- Polițiștii locali protestează în fața Ministerului Dezvoltării
- BNS, un nou protest:
- Federația Națională a Sindicatelor Unite din Poliția Locală România anunță un protest major
Blocul Național Sindical informează că, în perioada 12-13 martie 2024, începând cu ora 11:00, Federația Națională a Sindicatelor Unite din Poliția Locală România (FNSUPLR), afiliată la BNS, va organiza un miting de protest în fața Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.
Principalele revendicări sunt:
- respectarea în totalitate a prevederilor legii 155/2010, inclusiv art. 35, lit. b (articol referitor la încadrarea activității în condiții deosebite, speciale sau alte condiții de muncă, potrivit legii);
- acordarea de compensații pentru efectuarea serviciului in SDSL;
- introducerea in sesiune legislativă proiectului POCA elaborat de MDLPA;
- acordarea normei de hrană în mod obligatoriu;
- transformarea unui post la mia de locuitori în un polițist local la mia de locuitori;
- statutul polițistului local.
Iată solicitările pe larg:
- Introducerea personalului din poliția locală ca beneficiar al sporului de 75% pentru munca desfășurată în week-end și sărbători legale, alături de celelalte categorii de personal din domeniul apărare națională, ordine publică și securitate națională, la art. III alin (2) în O.U.G. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative sau în alt act normativ la inițiativa MDLPA;
- Aplicarea prevederilor art. 35 lit. „B” din Legea nr. 155/2010 a poliției locale, care stabilește încadrarea activității polițiștilor locali în condiții de muncă speciale și deosebite. În acest sens este necesară emiterea unei Hotărâri de Guvern care să stabilească metodologia de încadrare a personalului poliției locale în condiții de muncă și introducerea polițiștilor locali în Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publici la art. 30 alin 1 sau în noua lege a pensiilor la categoriile de personal care beneficiază de încadrarea în condiții speciale și deosebite de muncă similar cu celelalte categorii de personal din sistemul național de apărare, ordine publică și siguranță națională. Facem mențiunea că, în prezent vârsta medie a angajaților, din poliția locală, este 48-50 de ani;
- Introducerea în procedură parlamentară a proiectului „Consolidarea capacității instituționale a autorităților administrației publice centrale cu atribuții în domeniu, în vederea creșterii calității serviciului public de poliție locală” Cod MySMIS: 129988, Cod SIPOCA 722, elaborat sub coordonarea Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, care reprezintă un pachet legislativ ce conține Legea de organizare și funcționare a poliției locale, H.G. privind aprobarea Regulamentului cadru de funcționare și organizare a poliției locale precum și Ordinul MLPDA privind aprobarea procedurilor operaționale standard la nivelul poliției locale. Motivația aprobării unui cadru legislativ în domeniul poliției locale este data de faptul că vechea lege are peste 13 ani vechime și au apărut multe acte normative care stabilesc drepturi și obligații pentru poliția locală precum și de aplicarea modelului de funcționare a altor poliții locale din cadru UE (în special Italia şi Spania);
- Acordarea în mod obligatoriu a drepturilor de hrană personalului poliţiei locale, în cuantumul stabilit de Ordinul MDLPA nr. 893/2023. De asemenea solicităm modificarea prevederilor Ordonanţei nr. 65/2014 pentru modificarea si completarea unor acte normative, respectiv a Art. XI “Dupa articolul 35 din Legea politiei locale nr. 155/2010, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 339 din 8 mai 2014, se introduce un nou articol, articolul 35^1, cu următorul cuprins:
„Art. 35^1.
Începând cu 1 ianuarie 2015, autoritățile administrației publice localepotacordain limita bugetului aprobat, prin hotărâre a consiliului local, norma de hrana polițiștilor locali conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/1994 privind drepturile de hrana, in timp de pace, ale personalului din sectorul de apărare națională, ordine publica si siguranță națională, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.” şi a prevederilor art. 21 din O.U.G. nr. 2/2015 privind modificarea și completarea unor acte normative, Legea nr. 155/2010- a Poliției Locale se modifică prin introducerea art. 35¹ : “ Autoritățile administrației publice localepotacordaîn limita bugetului aprobat, prin hotărâre a consiliului local, norma de hrană personalului poliției locale, conform prevederilor O.G. nr. 26/1994 ”. Totodată solicităm abrogarea prevederilor art. 7 “În cazul în care în bugetul local nu există resurse financiare suficiente pentru a susţine acordarea normei de hrană stabilite potrivit prezentei hotărâri pentru întregul an, autorităţile administraţiei publice locale pot stabili perioade de acordare mai mici de un an calendaristic”, ale Hotărârii Guvernului nr. 171/2015, privind stabilirea metodologiei şi a regulilor de aplicare a drepturilor prevăzute la art. 35^1 alin. (1) din Legea poliţiei locale nr. 155/2010. Facem menţinunea că, la art. 18 alin 1) din Legea nr. 153/1017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice Începând cu 1 decembrie 2018, ordonatorii de credite acordă obligatoriu, lunar, indemnizaţii de hrană la nivelul anual a două salarii de bază minime brute pe ţară garantate în plată(tuturor funcţiilor bugetare), cu excepţia personalului MAN, MAI, MJ, SRI, SIE, STS, precum şi a personalului poliţiei locale care, potrivit legii, beneficiază de drepturi de hrană în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 26/1994 privind drepturile de hrană, în timp de pace, ale personalului din sectorul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. - Modificarea prevederilor Anexei Ordonanței de Urgență nr. 63 din 30 iunie 2010 pentru modificarea și completarea Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, precum și pentru stabilirea unor măsuri financiare, prin modificarea “pct. 3 a) un post pentru fiecare 1.000 de locuitori pentru comune, orașe, municipii, și sectoare ale municipiului București;b) un post pentru fiecare 5.000 de locuitori pentru județe, respectiv municipiul București.Pentru unitățile administrativ-teritoriale cu numărul locuitorilor mai mic de 3.500 numărul maxim al posturilor este 3 “, după cum urmează :
- un polițist local pentru fiecare 1.000 de locuitori pentru comune, orașe, municipii, și sectoare ale municipiului București; b) un polițist local pentru fiecare 5.000 de locuitori pentru județe, respectiv municipiul București.Pentru unitățile administrativ-teritoriale cu numărul locuitorilor mai mic de 3.500 numărul maxim al polițiștilor locali este 3. Motivarea este data de faptul că potrivit rezultatelor parțiale ale recensământului populației din anul 2022, la nivelul fiecărei unități administrative s-a constatat reducerea numărului de locuitori, în acest fel s-ar reduce mult nivelul de siguranță al localităților, dacă s-ar lua în considerare vechea formulare, prin reducerea numărului de angajați ai poliției locale. Totodată sintagma un post se referă la orice salariat al poliției locale (inclusiv juriști, contabili, inspectori resurse umane, personal administrativ, agenți de pază și polițiști locali), iar sintagma polițiști locali se referă numai la personalul operativ ce își desfășoară activitatea preponderent pe teren.
- Aprobarea Proiectul de Lege nr.Pl-x 226/2019 (L54/2019) privind Statutul Polițistului Local.
Proiectul de lege se află la Camera Deputaților, după ce a trecut tacit la Senat, la comisiile de aviz și pentru raport comun al Comisiilor pentru apărare, ordine publică și siguranță națională, de administrație publică și amenajarea teritoriului, din anul 2019, neprimind raport comun sau avizele necesare (de la Comisia pentru buget, finanțe bănci și Comisia juridică, de disciplină și imunități).
Proiectul beneficiază de aviz FAVORABIL din partea Consiliului Legislativ din anul 2019 cu unele propuneri de modificare, pe care le-am introdus în amendamente ce au fost transmise la comisii.
„Considerăm impetuos necesară reluarea procesului legislativ în cazul Pl-x nr. 226/2019 și aprobarea acestuia, acesta fiind extrem de important pentru derularea activității polițiștilor întrucât până în prezent unele drepturi stabilite prin Legea nr.155/2010 ( de organizare și funcționare a poliției locale), nu se aplică nici până în prezent (de exemplu încadrarea activității în condiții de muncă speciale și deosebite).”, au mai transmis sindicaliștii.