Nicolae Bucovală, prim-vicepreședintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), și președintele Organizației Patronale Mamaia Constanța (OMPCTA), a criticat dur ordinul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) care prevede informarea consumatorilor în ceea ce privește tipul și cantitatea ingredientelor în mâncărurile vândute.
Bucolavă și-a spus nemulțumirea marți, la o întâlnire de lucru în Constanța cu Constantin-Daniel Cadariu, ministrul antreprenoriatului și turismului, și Tánczos Barna, ministrul mediului, apelor și pădurilor, având ca temă exploatarea turistică a plajelor.
„Hotelierii au o prolemă gravă: cred că ANPC vrea să ne transforme pe toți în prozatori. Ordinul ANPC de a scrie pe lista de meniu și când s-a născut porcul sau vita sau găina mi se pare caraghios. Și dumneavoastră ați fost în toată lumea, și noi mai merge pe unde apucăm dacă avem profit după o vară, dar nu am văzut nicăieri în lume o asemenea listă de meniu, credeți-mă. Este imposibil s-o facem. Intră în vigoare pe 20 decembrie. Înseamnă că ne vor închide pe toți, pentru că nu le putem face.”, a mărturisit hotelierul.
Acesta a recunoscut însă imediat că o astfel de listă poate fi făcută de nutriționiști, care s-a întrebat dacă nu cumva prin acest ordin se dorește – din nou – distrugerea HoReCa.
„Se pot face în condițiile în care vom angaja nutriționiști. Nu ne pricepem. Eu, vă spun sincer, am terminat matematica, de unde naiba să mă pricep eu la ce-mi cere ordinul ANPC. De ce s-a dat acest ordin? Se dorește într-adevăr încă o dată distrugerea HoReCa? Chiar nu înțelegem! Funcționam foarte bine până acum. Puneam cu alergeni, cu nealergeni, cu ce era acolo, dar acuma, ca să scrii la fiecare produs de unde provine, că e înghețat, că e dezghețat, ce calorii și mai știu eu ce conține ordinal acolo vă spun, din punctul nostru de vedere este o crimă.”, a punctat Nicolae Bucovală.
V-ar putea interesa și: Gafă a președintelui Consiliului Județean Constanța, Mihai Lupu: așteaptă ce deja există
Pachetele pentru sezonul 2023 se vând „neașteptat de bine”
Acesta a mai spus că pachetele turistice pentru 2023 se vând neașteptat de bine și a cerut să poată închiria plajele și anul viitor.
„Ni s-au terminat contractele de plajă, iar noi am ofertat un pachet complet, care include și plajă.”, a subliniat președintele OMPCTA.
„La sfârșitul sezonului suntem nevoiți să demolăm beach bar-ul. Cheltuielile sunt foarte mari. Nu cred că încurcă pe nimeni dacă nu le dărâmăm, plătim impozit pe ele în extrasezon, le păzim. În rest, suntem mulțumiți”, i-a spus acesta ministrului Mediului.
Bucovală a mai spus că, în ciuda a ceea s-a spus în acest an, lucrurile au mers bine în Mamaia.
V-ar putea interesa și: Diferențe. Cum arată aceeași băutură în Franța și România
Ce spune ordinul ANPC
Unitățile de alimentație publică sunt obligate, începând cu 20 decembrie, să informeze consumatorii despre tipul și cantitatea ingredientelor care depășesc o pondere de 20 g în mâncărurile vândute pentru consumul pe loc sau pentru livrarea la domiciliu.
Începând cu 20 decembrie anul acesta, unitățile de alimentație publică vor trebui să respecte o nouă reglementare privind informarea consumatorilor la achiziția produselor, fie că sunt pentru consumul pe loc sau pentru a fi consumate acasă ( take away). Potrivit unui Ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) privind furnizarea de informații la comercializarea produselor finite/mâncărurilor furnizate de unitățile de restaurație colective, publicat în Monitorul Oficial de ieri, restaurantele, fast-foodurile și toate celelalte tipuri de unități de alimentație publică trebuie să ofere clienților informațiilor despre:
- tipul și cantitatea ce depășește 20 g a ingredientelor compuse constituente ale produsului finit/mâncării furnizate,
- declarația nutrițională, respectiv valoarea energetică și cantitățile de grăsimi, de acizi grași saturați, de zaharuri și de sare.
- aditivii utilizați.
Informațiile trebuie să fie disponibile și accesibile direct la locul de desfacere/oferire a acestui/acestei produs/ mâncări sau, în cazul comercializării la distanță, înainte de finalizarea comenzii. Mai exact, acestea trebuie să fie înscrise
într-un loc vizibil, ușor accesibil, lizibil, de neșters și nu trebuie să fie ascunse de alte materiale scrise sau fotografice, lângă produs, pe un panou/meniu.
Dacă produsele finite/mâncărurile furnizate de unitățile de restaurație colective sunt oferite spre vânzare în mai multe locuri diferite în cadrul aceleiași unități, aceste informații sunt prezentate consumatorului la fiecare dintre aceste locuri.
Dacă angajezi un nutriționist si schimbi meniurile de carton, nu înseamnă că intri în faliment. Se vaita de parca ii trimite cineva sa livreze în zona de război.