Primarul municipiului Constanța, Vergil Chițac și edilii din Năvodari, Valu lui Traian, Cumpăna și Ovidiu, localități care aparțin primului inel al Zonei Metropolitane, au semnat actul constitutiv și statutul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Transport Public Constanța.
Este primul pas pentru ca primarul Constanței, care locuiește în Eforie, să poată veni la muncă folosind autobuzul. În prezent, este obligat să utilizeze automobilul, deși în campanie a promovat un oraș care să fie destinat mai mult oamenilor și mai puțin mașinilor.
E drept, deplasarea cu mașina este facilitată și pentru că are un loc de parcare asigurat și gratuit în fața primăriei. Alți primari liberali, cum ar fi Ilie Bolojan, care a condus Oradea, au deschis parcărilor pentru cetățeni.
Recomandare: Cine sunt politicienii din Constanța care folosesc mijloacele de transport în comun. Provocare
Mai sunt însă mulți pași de făcut.
Urmează îndeplinirea celorlalți pași pentru finalizarea constituirii asociației, primul dintre aceștia fiind depunerea actelor de înființare la Judecătoria Constanța și dobândirea personalității juridice prin soluționarea dosarului de către instanța de judecată și atribuirea personalității juridice a asociației. Ulterior, se va aproba organigrama și se va stabili bugetul.
,,Înființarea Asociației a fost precedată de realizarea unui studiu de fundamentare a oportunității constituirii asociației de dezvoltare intercomunitară cu rol în exercitarea atribuțiilor legale în domeniul serviciilor de transport public local la nivelul Zonei Metropolitane Constanța, pentru întocmirea căruia au fost chestionați atât cetățenii cât și primarii celor 16 localități,” au transmis reprezentanții Primăriei municipiului Constanța.
Ulterior, ADI Transport Public Constanța se va extinde și la celelalte localități din inelele 2 și 3 ale Zonei Metropolitane: Mihail Kogălniceanu, Eforie, Murfatlar, Techirghiol, 23 August, Costinești, Lumina, Tuzla, Agigea, Corbu şi Poarta Albă, astfel încât toți cetățenii din cele 16 comune și orașe care alcătuiesc Zona Metropolitană Constanța să poate beneficia de un transport public modern, civilizat și la prețuri decente.
,,Fiecare unitate administrativ teritorială care va face parte din asociație trebuie să se implice financiar, să aloce resursele necesare lansării, funcționării și dezvoltării asociației. Dezvoltarea serviciului public de transport local la nivelul Zonei Metropolitane reprezintă o necesitate tot mai acută a zilelor noastre, întrucât sunt mii de oameni din localitățile învecinate care muncesc sau studiază în Constanța, precum și constănțeni care își desfășoară activitatea în altă parte decât în municipiu,” au concluzionat reprezentanții municipalității.
Recomandare: Mobilitate urbană periculoasă în Constanța – interzis la stânga
Iată ce scria Chițac în programul său de guvernare, la capitolul „Transport civilizat și echilibrat”
„Acest proiect cuprinde măsurile pe care le vom lua și care vor viza scăderea numărului de autovehicule (după cum se întâmplă deja în majoritatea orașelor europene), managementul traficului (semaforizare inteligentă), îmbunătățirea infrastructurii de transport, dezvoltarea transportului public, managementul parcărilor. Va trebui să ajungem la un raport echilibrat între transportul în comun, mașina proprie și mijloacele alternative de deplasare. În Viena, orașul cu cea mai bună calitate a vieții într-un index internațional care cuprinde 231 de orașe, situația e următoarea: 38% dintre cetățeni utilizează transportul în comun, 27% mașina proprie și 35% merg pe jos sau cu bicicleta. (Recomandare: Constanța cheltuie cât Viena pentru luminițele de Crăciun)
Infrastructura de transport va fi îmbunătățită prin modernizarea rețelelor stradale principale și secundare, în corelare cu schimbarea rețelei de termoficare și a celei de apă – canalizare acolo unde este cazul, construcția șoselei de coastă, construcția de pasarele și pasaje. Pistele de biciclete vor urmări ramele stradale majore.
Măsurile pe care le vom lua cu privire la transportul public vor avea în vedere:
- Cumpărarea printr-un leasing financiar a unei flote mixte formate din autobuze diesel Euro 6 si autobuze electrice achiziționate pe Fonduri Europene, dar și microbuze noi;
- Transport public gratuit pentru rezidenți;
- Benzi unice pentru transportul în comun și biciclete;
- Pe termen lung, reintroducerea tramvaielor, pentru că acestea sunt cele mai prietenoase mijloace de transport
Nu în ultimul rând, strategia privind parcările va contribui la fluidizarea traficului în Constanța. Ideea de la care plecăm este că trebuie să existe cel puțin o parcare pe o rază de 500m de locul în care te afli și o parcare la 500m de casă.
Vom construi parcări de tip „Park and Ride” la intrările în oraș dinspre Nord, Sud și Vest, pentru ca mașinile celor care nu sunt rezidenți, dar muncesc în Constanța să nu mai aglomereze circulația rutieră. Actualele parcări din cartiere se vor amenaja de Primărie după care vor fi predate Asociațiilor de Proprietari care vor colecta ulterior banii pe parcare de la cetățenii din Asociații. O parte din bani vor reveni Primăriei pentru amortizarea investiției, iar restul vor fi folosiți de Asociații pentru întreținerea parcărilor și toaletarea spațiilor verzi aferente.
În cartiere vom construi parcări noi subterane sau supraterane dintr-un fond de investiții de 15 milioane de lei, alimentat inițial de la bugetul local. Locurile de parcare construite în acest mod vor fi oferite spre vânzare proprietarilor de autoturisme la un preț redus sau chiar într-un sistem avantajos de rate. Se va recupera în felul acesta fondul investit și se vor construi noi parcări.”
Inainte de 1989 ITC-Intreprinderea Tr
ansport Comun Constanța era a doua dupa Bucuresti ca nr de autovehicule și linii de transport . Erau linii directe cu Mangalia,Eforie Techirghiol, Ovidiu, Năvodari.Pe atunci de la Năvodari pană la Mangalia era un singur municipiu cea ce a permis dezvoltarea unitară a tuturor localităților de pe litoralul romanesc.Acum municipiul se va numi zonă metropolitană, aceiași Marie cu altă pălărie.Timp de trei decenii localitățile limitrofe Constanței au fost uitate de autorități, locuitorii acestor zone s-au chinuit cu toate hârburile de autobuze și microbuze pt a ajunge la locul de muncă .Important este ca aceste linii de autobuze sa ajunga in zonele centru gara,poarta1.Daca aceste autobuze vor avea cap linie la intrarile din oras oamenii nu vor fi tentati să-și lase mașinile acasă pt a a pierde doua ore in trafic pana la locul de munca .Benzile unice de
transport in comun sa fie folosite de aceste linii de autobuze.