Modernizare fără precedent în Portul Constanța: investiții de 3,2 miliarde euro

Pentru Portul Constanța anul 2023 a constituit un an al recordurilor absolute în ceea ce privește traficul de mărfuri, contextul economic de la Marea Neagră fiind puternic impactat de conflictul din Ucraina.

Pentru a gestiona cu succes traficul intens derulat prin Portul Constanta, CN Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a luat măsuri și în sensul accelerării substanțiale a atragerii fondurilor europene pentru dezvoltarea proiectelor de infrastructura portuara și de alt tip.

Proiecte de dezvoltare a infrastructurii aflate în prezent în implementare:

  1. Modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța (23,04 milioane euro, cu TVA) – finalizare dec 2024 (proiect fazat pe PT 2021-2027)
  2. Extinderea cheurilor danelor 10 și 12 din Zona Midia, inclusiv consolidări în spatele cheurilor (16,93 milioane euro, cu TVA) – finalizare 2025 (proiect fazat pe PT 2021-2027)
  3. Drum și parcare zona cheu fluvio-maritim Port Constanța și organizare de șantier (Solidarity Lanes) (3,26 milioane euro, cu TVA) – finalizat în 2024 (proiect fazat pe PT 2021-2027, deschis circulației).

Pentru a răspunde cât mai eficient provocărilor legate de necesitatea dezvoltării Portului Constanța, dar și pentru a crea premisele atingerii unei rate de accesare a fondurilor europene cât mai ridicată în Programul Transport 2021-2027, CN APM SA Constanta a alocat fonduri din bugetul companiei pentru aducerea la maturitate în vederea obținerii finanțării (elaborare și avizare studii de fezabilitate) a unui pachet de proiecte consistent, cu un buget total estimat de 745,75 milioane euro:

Proiecte avizate la nivel de Hotărâre de Guvern, în valoare totală de 476,10 milioane euro (fără TVA) aflate în stadiu de licitație pentru atribuirea contractelor de execuție lucrări:

  1. Extinderea la patru benzi a drumului dintre Poarta 7 și joncțiunea obiectivului “Pod rutier la km 0+540 a Canalului Dunăre – Marea Neagră” cu drumul care realizează legătura între Poarta 9 și Poarta 8 spre zona de nord a Portului Constanța (valoare estimată – 50 milioane euro) – perioadă realizare 2025 – 2028
  2. Master Plan de infrastructură rutieră – Reabilitarea, modernizarea și extinderea infrastructurii rutiere (drumuri, pasaje) și de acces în Portul Constanța și zona Midia (valoare estimată 122,6 milioane euro) – perioadă realizare 2025 – 2028
  3. Modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța – Etapa a II-a (valoare estimată 95 milioane euro) – perioadă realizare 2025 – 2027
  4. Extinderea și modernizarea infrastructurii de apă și a sistemului de canalizare – Etapa I (valoare estimată 28 milioane euro) – perioadă realizare 2025 – 2027
  5. Dragaje de investiții în porturile maritime (valoare estimată 180,5 milioane euro), perioada de realizare 2025 – 2026, zonele elgibile pentru finantare din fonduri europene sunt Constanta și Midia, pentru Mangalia urmând a se identifica alte surse de finanțare (ex. surse proprii, credit  IFI etc).

Proiecte aflate în stadiu avansat de pregătire a Studiilor de fezabilitate, în valoare totală de 280,35 milioane euro (fără TVA):

  • Dezvoltarea capacității feroviare în Sectorul fluvio-maritim al Portului Constanța – Etapa II (valoare estimată 20,0 milioane euro)
  • Realizare cheuri în Portul Constanța – zona Midia, inclusiv umpluturi în spatele construcțiilor de acostare și sistematizarea teritoriului (valoare estimată: 213,4 milioane euro)
  • Realizarea unui parc fotovoltaic (valoare estimată: 11,3 milioane euro)
  • Parcare securizată cu facilități de staționare, în vecinătatea accesului din A4 (valoare estimată 18 milioane euro)
  • Realizare cheu între Dana 8 și postul de acostare aferent terminalului Octogon și sistematizare teritoriu aferent (valoare estimată – 17,65 milioane euro)

Un proiect de anvergura pentru Portul Constanța este dezvoltarea Molurilor IIIS – IVS (valoare estimată de peste 1 miliard euro). In urma semnării, în data de 07.03.2024, de către Guvernul României a Memorandumului privind demararea procedurilor legale în vederea realizării obiectivului de investiții ”Realizarea lucrărilor de infrastructură, căi de acces și utilități, în vederea dezvoltării de terminale specializate în Portul Constanța Sud – Molurile III S si IV S și, totodată, desemnării acestuia ca obiectiv strategic de interes național în conformitate cu prevederile Hotărârii de Guvern nr. 733/2022, CN APM SA a inițiat și se află în derulare procedura de achiziții publică privind elaborarea studiului de fezabilitate aferent proiectului, din surse proprii ale CN APM SA, valoarea estimata a studiului de fezabilitate și a tuturor studiilor suport fiind de 4 milioane euro (cca 20 milioane lei).

Dezvoltarea insulei artificiale (valoare estimată a lucrărilor de peste 1,4 miliarde euro) este un alt proiect important al Portului Constanța, al cărui studiu de fezabilitate are un cost estimat la circa 10 milioane euro.

Rezumat

Valoarea totală a proiectelor în derulare sau viitoare din Portul Constanța este următoarea:

  1. Proiecte în implementare:
    • Modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice: 23,04 milioane euro
    • Extinderea cheurilor danelor 10 și 12 din Zona Midia: 16,93 milioane euro
    • Drum și parcare zona cheu fluvio-maritim: 3,26 milioane euro
    • Total proiecte în implementare: 43,23 milioane euro
  2. Proiecte avizate la nivel de Hotărâre de Guvern:
    • Extinderea la patru benzi a drumului Poarta 7 – Poarta 9: 50 milioane euro
    • Master Plan infrastructură rutieră: 122,6 milioane euro
    • Modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice – Etapa II: 95 milioane euro
    • Extinderea și modernizarea infrastructurii de apă și canalizare – Etapa I: 28 milioane euro
    • Dragaje de investiții: 180,5 milioane euro
    • Total proiecte avizate: 476,1 milioane euro
  3. Proiecte în pregătire:
    • Dezvoltarea capacității feroviare: 20 milioane euro
    • Realizare cheuri zona Midia: 213,4 milioane euro
    • Parc fotovoltaic: 11,3 milioane euro
    • Parcare securizată: 18 milioane euro
    • Realizare cheu între Dana 8 și terminalul Octogon: 17,65 milioane euro
    • Total proiecte în pregătire: 280,35 milioane euro
  4. Proiecte de anvergură:
    • Dezvoltarea Molurilor IIIS – IVS: peste 1 miliard euro
    • Dezvoltarea insulei artificiale: peste 1,4 miliarde euro
    • Total proiecte de anvergură: peste 2,4 miliarde euro

Valoarea totală a proiectelor: peste 3,2 miliarde euro, din care:

  • 43,23 milioane euro în implementare
  • 476,1 milioane euro avizate
  • 280,35 milioane euro în pregătire
  • peste 2,4 miliarde euro pentru proiecte de anvergură.

Recomandare:


Puteți urmări Constanța 100% și pe Google News.

Conținutul website-ului www.ct100.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website.

Comentariile la articole sunt moderate. Așa se întâmplă încă din 2015, de la înființarea Constanța 100%. Am luat această decizie pentru a evita injuriile, calomniile, informațiile false. Dacă doriți să comentați, vă solicităm să folosiți un limbaj decent, să nu folosiți atacuri la persoană și nici informații false. Utilizatorului îi revine întreaga responsabilitate a comentariilor și a acțiunilor sale decurgând din acest act.

Un comentariu la “Modernizare fără precedent în Portul Constanța: investiții de 3,2 miliarde euro

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Post

Stagflație iminentă: guvernul pregătește sărăcirea României prin creșteri de taxe

mie oct. 23 , 2024
Fostul premier Florin Cîțu lansează o critică dură la adresa actualului guvern condus de Marcel Ciolacu, acuzându-l că negociază cu Comisia Europeană măsuri care vor împovăra și mai mult populația României prin creșterea taxelor. Potrivit lui Cîțu, aceste negocieri vor conduce inevitabil la stagflație, un fenomen economic periculos care combină […]

V-ar putea interesa și: