Doi marinari români, întorși recent de pe o navă de pasageri, sunt în carantină în București, deși ordonanța militară 9 spune că izolarea nu se aplică personalului Navigant care nu prezintă simptome de Covid-19.
Bucur Ștefan și Itu Răzvan sunt navigatori pe vase de pasageri fluviale. Pandemia i-a prins la muncă. Au ajuns în Franța, în Rouen, unde au stat în carantină chiar pe vapor. Nu au avut pasageri. Au reușit să plece din Franța cu o aeronavă Tarom spre România, în data de 29 aprilie.
A fost o cursă specială aranjată de Ministerul de Externe din România pentru a aduce mai mulți deținuți în țară.
„Ne-a sunat cineva de la Ambasada României să ne spună de cursa aceasta. Ne-am plătit biletul, bine-nțeles. Avionul a fost plin ochi, nici vorbă de distanțare socială. Aeroportul Otopeni la ora 9.00. Nu ne-a băgat nimeni în seamă. Ne-au pus într-un autocare, câte 40 de persoane, fără să respecte nici acum distanțarea socială, și ne-au dus la hotel. Am intrat în camere de-abia după trei ore. Am stat fără apă, fără nimic. Am fost însoțiți de forțe de ordine pe tot drumul. La prima oprire i-am întrebat de ce ne tratează ca animalele. „Cine v-a pus să veniți?”, ne-au răspuns”, ne-au declarat cei doi.
Acum sunt cazați la un hotel din sectorul 1 București, Lev Or. Se simt foarte bine, nu au simptome. Condițiile sunt bune, ambii sunt mulțumiți atât de cazare, cât și de mâncare.
Problema este, spun ei, că sunt forțați să stea în carantină deși, potrivit ordonanței 9, dacă nu au simptome ar avea voie să meargă acasă. Unul dintre ei este din Constanța, celălalt din Brașov.
„Suntem plecați cu lunile de acasă. Nu ne place, dar o facem pentru familii. Pentru noi, câteva zile în plus acasă sunt o viață de om”, spun ei.
Au vorbit cu autoritățile, dar acestea ridică din umeri.
„De săptămâna trecută am luat legătura cu DSP București. Au admis ca s-a greșit în cazul nostru și ne-au spus să sunăm la Poliția de Frontieră. Cei de aici ne-au spus că ei asigură numai securitatea in aeroport, apoi ne-au spus sa încercăm la Departamentul pentru Situații de Urgență”, ne-au spus.
Speranța lor este că vor putea ajunge acasă mai repede. Pentru ei a trecut deja aproape toată perioada de carantină.
„Poate nu se mai întâmplă la alții”, e temerea lor.
Ce spune ordonanța militară 9 despre marinari
Potrivit ministrului de Interne, Marcel Vela, navigatorii sunt exceptați de la normele de izolare.
„Excepția la normele de izolare pentru navigatori. Dacă aceștia nu prezintă simptome de infectare cu coronavirus, toate echipajele îndeplinesc aceleași condiții ca șoferii de la camioanele de marfă sau echipajele de pe avioane”, a spus Marcel Vela.
Carantina instituționalizată nu mai este necesară pentru marinarii repatriați, indiferent de zonele din care vin. Prin Ordinul 622 al Ministerului Sănătății, publicat miercuri în Monitorul Oficial, se ridică obligativitatea carantinei instituționalizate pentru persoanele care sunt asimptomatice, chiar dacă vin din zonele roșii. Astfel, navigatorii care se repatriază în urma schimburilor de echipaj sunt și ei exceptați de această măsură și nu vor mai avea probleme în a ajunge la familiile lor, odată ajunși la punctele de trecere a frontierei în România.
Iată ce prevede Ordonanța Militară nr. 9:
Art. 3. – (1) La efectuarea schimbului de echipaj, la bordul navelor de navigație interioară care arborează pavilion român și la bordul navelor maritime indiferent de pavilionul pe care îl arborează, aflate în porturile românești, personalul navigant trebuie să prezinte autorităților competente „certificatul pentru lucrătorii din transportul internațional” stabilit de către Comisia Europeană în anexa nr.3 la Comunicarea privind implementarea Culoarelor Libere (Green Lanes) în cadrul Liniilor directoare referitoare la măsurile de management al frontierelor pentru protecția sănătății și asigurarea disponibilității bunurilor și serviciilor esențiale – C(2020) 1897 din 23.03.2020.
(2) Personalul navigant care debarcă de la bordul navelor de navigație interioară, care arborează pavilion român, într-un port românesc, și care nu prezintă simptome asociate COVID-19, nu se supune măsurilor de carantinare în spații special amenajate sau la bordul navei ori măsurilor de izolare la domiciliu, cu condiția asigurării de către angajatori a certificatului prevăzut la alin.(1) și a echipamentelor individuale de protecție împotriva COVID-19, pe timpul deplasării de la navă la locația unde poate fi contactat în perioada dintre voiajuri.
(3) La efectuarea schimbului de echipaj la bordul navelor maritime, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, aflate în porturile românești, personalul navigant trebuie să fie în prealabil testat pentru COVID-19, indiferent de zona din care acesta provine, de personalul direcției de sănătate publică ce își desfășoară activitatea în portul respectiv.
(4) Personalul navigant maritim, prevăzut la alin.(3), care nu prezintă simptome asociate COVID-19, va fi transportat dinspre/spre punctele de trecere a frontierei, indiferent de mijlocul de transport utilizat, pe ruta cea mai scurtă și fără întreruperi. Personalul navigant maritim și cel care îi asigură transportul trebuie să folosească echipamente individuale de protecție împotriva COVID-19.
(5) În vederea efectuării schimbului de echipaj, agentul navei maritime sau angajatorul personalului navigant maritim, după caz, are obligația să asigure personalului navigant, următoarele:
a) testarea pentru COVID-19;
b) echipamentul individual de protecție împotriva COVID-19, pe timpul transportului prevăzut la alin.(4);
c) certificatul prevăzut la alin.(1).
(6) Personalul navigant român, maritim și fluvial, care se repatriază și care la intrarea în țară nu prezintă simptome asociate COVID-19, se supune măsurilor de izolare la domiciliu, cu condiția asigurării de către angajatori a certificatului prevăzut la alin.(1) și a unei declarații pe propria răspundere, al cărui model este stabilit de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, privind utilizarea continuă a echipamentelor individuale de protecție împotriva COVID-19 pentru deplasarea de la navă la locația unde poate fi contactat în următoarele 14 zile.
Mi-a placut fraza ” A fost o cursă specială aranjată de Ministerul de Externe din România pentru a aduce mai mulți deținuți în țară.” Deci cam asta este parerea autoritatilor romane, si din pacate nu numai a lor. Cam asa sint vazuti marinarii. Asta cind nu sint vazuti ca vagabonzi ,betivi , c…ari. Mai nou sint ” eroii nostrii” Eroii nostri care sint fortati sa faca munca silnica pe vapoare pentru ca nimeni nu face nimic ca sa le asigure schimburile de echipaje. Cu toate ca exista recomandarea IMO – „circular letter 4204/add.14 – din 05 May 2020”. Dar se pare ca si IMO este capabila doar sa emita reguli, hirtii ,si alte ineptii care nu folosesc la nimic. Pacat. Sintem in plin film „Idiocracy”. (cine nu l-a vazut il recomand cu caldura)