Organizatia Patronala CONSTANTA PORT BUSINESS ASSOCIATION, impreuna cu FEDERATIA NATIONALA A SINDICATELOR PORTUARE organizatii care reprezinta interesele celor mai importanti agenti economici ce isi desfasoara activitatea in Portul Constanta, cat si a lucratorilor de pe platforma portuara, sustin Proiectul de lege pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, aflat in prezent in procedura de promulgare si apreciaza ca sesizarea de neconstitutionalitate formulata de Guvernul Romaniei prezinta implicatii negative deosebite, avand rolul de a bloca activitatea Portului Constanta.
Iată care este punctul acestora de vedere:
In legatura cu aceasta Lege a infrastructurii navale, consideram ca sesizarea de neconstitutionalitate formulata de catre Guvernul Romaniei reprezinta exclusiv o insiruire de texte si jurisprudenta, fara a fi dovedita incalcarea Constitutiei Romaniei prin prevederile acestui proiect.
Autorul sesizarii invoca lipsa de claritate, previzibilitate si accesibilitate a legii, fara sa faca dovada unor astfel de argumente. De altfel ar fi si imposibil de dovedit lipsa de accesibilitate a legii, dat fiind faptul ca, procedura de redactare si adoptare a proiectului de lege s-a intins pe o perioada de peste un an, timp in care toti actorii importanti (Sindicate, Patronate, Asociatii reprezentative, Consiliul Concurentei, Comitetul Legislativ) au fost chemati la consultari si dezbateri.
De asemenea, lesne se poate observa ca desi rolul Curtii Constitutionale este de a verifica strict constitutionalitatea proiectului de lege si nu legalitatea acestuia, in sesizarea Guvernului Romaniei sunt aduse argumente de legalitate.
Mai mult decat atat, se regasesc o serie de similitudini cu observatiile Fondului Proprietatea, fiind astfel preluate exact subiectele ce nemultumesc aceasta entitate interesata strict de obtinerea profitului in detrimentul investitiilor si intretinerii infrastructurii, entitate ce a actionat in ultimii ani in mod constant impotriva intereselor Statului Roman si a comunitatii portuare.
Astfel ca, ne aflam in situatia in care Ministerul Transporturilor, care a reprezentat Guvernul in demersurile realizarii acestui cadru legislativ util Statului Roman, este contestat in actiunile sale, chiar de catre cel pe care il reprezinta. Oare viitorul Guvern va da dovada de mai multa coerenta? Speram, in toata puterea sensului comercial, national, ca vor realiza importanta demersului si cel tarziu la sfarsitul lunii ianuarie 2017, sa putem demonstra ca intram in randurile statelor CE si vom face ceea ce este bine pentru tara, nu ca pana acum.
Apreciem ca este vadita intentia de stopare a acestui act normativ menit sa deblocheze activitatea din porturile romanesti, prin deblocarea inclusiv a investitiilor atat de necesare pentru asigurarea functionalitatii infrastructurii de transport naval.
Aceste investitii au fost in mod constant amanate in ultimii 26 de ani, fapt care a condus la starea tehnica actuala, deplorabila in care se afla infrastructura de transport naval a Romaniei, un bun ce deserveste intreaga economie nationala.
Consideram astfel ca, desi Parlamentul Romaniei a inteles necesitatea si a adoptat o lege a infrastructurii navale, prin actiunile sale recente, Guvernul de tehnocrati al Romaniei blocheaza aceasta lege atat de necesara si ofera premisele unor entitati private, sa intervina in decizii strategice de interes national si de siguranta portuara si sa blocheze totodata decizii importante pentru dezvoltarea portului Constanta.
Ne intrebam in consecinta, din nou, cum va actiona oare noul Guvern al Romaniei, in abordarea unei probleme de importanta majora pentru dezvoltarea activitatii de transport naval in Romania?
Va urma linia trasata deja, in sensul distrugerii Portului Constanta pentru deservirea unor interese individuale, sau va actiona in interesul Statului Roman, va apara bunurile apartinand domeniului public si va contribui la dezvoltarea activitatii de transport naval in Romania, cat si a Portului Constanta, portul care deserveste intreaga economie nationala?