în principal datorită apariției în peisaj a unor hoteluri noi, datele raportate referindu-se strict la unitățile de cazare clasificate, nu și la apartamentele oferite spre închiriere de particulari.
În contextul în care Mamaia pierde poziția de lider, apar oportunități pentru turiștii care vor să-și facă vacanțele în această stațiune pentru că unele hoteluri au lansat oferte și pachete speciale în încercarea de a recupera pierderile. Astfel, românii pot plăti tariful pentru 4 nopți de cazare, dar stau 5 nopți, ceea ce reprezintă un discount de 20% din valoarea pachetului turistic.
NU AUD DECAT BLABLA DIN PARTEA HOTELIERILOR .Sa plateasca cateva studii adevarate de piata si o sa se lamureasca rapid de ce nu au clienti . Plansetele si vaietele nu rezolva vanzarile .Poate lucreaza la comportamentul uneori mitocanesc al personalului platit prea des cu minimul pe economie . Sa ceara sa nu fie plajele inchiriate si subinchiriate un mici speculanti mai mult sau mai putin dubiosi . Chestia cu parcarile este o justificare amuzanta .Totusi sunt si hotelieri cu parcari ,cu plaje si nici acolo nu se calca turistii pe picioare
Mie imi convine, asa nu o sa mai fie orasul atat de plin de sezonisti incat sa nu mai aiba constantenii loc lmao