Mai multe percheziţii au loc, marţi, în Marea Britanie şi România, la o grupare specializată în înşelăciune şi fals informatic, care a creat site-uri unde vindea medicamente pentru tratarea unor boli grave, dar după primirea banilor nu onora comenzile şi nici nu mai răspundea la mail sau telefon. Prejudiciul în acest caz se ridică la 100.000 de euro.
Potrivit Poliţiei Române, poliţiştii Direcţiei de Investigare a Criminalităţii Economice fac, marţi, trei percheziţii domiciliare, dintre care două în Marea Britanie, cu sprijinul poliţiei din Northampton, şi una pe teritoriul României, într-un dosar penal deschis pentru înşelăciune şi fals informatic.
„Din cercetări, a reieşit că persoanele bănuite ar fi creat trei site-uri, promovate în mediul on-line, exclusiv către piaţa din România, prin care ar fi oferit spre vânzare medicamente, în special dintre cele dedicate tratării de boli extrem de grave, precum cancerul, în scopul obţinerii de bani, în mod necuvenit, de la diferite persoane (pacienţi şi aparţinători), fiind cauzate atât pagube materiale, cât şi din punct de vedere al sănătăţii”, se arată în comunicat.
Sursa citată menţionează că, în unele cazuri, pentru a conferi un caracter de veridicitate acţiunilor companiei şi a imita procedura utilizată la nivelul farmaciilor, ar fi fost solicitate înscrisuri din care să rezulte afecţiunile medicale ori tratamentele prescrise de medici sau, în momentul plasării comenzii, se solicita completarea şi transmiterea de documente de tip „acord de livrare bunuri”, „împuternicire achiziţionare medicamente” şi „formular de achiziţionare”.
„Ulterior câştigării încrederii, s-ar fi menţinut în eroare victimele, prin crearea unor paşi ce simulau o relaţie comercială reală în mediul on-line, astfel că persoanele puteau vizualiza, în contul creat pe site, plata efectuată, după care era transmis un cod de urmărire comandă, aparent emis de firma de curierat şi era emisă factura fiscală (invoice), toate aceste manevre având menirea de a induce clientului aparenţa unei tranzacţii reuşite”, arată IGPR.
Conform sursei citate, după virarea banilor în contul bancar indicat, în majoritatea cazurilor, victimele i-au contactat pe reprezentanţii site-urilor în legătură cu depăşirea termenului de livrare convenit. În aceste cazuri persoanele primeau scuze precum „se vor restitui sumele achitate”, „medicamentele nu sunt disponibile în acest moment”, „nu a preluat curierul comanda”, „mai aşteptaţi” ori se comunica un alt termen de livrare, care nu era respectat.
Ulterior, reprezentanţii site-urilor nu mai răspundeau la e-mail-uri ori la apelurile telefonice.
Până la acest moment, prejudiciul cauzat este de aproximativ 100.000 de euro.