Secretarul de stat în Ministerul Sănătăţii Adriana Pistol a anunţat vineri o serie de modificări aduse ordonanţei privind formularul de localizare a pasagerilor (PLF), respectiv a crescut la 72 de ore termenul maxim în care călătorii trebuie să completeze acest formular înainte de a intra în ţară, faţă de 24 de ore cum era până acum, şi a scăzut la 500 de lei amenda minimă pentru nerespectarea termenului de completare a PLF după intrarea în ţară.
„În legătură cu formularul de localizare a pasagerilor. Aici am adus câteva modificări ordonanţei de urgenţă iniţiale. Exista un termen de 24 de ore necesar completării acestui formular înainte de intrarea în ţară. Acest termen a fost crescut la 72 de ore. Practic, oricine soseşte în România poate să completeze acest formular cu 72 de ore înainte şi, sigur, 24 de ore după trecerea graniţei”, a declarat Adriana Pistol într-o conferinţă de presă.
O altă modificare a ordonanţei se referă la categoriile profesionale care nu mai trebuie să completeze de fiecare dată PLF la trecerea graniţei, ci doar o singură dată.
„Au fost introduse câteva excepţii referitoare la câteva categorii profesionale, cele care prin natura profesiei traversează graniţa românească mult prea frecvent pentru a putea la modul efectiv şi practic să completeze de fiecare dată acest formular. (…) Este vorba de piloţi, mecanici de locomotivă, transportatori de mărfuri, persoane care lucrează în statele vecine şi, practic, o dată pe zi traversează graniţa, navigatori, personal medical. Aceste categorii profesionale au doar obligaţia de a completa o singură dată formularul, declinându-şi apartenenţa la una din aceste categorii profesionale. Este suficient pentru a putea traversa frontiera fără niciun fel de probleme. În situaţia în care nu mai fac parte din aceste categorii profesionale exceptate, trebuie să-şi anuleze primul formular şi să aplice prevederile ordonanţei ca şi celelalte persoane”, a precizat secretarul de stat.
Adriana Pistol a mai anunţat că a crescut la şase luni perioada în care trebuie păstrare datele personale din PLF, deoarece poate apărea necesitatea de a dovedi fie de către o persoană, fie de către autorităţi că acest formular a fost completat, în situaţiile în care ar exista litigii de natură juridică în privinţa amenzilor.
„S-a adus şi o reducere a cuantumului minim al amenzii prevăzute pentru cei care nu au completat formularul după intrarea în ţară, în cele 24 de ore, în sensul reducerii de la 1.000 de lei la 500 de lei”, a menţionat Adriana Pistol.
În legătură cu certificatul digital european, Adriana Pistol a explicat că autorităţile române au transmis legislaţia europeană.
”Sunt considerate acceptate la circulaţia transfrontalieră pe teritoriul UE acele certificate de vaccinare pentru persoanele care au doar dozele referitoare la schema completă. Schema primară de vaccinare – în funcţie de tipul de vaccinare – poate să constea din o doză sau două doze. Valabilitatea acestor certificate este definită la un număr de 270 zile, adică 9 luni. Altfel spus, la trecerea prin vama românească, orice persoană va trebui să prezinte unul dintre certificatele digitale europene, dacă vine din Spaţiul Economic European şi Confederaţia elveţiană care să constea fie din test PCR valabil 72 de ore, aici nu s-a modificat nimic, fie un certificat care să ateste trecerea prin boală în urmă cu maximum 180 de zile, nici aici nu a intervenit o modificare, fie un certificat de vaccinare care, dacă este vorba de persoane care au primit doar schema primară de vaccinare, trebuie să fie valabil în această perioadă de 270 de zile. Pentru cei care au şi doza booster, această valabilitate nu a fost stabilită încă la nivelul Comisiei Europene şi ca urmare noi am stabilit o valabilitate de până la 31 decembrie 2022, urmând ca această valabilitate să fie modificată în funcţie de decizia finală a Comisiei Europene”, a mai precizat Adriana Pistol.
Aceasta a precizat că, pentru cei care au şi doza booster se discută la nivelul structurilor Comisiei Europene despre o perioadă de valabilitate care ar putea să fie iunie 2023.
”Vom vedea dacă decizia finală va conţine acest termen, moment în care şi noi, ca stat membru, vom adopta acest termen”, a mai explicat Adriana Pistol.
Secretarul de stat a explicat că şi cetăţenii din România care doresc să călătorească într-un stat membru al Uniunii Europene trebuie să ştie că există posibilitatea să li se verifice la graniţă certificatul de vaccinare şi trebuie să se asigure că este valabil.
”Recomand tuturor persoanelor care doresc să călătorească să se informeze de cerinţele de intrare în statele UE deoarece unele au implementat deja această modificare a regulamentului european”, a mai precizat Adriana Pistol.
Potrivit acesteia, ”această Ordonanţă nu are niciun impact şi nu aduce nicio modificare asupra certificatului de vaccinare, certificatului d testare sau de trecere prin boală care este solicitat prin hotărârea CNSU pentru desfăşurarea diverselor activităţi pe teritoriul naţional.
”Aici nimic nu se schimbă”, a explicat secretarul de stat.