Primăria Constanța a cheltuit cei mai mulți bani pe reclamă și publicitate, în primele două luni ale anului 2016, din toate municipiile reședință de județ. Și când spunem toate municipiile ne referim inclusiv la Primăria Generală a Municipiului București. Datele pe care le-am consultat de pe noul instrument pus la dispoziție de Ministerul Finanțelor, pagina de internet http://www.transparenta-bugetara.gov.ro, sunt clare. În luna ianuarie, Primăria Constanța a cheltuit, la capitolul ”cheltuieli cu reclamă și publicitate”, suma de 241.823,11 lei. În luna februarie, la același capitol figurează suma de 348.022,25 lei (la venituri totale de 143 de milioane lei, în februarie). Primarul interimar al municipiului Constanța, Decebal Făgădău, spune că luna februarie include și cheltuielile pe luna ianuarie. Constanța este pe primul loc în acest clasament, cum spuneam. Singurele municipii care se apropie de această cifră, pe primele două luni ale anului, sunt Suceava și Târgu Mureș, cu 229.178 lei, respectiv 227.092 lei. Există însă și municipii care au cheltuit mult mai puțini bani decât Constanța. De exemplu, Bucureștiul, a cărui primărie generală a cheltuit în primele două luni numai 2.750 de lei (la venituri totale de peste 518 milioane lei, numai în februarie). Există și orașe care nu au cheltuit niciun leu la acest capitol. Printre ele se numără Brașov, Pitești și Alba Iulia, de exemplu.
I-am cerut un punct de vedere referitoare la aceste date primarului interimar al Constanței, Decebal Făgădău.
”Cheltuielile din februarie reprezintă de fapt plățile făcute atât în luna ianuarie, cât și în luna februarie”, a spus acesta, făcând distincția între cheltuieli și plăți, dar subliniind, cum spuneam, că februarie include și ianuarie. ”Suma pe februarie este de fapt soldul pe ianuarie, plus ce s-a facturat în ianuarie, plus ce s-a facturat în februarie. Deci sunt numai plăți”, a mai spus acesta.
În ceea ce privește plățile efective, spune Decebal Făgădău, din suma de 348.022 de lei, soldul la 31.12.2015 este de 241.454 lei, bani care erau facturați și neplătiți în anul anterior, care s-au plătit o parte în ianuarie, o parte în februarie.
”Cheltuiala efectivă în ianuarie și februarie 2016 este de 106.568,14 lei, ceea ce înseamnă 23.681 de euro, din care dacă scădem TVA înseamnă 19.000 de euro”, a mai spus primarul.
Acesta a explicat că municipiile care au zero cheltuieli pentru reclamă și publicitate nu au, probabil, tipul de procedură de acord cadru pe care îl are Primăria Constanța, și până li s-a votat bugetul și organizează procedura de achiziție durează.
”În acest capitol de reclamă și publicitate se regăsesc și cheltuielile de promovare a proiectelor ci fonduri structurale”, a subliniat Decebal Făgădău.
Cine încasează banii
Interesantă este însă nu numai suma plătită, ci și către cine și cum. Liviu Pătrașcu, directorul Direcției Relații Internaționale și Organizare Evenimente din cadrul Primăria Municipiului Constanța, a precizat că primăria a derulat, în lunile ianuarie și februarie, două contracte de publicitate. Este vorba despre contractual subsecvent nr. 18039/05.02.2016 al Acordului cadrul de publicitate TV nr. 16652/04.02.2013, încheiat cu Soti Cable Neptun SRL, în valoare de 803.628 lei fără TVA, și contractul subsecvent nr. 129326/11.09.2015 al Acordului de publicitate presă nr. 110541/11.09.2011, încheiat cu SC Telegraf Advertising SRL, în valoare de 893.590 de lei, fără TVA. În total, 1.697.218 lei, fără TVA, adică 379.954 euro, fără TVA, la cursul BNR de astăzi. SC Soti Cable Neptun SRL îi are ca asociați pe Mereuță Valeriu și Strutinsky Sorin Gabriel. Acesta apare ca asociat și la SC Telegraf Advertising SRL. Sorin Strutinsky este prieten și asociat în afaceri al fostului primar al Constanței, Radu Mazăre.