Dacă ați parcat pe trotuar, de pildă, polițiștii locali nu vă pot amenda decât dacă vă găsesc la mașină. Nu au pârghii legale pentru a afla cine este șoferul și/sau proprietarul.
Identificarea deţinătorului/utilizatorului autovehiculului implicat în săvârşirea unei contravenţii rutiere de competenţa poliţiei locale lipseşte din legislaţie şi creează profunde nemulţumiri şi în rândul cetăţenilor simpli, care sunt afectaţi în situaţia încălcării acestor norme legale din domeniul circulaţiei rutiere, subliniază Sindicatul Naţional Meridian.
Astfel, reglementarea acestei situaţii este cu atât mai mult urgentă dar şi necesară, putând fi realizată prin introducerea unei modificări expres prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, susţin sindicaliştii.
„De mai mulţi ani poliţiştii locali sunt în situaţia de a nu îşi putea îndeplini atribuţiile de serviciu din domeniul circulaţiei pe drumurile publice. Astfel, potrivit dispoziţiilor art. 7 lit. h) din Legea nr. 155/2010, pe lângă multe alte atribuţii, poliţia locală constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staţionarea, parcarea autovehiculelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar”, se menţionează în comunicat.
Conform sursei citate, faptul că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 şi regulamentul de aplicare al acesteia nu cuprind dispoziţii referitoare la competenţa poliţiei locale în materia circulaţiei pe drumurile publice şi procedura aplicabilă pentru constatarea contravenţiilor, a adus aceşti angajaţi ai statului în situaţia de a nu-şi putea desfăşura activitatea.
Reprezentanţii sindicatului precizează că acest fapt a fost constatat şi de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie prin Decizia nr. 11 din anul 2017.
Totodată, sindicaliştii menţionează că, „încă de atunci, nu s-a întâmplat mai nimic, nici la nivelul autorităţii executive, care nu a elaborat vreun act normativ, şi nici la cea legislativă, care deşi are înregistrate mai multe iniţiative, acestea zac prin sertarele comisiilor din Parlament”.
„Trebuie spus că este evidentă intenţia legiuitorului de a da şi în competenţa poliţiei locale atribuţia de a constata contravenţii şi de a aplica sancţiuni pentru încălcarea normelor legale în domeniul circulaţiei pe drumurile publice. De asemenea în exercitarea acestei competenţe, potrivit art. 20 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 155/2010, poliţistul local are dreptul să legitimeze şi să stabilească identitatea persoanelor care încalcă dispoziţiile legale. Totuşi legiuitorul nu a stabilit, în mod expres, în competenţa poliţiei locale atribuţia de a solicita proprietarului sau deţinătorului mandatat al unui vehicul comunicarea identităţii persoanei căreia i-a încredinţat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice şi nici de a aplica sancţiunile contravenţionale prevăzute de lege, în cazul necomunicării relaţiilor solicitate”, precizează sursa citată.
De asemenea, reprezentanţii sindicatului susţin că prin prisma prevederilor art. 18 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 155/2010, poliţiştii locali cu atribuţii în domeniul circulaţiei rutiere sunt obligaţi să urmeze un program de formare organizat într-o instituţie de învăţământ din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Funcţionarilor Meridian reprezintă şi are printre membrii săi mai multe mii de poliţişti locali.
Sa amendeze petrecaretii, pe cei care tulbura linistea publica, pe cei care fac mizerie, pe cei cu caini fara lesa. Ar avea ce amenda daca ar vrea. Dar ei vor spaga de la soferi. Sa lase rutiera pt politia adevarata.
Sunt de acord ca politia locala să rămână doar cu atribuțiile de acum și așa se pot focaliza mai bine la ce au de făcut acum.