Partidul Național Liberal consideră învățământul preuniversitar prioritate națională. Valorile și principiile unui sistem de educație modern se bazează și pe asigurarea fondurilor necesare acestui serviciu de interes public.
Proiectul LEGII ÎNVĂȚĂMÂNTULUI PREUNIVERSITAR – ROMÂNIA EDUCATĂ, aflat în dezbatere publică, precizează la articolul 106, alineatul (1): „Finanțarea cheltuielilor pentru educație, la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și superior, cu toate componentele sale de asigurare a funcționării, reprezintă, anual, minimum 15% din cheltuielile bugetului general consolidat.”
Este nevoie să motivăm cadrele didactice pentru a crea și a atrage profesioniști. Iar atractivitatea profesiei didactice trebuie să se producă și prin nivelul de salarizare. De aceea, cadrul didactic stagiar și debutant va avea un cuantum egal cu salariul mediu brut pe economie din anul bugetar încheiat. Bineînțeles, și celelalte salarii vor crește proporțional, ajungându-se astfel la o creștere de 43% a salariului mediu în educație. Mai mult decât atât, evoluția în carieră va fi însoțită în mod direct de creșterea complexității rolurilor didactice și de asocierea cu noi responsabilități. Rolurile suplimentare (mentor, formator, evaluator) aduc stimulente suplimentare pentru cadrele didactice calificate (modificări în modul de încadrare, salarizare, normare).
Este nevoie să motivăm elevii, să susținem performanța. De aceea, în noua lege a educației se stabilește un cuantum minim al burselor:
- bursa de excelență olimpică I/ internațională – 1.000 lei/ lună;
- bursa de excelență olimpică II/ națională – 700 lei/ lună;
- bursă de performanță școlară – 500 lei/ lună;
- bursă profesională – 300 lei/ lună;
- bursă socială – 300 lei/ lună.
Vorbim de un cuantum minim, deoarece fondul pentru burse poate fi suplimentat de autoritățile publice locale. Acest fond pentru burse se alocă unităților de învățământ de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației, în funcție de numărul de elevi de la învățământul cu frecvență și nu poate fi folosit cu altă destinație.
Finanţarea de bază este asigurată de stat, pentru învățământul obligatoriu: unitățile de învăţământ preuniversitar de stat, particulare şi confesionale, acreditate. Finanțarea se face în baza şi în limitele costului standard per elev, per preşcolar sau per antepreşcolar. Este necesară, totuși, și stabilirea unui cost standard per formațiune de studiu, dacă numărul de beneficiari direcți la nivelul unei formațiuni de studiu este sub numărul minim prevăzut de lege și există o singură clasă pe nivel. Numeroase localități, mai ales din mediul rural, se află în această situație, iar aceasta este cea mai bună soluție pentru acoperirea costurilor suplimentare.
Costul standard per elev pentru unitățile de învățământ defavorizate poate fi suplimentat cu 25%.
Costul standard se suplimentează cu 25% pentru unitățile de învăţământ care fac parte din consorții școlare sau consorții de învăţământ dual, constituite din unități de învăţământ din mediul urban și rural.
Costul standard per antepreșcolar/preșcolar/elev este majorat cu 100%, în baza contractului complementar, pentru școlile din spital și pentru unitățile de învățământ preuniversitar în care sunt înscriși antepreşcolari/ preşcolari/ elevi cu CES integrați în învățământul de masă (care beneficiază de nivelele de intervenție 3-4).
Costul standard per antepreșcolar/preșcolar/elev este majorat cu 75% pentru unitățile de învățământ preuniversitar în care sunt înscriși antepreşcolari/ preşcolari/ elevi care beneficiază de nivelele de intervenție 1-2 (elevii cu CES integrați în învățământul de masă).
Mda… până acum am fost niște needucați, din acest motiv învățământul nu a fost finanțat ”adecvat”. Ce noroc pe noi cu PNL”