Ca să dezvolți un port, ai nevoie de viziune globală și de bani pentru investiții. Sunt două atribute de care a dat dovadă un operator privat din Portul Constanța, care investește într-un proiect unic: o extindere cu 16 hectare a terminalului. În locul unde acum câțiva ani nu era nimic, decât pământ gol, va apărea un terminal nou care va crea un flux de marfă între Turcia și Georgia, pe de o parte, și Constanța, deci Europa, pe de altă parte. Investiția aceasta este realizată de la DP World Constanța, parte a DP World, o companie multinațională de logistică din Emiratele Arabe Unite cu sediul în Dubai, Emiratele Arabe Unite, care are peste 100.000 de angajați în întreaga lume, condusă de sultanul Sultan Ahmed bin Sulayem. Conducerea DP World Constanța, în frunte de Cosmin Cârstea, CEO, a propus conducerii centrale această investiție. Așa funcționează lucrurile în companie, propunerile care pot crea plus valoare sunt binevenite. S-a primit fără ezitare acceptul, așa că echipa din Constanța s-a pus pe treabă.
Moment unic în istorie pentru Portul Constanța
Cosmin Cârstea a oferit, miercuri, informații despre stadiul proiectului și despre cum va fi integrat în comerțul global. Acesta a precizat că, în acest moment, pentru prima dată în istorie, Portul Constanța este situat pe două fluxuri majore ale comerțului.
„DP World își extinde terminalul din Constanța. O extindere de 16 hectare, care va crește capacitatea de operare atât a terminalului, cât și a Portului Constanța. Parte din cele 16 hectare vor fi dedicate unui terminal RORO. Acesta va deservi fluxuri de mărfuri care vor veni din Turcia, traversând Marea Neagră, dar și din Georgia. Aceste fluxuri de mărfuri se vor opri nu doar în România și în țările vecine nouă, dar ajung până în Austria, Germania, deci în centrul Europei și dincolo de el.
Asta ne spune un lucru, că pentru prima dată în istoria noastră modernă de operare în portul Constanța, acest port este situat acum pe două fluxuri majore ale comerțului. Avem fluxul care vine pe coridor maritim din Asia, din Oceanul Pacific, traversează Oceanul Indian până în Marea Neagră. Este un flux tradițional, avem vapoare care vin săptămânal de acolo, din Far East, cum spunem noi, China și Coreea. Mai nou, observăm că sunt fluxuri de mărfuri care vin tot din China, dar vin pe coridorul de mărfuri pe care noi îl denumim „Drumul mătăsii”, coridorul de mijloc. Mărfurile vin din China, Kazahstan, terestru, traversează Marea Caspică, ajung în Azerbaidjan, de aici ajung feroviar până în Georgia, iar de acolo se încarcă pe nave care ajung la noi. Avem deja sute de containere care s-au descărcat deja și care s-au încărcat, pentru că vorbim despre fluxuri de import și de export pentru spațiul european.
Acest lucru ne onorează pe noi, Portul Constanța, și ne dăm seama că într-adevăr se confirmă statutul portului nostru, al terminalului nostru, de poartă de intrare, poarta de est, prin care fluxurile comerciale ajung în Europa sau pleacă din Europa.”, a declarat CEO-ul DP World Constanța.
Scaner cum au mai văzut numai Hamburg și Rotterdam
Cosmin Cârtea a precizat că terminal RORO va deservi fluxuri din Turcia și din Georgia pentru Europa.
„Am constatat că Turcia furnizează foarte mult pentru Europa, pentru multe industrii, de la subansamble la fructe și legume. Tradițional, transportul de mărfuri din Turcia în Europa se face pe un coridor terestru, care are însă multe neajunsuri. De pildă, zeci de kilometri de cozi la granița dintre Turcia și Bulgaria. Transportatorii sunt obișnuiți cu acest ritm, dar beneficiarii nu, în condițiile în care mărfurile stau acolo chiar și două zile.”, a declarat acesta.
DP World propune o alternativă pe mare, mult mai rapidă. Din Portul Karasu, Turcia, până în Portul Constanța navele vor face opt ore. Operarea în terminalul DP World se va face în câteva ore. Pentru că marfa vine pe nave, manifestul vamal va fi gata în momentul când nava pleacă din Turcia, deci autoritățile vor avea timp să facă dinainte analiza de risc.
Odată de mărfurile vor fi descărcate în terminal, ele vor fi scanate în momentul descărcării, folosind un scaner cu tehnologie ultramodernă, care ar trebui să fie funcțional până la jumătatea anului viitor. Acest scaner are o tehnologie care se mai folosește în Portul Hamburg și în Portul Rotterdam. Este o tehnologie americană, iar scanerul este de tip drive-through. În câteva minute de la descărcarea mărfii de pe vapor, autoritățile vor avea informația necesară în ceea ce privește controlul fizic, analiza de risc.
„Asta înseamnă că vom fi un terminal mult mai eficient, pentru că din momentul descărcării mărfii de la navă, informația furnizată de scaner ajunge la autorități și acestea pot lua decizia de eliberare a mărfii. Vorbim de câteva ore. Ne propunem ca acest scaner să ne ajute să eliberăm mărfurile, de la descărcarea de la vapor până la ieșirea din portul Constanța în câteva ore. În cel mult 6, ideal ar fi în 3 sau 4. DP World a făcut teste în ultimii ani. Acum durează chiar și două zile până marfa iese din port. Conducerea DP World a creat un grup de lucru cu autoritățile responsabile pentru a fi atins acest prag de 3 – 6 ore. Standardul european este de 4 ore. Credem că vom fi capabili să scoatem mărfurile în șase ore.”, a subliniat Cosmin Cârstea.
Într-o oră cât într-o zi
Tranzitul mărfurilor prin portul Constanța este unul singur. APMC are scanere, care sunt operate de Vamă, dar și scanere ale Poliției de Frontieră, care funcționează și aduc rezultate. Când traficul va crește, nu vor mai fi de ajuns. Acum, capacitatea de scanare este limitată, ajunge la 4 – 6 unități pe oră. Este foarte puțin în raport cu cererea care va veni. Când scanerul DP World va fi funcțional, acesta va funcția 24 de ore din 24, pentru că este automatizat în întregime. Va avea o capacitate maximală de 70 de unități pe oră. Cu alte cuvinte, într-o oră se vor verifica tot atât de multe containere cât se verifică în prezent într-o tură de zi.
Investiția, din fonduri europene și proprii
Proiectul este în derulare, a început în luna mai. Rata de progres este la circa 30%. Conform contractului, trebuie finalizat în decembrie 2023. Lucrările sunt în grafic.
„Vrem să începem să preluăm bucăți din terminal din luna aprilie 2023. Din cele 16 hectare, circa 7 vor fi dedicate activităților de RORO, restul platformei putând fi folosită și pentru containere, și pentru mărfuri agabaritice sau alte tipuri de mărfuri.”, a mai spus Cosmin Cârstea.
Investiția va depăși 70 de milioane de euro. Banii vin din fonduri europene atrase direct de DP World Constanța, circa 45 de milioane de euro, și din fonduri proprii.
„Este un proiect unic, fără precedent. Vor fi fluxuri cu nave noi care nu au mai fost constant în portul Constanța de foarte, foarte multă vreme.”, a subliniat CEO-ul DP World.
De aici, compania propune care mărfurile să fie transportate pe cale ferată electrificată până în centrul Europei.
Informații pe larg despre proiect, în imaginile de mai jos.
Ce înseamnă RORO
RORO înseamnă roll on, roll off. Este un mod de operare în care mărfurile sunt încărcate în semiremorci sau camioane, care se încarcă în vapor pe roți. Este mai ieftin așa pentru clientul final, pentru că nu mai este nevoie de o macara sau alte echipamente.
Marea Neagră a rămas ultima mare din Europa în care transportul de tip RORO nu s-a dezvoltat încă.
Cifre investiție:
- Valoare cumulată a investiției – circa 75 milioane USD
- Sursa: – Fonduri proprii și granturi europene
- Nr. locuri de muncă create:
- Direct – 30 în primă fază. 50 în faza 2, când vor crește volumele.
- Indirect – câteva sute (prin optimizările care vor fi oferite întregului lanț de aprovizionare, de la companiile de transport la retaileri.)
- Investiții cumulate DP World în România în ultimii 18 ani – estimativ 120 milioane USD
- Nr. actual angajați DP World în România – estimativ 600
Terminale noi DP World Constanța
Cifre Tehnice ale noilor terminale:
- Suprafață – 7 ha. RORO, 4,4 ha. terminal cargo
- Dană dedicată RORO de 400 ml cu adâncime de -16m
- Dană dedicată terminal proiect cargo de 400 ml cu adâncime de -16m
- Clădire de birouri cu spații dedicate autorităților de control
- Potențialul operațional, capacitate:
- Capacitate terminal: 400 de sloturi de parcare camioane (200 intrare și 200 ieșire)
- Volume anuale: 45,000 unități în prima faza – până la 80,000 de unități pe an în faza 2
Lansare proiect:
- Începerea operațiunilor – prima jumătate a 2023
- Iulie-septembrie 2023 – finalizarea completă a lucrărilor de construcție
Terminalul RO-RO
Ce înseamnă RORO?
- RORO vine de la Roll-On, Roll-Off, adică modul de încărcare/descărcare al navei. Practic, marfa (camioanele și semiremorcile) intră și ies pe roți în navă. În cazul semiremorcilor sunt folosite capete tractor care se cuplează la remorcă și o tractează în/din navă.
- Operațiunile RORO sunt privite ca fiind printre cele mai puțin costisitoare (din perspectiva clientului final) pentru că nu implică folosirea echipamentelor de manipulare. Pentru aceste operațiuni nu este nevoie de macarale ci doar de capete tractor care să încarce/descarce semiremorcile în/din navă.
- Importanță: Comerțul internațional din regiunile riverane mării negre și UE – deservit de sute de mii de camioane. Leagă Turcia de Europa Centrală și de Est.
Serviciile furnizate de noul terminal:
- Descărcare-încărcare: camioane, semiremorci, echipamente industriale pe roți, autovehicule, pasageri dacă e cazul
- Control documente, atât la intrarea în țară cât și la ieșire
- Parcări separate pentru fluxurile de import și de export
- Afișare digitală pentru fiecare zonă de terminal
- Posibilitatea de scanare a unităților care intră în țară (containere, camioane, semiremorci etc)
- Posibilitatea de încarcare semiremorci pe vagoane și expedierea trenurilor către destinații din vestul României, dar și către țări precum: Germania, Italia, Polonia, Ungaria, Austria
Potențiali clienți:
- Companiile care au activități de import/export din zona automotive, industria alimentară, retail (lanțurile de supermarketuri, brandurile din zona bunurilor de larg consum etc.), companiile de transport.
- Importatorii de legume fructe, din România & Europa de vest
- Companii de import export, din România & Europa de Vest
- Fabrici și zone industriale din România care folosesc materie primă din Turcia, pentru început – urmând să fie accesat și de piețe precum Georgia & țările de la Marea Caspică
- Companii producătoare de autovehicule, de exemplu Ford și Renault.
Terminalul Cargo
- Este conceput pentru încărcarea/descărcarea mărfurilor agabaritice, care au volum și greutate mari. Spre deosebire de celelalte terminale portuare (containere, mărfuri generale, cereale, RORO etc.) care manipulează mărfuri omogene din punctul de vedere al formei și greutății, terminalele project cargo manipulează mărfuri neomogene, cu forme, volume și greutăți variate. Cea mai mare provocare la un asemenea terminal o reprezintă capacitatea de stocare deoarece aceste mărfuri au deseori greutăți care depășesc limita maximă admisă de presiune/mp a platformelor terminalului.
- Terminalul aflat în construcție permite presiuni de până la 22/tone/mp ceea ce este dublul celei mai puternice platforme existente în Portul Constanța, care permite până la 11 tone/mp.
- Este primul de acest fel din România – va permite manipularea unor obiecte cu volume de până în 1.000 tone.
- Deschide piața Portului Constanța către segmente de clienți noi (industria petrolieră Off-shore, industria energetică etc.)
- Special pentru acest proiect, Dp World Constanța dezvoltă un sistem al terminalului care va reuni pe o singură platformă digitală toți actorii implicați în formalitățile de tranzit prin port a camioanelor și semiremorcilor.
Avantaje:
- Informații în timp real oferite clienților
- Facilitarea operațiunilor vamale
- Viteză de logistică
- Proces simplu și rapid de plasare a comenzilor
- Execuția rapidă a comenzilor
- Terminal dotat cu primul scaner de tip drive through din România, cu capacitate de scanare de până la 70 de unități/oră față de 4 unități/oră capacitatea celui existent la ora actuală, aflat în operațiunea autorității vamale.
Terminal DP World, sustenabilitate și investiții pe termen lung
DP World este o companie care angajează peste 100.000 de oameni în peste 70 de țări.
În Portul Constanța operează cel mai mare terminal maritim de la Marea Neagră, cu o echipă de aproximativ 600 de oameni care au procesat până acum peste 6.000 de nave de transport.
Terminalul DP World din Constanța – model pentru regiunea Mării Negre în privința eficienței și siguranței operațiunilor portuare. În primele 6 luni s-a clasat pe locul 1 în ceea ce privește volumul de trafic realizat dintre toate terminalele maritime din Marea Neagră.
Cu peste 20.000 de trenuri de transport containere procesate până acum, DP World este un lider în domeniul operării și logisticii transporturilor containerizate în România.
La capacitate maximă, terminalul DP World din Constanța poate procesa 1.000.000 de containere / an.
Un comentariu la “Portul Constanța face parte din noul Drum al Mătăsii. DP World investește peste 70 de milioane de euro într-un nou terminal de 16 hectare”