Social media are o influență importantă în alegeri. Și-au dat seama de asta și partidele și politicienii români, care investesc sume mari în promovare. Unul din principalele canale este Facebook.
Principalele două partide din România, PNL și PSD, au cheltuie peste un milion de euro pentru sponsorizarea unor postări, în perioada 15 aprilie 2019 – 5 decembrie 2021, potrivit informațiilor furnizate de companie.
Pe primul loc se află PNL, cu 3.425.890 lei, iar pe al doilea PSD, cu 2.317.6
41 lei. USR a cheltuit 292.984 lei, Partidul Puterii Umaniste – 124.070 lei, PMP, puțin peste 51.000, iar AUR – 46.259 lei.
Acestea nu sunt însă singurii bani. Politicienii au avut și ei postări sponsorizate, în special de către partidele pe care le reprezintă. Postările de pe pagina lui Marcel Ciolacu, președintele PSD, au fost sponsorizate, în perioada amintită, cu 657.755 de lei, în timp ce pentru cele de pe pagina lui Ludovic Orban s-au investit 164.732 lei. Mai puțin a cheltuit Dacian Cioloș, 71.430 de lei. Stelian Ion a avut sponsorizări de 61.898 de lei, cele mai multe în perioada în care a candidat la funcția de primar al municipiului Constanța. PMP a investit peste 170.000 de lei în pagina lui Eugen Tomac, iar pentru Kelemen Hunos s-au cheltuit peste 150.000 de lei. George Simion, liderul AUR, a cheltuit una din cele mai mici sume pentru sponsorizare pe Facebook: 23.278 lei.
La sumele acestea se adaugă și banii cheltuiți în teritoriu. Am ales ca exemplu Constanța. Aici, sumele cheltuite de principalele partide sunt oarecum asemănătoare ca valoare. Mai mult decât ele a cheltuit Horia Constantinescu, candidat la funcția de primar, cu postări de peste 100.000 de lei pe pagina sa oficială și de peste 20.000 de lei pentru pagina e-Trezirea.
Liderii politici din Constanța, Felix Stroe și Bogan Huțucă, nu au investit mult în postări sponsorizate. Circa 26.000, respectiv 6.500 lei. Mai mult l-a costat pe Claudiu Palaz, președintele PMP: 41.106 lei, dar cu mult mai puțin succes.