Noul regulament de parcare din municipiul Constanța nu va intra în vigoare luna aceasta. Primarul orașului declarase că acesta ar putea fi discutat de consilierii locali în ședința de la sfârșitul lunii martie, care va avea loc pe 26. Proiectul nu apare însă pe ordinea de zi, iar reprezentanți ai primăriei au declarat că este exclus să fie inclus pe o ordine suplimentară.
Așadar, până la adoptare, parcarea în municipiul Constanța este gratuită, iar locurile închiriate de la primărie pot fi folosite 24 de ore din 24.
Regulamentul de parcări este încă în dezbatere publică. Din punctul nostru de vedere, aceste are cel puțin 8 hibe, pe care le-am prezentat într-un articol anterior, dar le reluăm și aici.
- Cea mai mare problemă în ceea ce privește locurile de parcare în centru nu este unde lăsăm mașina când mergem în centru. Din păcate, acesta aspect a acaparat discuția. Cea mai mare problemă e ce facem când stăm cu mașinile acasă, pentru că în Constanța e un deficit de peste 100.000 de locuri de parcare, iar aceste mașini stau, totuși, undeva. Primăria Constanța menține modul arhaic de împărțire a locurile de pe domeniul public după principiul primul venit, primul servit. Ai ajuns primul (sau ai avut pile la primărie)? E locul tău pe veci. Mai nou, dacă cineva dorește locul tău, se va scoate la licitație. Știți cum e în țări civilizate din lumea asta? Ba chiar și în unele din România. Riveranii persoane fizice care au domiciliul pe străzile unde sunt amenajate parcări cu plată sau pe străzile alăturate beneficiază de un abonament de parcare care dă dreptul de staţionare în parcarea respectivă şi în parcările cu plată amenajate pe străzile alăturate, cu excepţia locurilor rezervate şi a locurilor unde este interzisă oprirea/staţionarea/parcarea aflate în zona parcărilor publice sau alăturate acestora. E simplu. Fără licitații, fără principiu primul venit, primul servit și, mai ales, fără pile.
- În noul regulament, parcarea se plătește 24 de ore din 24. Este, pur și simplu, o modalitate de a jecmăni șoferii. Și în Londra, de pildă, există intervale de parcare gratuită. Centrele orașelor sunt aglomerate ziua, când ai treabă acolo. De ce să plătești 5 lei pe oră în fața Tribunalului, de pildă, la 12 noaptea? Parcarea e goală atunci. În Oradea, parcarea este taxată de luni până vineri, în intervalul 07,00 – 18,00. În rest e gratuit.
- Noul regulament nu prevede posibilitatea de a plăti pentru un sfert sau o jumătate de oră. Te duci în centru să lași sau să iei un document de la o instituție. Durează 5 minute. De ce să plătești o oră? În Cluj poți plăti jumătate de oră, de pildă.
- Posesorii de mașini hibrid sau electrice beneficiază de gratuitate la parcare și potrivit noului regulament. Nu se spune exact care mașini. Cele mild hybrid numai hibrid nu sunt, de fapt. Consumă la fel de mult ca una pe benzină. Nu aduc niciun beneficiu mediului. În plus, numărul lor este în continuă creștere. În Oradea, nici hibridele, nici electricele nu beneficiază de gratuitate. Se poate însă opta pentru gratuitate – și cred că nimeni nu ar avea nimic împotrivă – numai pentru mașinile full electric. Regulamentul de parcări are rolul de a reduce numărul de mașini sau de a crește numărul de mașini hibrid/electrice?
- Tariful de 5 lei pe oră nu e fundamentat. De ce 5? În Cluj e 8, în Oradea e 3, în Brașov, tot 3.
- Zonele sunt scoase din burtă. De fapt, sunt aceleași ca în primul regulament. Strada Eliberării este în zona 1 B. Pe stradă nu sunt însă parcări. Sunt însă zeci de mașini pe trotuare.
- În zonele centrale nu poți sta mai mult de 3 ore. Unde vor parca cei din alte orașe care au nevoie să vină în centru? În principiu, în orașele civilizate unde se practică metoda aceasta există parcări de tip park and ride. Lași mașina la marginea orașului și de acolo folosești transportul în comun. Constanța nu are nicio parcare de acest tip.
- Rămână amenda de 500 de lei pentru că ai ocupat un loc de parcare fără să plătești, dar numai de 200 de lei pentru că ai blocat accesul în toată parcarea.
Vă recomandăm și:
Constanța, SUFOCATĂ de mașini. De ce NU ar trebui să ne dorim PARCĂRI
Revoluția în trafic marca Făgădău – Chițac a început azi. Veți renunța la mașină pentru autobuz?