O fetiță de 11 ani cu sindrom Down din Macedonia de Nord a fost victima colegilor ei și a părinților acestora, care au refuzat să-și mai lase copiii în clasă cu ea. Președintele țării, Stevo Pendarovski, a dus-o pe micuța Embla de mână la școală, informează pagina de Facebook a președinției de la Skopje.
Președintele Stevo Pendarovski a dus-o pe micuța Embla la școala din Gostivar, unde săptămâna trecută a rămas singură în clasă, din cauza boicotului părinților colegilor ei. Aceștia au informat, într-o petiție, că nu vor lăsa copiii să meargă la școală din cauza „agresivității elevei Embla”, care are sindrom Down. Decizia părinților a stârnit o avalanșă de reacții publice.
La reîntoarcerea la școală pentru semestrul al doilea, după vacanță, Embla s-a trezit singură în clasă, după ce părinții colegilor au venit și și-au luat copiii acasă.
Pendarovski a spus că frumoasa energie a Emblei a simțit-o în casa ei și în școala din Gostivar. Pentru el, comportamentele celor care pun în vreun fel în pericol drepturile copiilor sunt inacceptabile, mai ales când vine vorba de copiii cu dezvoltare atipică.
„Copiii cu dezvoltare atipică nu trebuie doar să se bucure de drepturile lor, ci și să se simtă egali și bineveniți în lumea care le aparține în mod natural, băncile și curtea școlii”, a spus președintele Pendarovski, după vizita la Gostivar, un oraș la 70 km vest de capitala Skopje.
Șeful statului a vizitat și casa familiei Emblei, în vârstă de 11 ani, și a discutat cu părinții fetiței despre lupta pe care o duc cu prejudecățile celor din jur, când vine vorba despre dezvoltarea copilului lor.
„Este obligația noastră, ca stat, dar și ca indivizi, iar elementul-cheie în această misiune comună este empatia. Va ajuta copiii precum Embla, dar ne va ajuta și să învățăm de la ei cum să ne bucurăm cu adevărat, să împărtășim și să fim solidari. În această societate suntem cu toții egali”, a spus președintele nord-macedonean.
El a salutat răspunsul rapid al conducerii școlii și decizia Comisiei pentru protecția împotriva discriminării de a deschide proceduri în cazul Embla. Președintele a subliniat importanța respectării prevederilor legale de incluziune în educație, punând accent pe responsabilitatea socială, în special față de grupurile vulnerabile. Pendarovski spune că incluziunea ca aspirație nu trebuie să rămână doar declarativă. Prejudecățile în acest context, a adăugat el, reprezintă principalul obstacol în calea construirii unei societăți egale și juste pentru toți.
Vă recomandăm și: Un tată cu probleme psihice și fetița lui, cu sindrom Down, găsiți sub un pod de un polițist