Cluj-Napoca va fi al doilea oraș din țară care va avea metrou.
Primarul Emil Boc a anunţat că 21 de firme s-au înscris pentru realizarea studiilor de pre-fezabilitate şi fezabilitate în vederea construirii metroului şi a trenului metropolitan la Cluj-Napoca. Trenul metropoliat este extrem de important pentru că va lega municipiul de localitățile din zonă, aflate într-o dezvoltare accelerată.
În Constanța, primarul nu face nimic. Sau, ca să fiu drept, mai nimic. Am tot scris despre promisiunile din campanie: de cele mai multe dintre ele s-a ales praful. Ori a mințit când a promis, ori n-a știut ce spune, rezultatul este însă același. Primăria Constanța a bifat însă și unele realizări: a mai organizat niște concursuri de desene pe asfalt, a mai amplasat câteva coșuri de gunoi și a mai dat niște autorizații controversate de construire. Să nu ne pierdem însă speranța: până când Emil Boc va termina metroul din Cluj, poate va reuși Decebal Făgădău să asfalteze niște străzi.
Să revenim la Cluj-Napoca. Emil Boc a declarat, marţi, într-o conferinţă de presă că municipiul Cluj-Napoca este eligibil pentru proiectul de metrou şi tren metropolitan pentru exerciţiul financiar european 2021 – 2027.
„Ne aflăm în faza depunerii ofertelor pentru realizarea studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate la metrou şi tren metropolitan. 21 de firme s-au înscris şi am prelungit termenul de la 1 iulie pe 30 iulie datorită clarificărilor solicitate de cei interesaţi, pentru a nu exista probleme, pentru a putea asigura echidistanţă, echilibru şi egalitate de tratament tuturor, astfel încât să permitem tuturor să se alinieze la start şi să depună oferte, deoarece este cel mai important proiect al Clujului pentru următorii 20 de ani. Să vedem şi câte firme vor şi depune proiecte. Sursele de finanţare pentru metrou şi tren metropolitan sunt europene, naţionale, locale sau private. Suntem eligibili pentru metrou şi tren metropolitan pentru exerciţiul financiar european 2021-2027”, a spus Boc.
În 4 aprilie, Emil Boc şi edilii din şase comune au semnat la Primăria Cluj-Napoca acordul de asociere pentru realizarea metroului şi a trenului metropolitan, care prevede realizarea în parteneriat a diverselor studii necesare proiectului.
Potrivit unei postări pe pagina de Facebook a primarului Emil Boc, proiectul are ca obiectiv asigurarea unor servicii de mobilitate de calitate ridicată pentru populaţia zonei metropolitane, precum şi un transport eficient înspre şi dinspre Cluj-Napoca.
„Am semnat împreună cu primarii comunelor Gilău, Floreşti, Baciu, Apahida, Jucu şi Bonţida Acordul de asociere privind realizarea în parteneriat a studiilor de prefezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru trenul metropolitan şi metrou. Acest proiect de investiţii reprezintă un pas semnificativ pentru dezvoltarea socio-economică a zonei metropolitane Cluj-Napoca şi are ca obiectiv asigurarea unor servicii de mobilitate de calitate ridicată pentru populaţia zonei metropolitane, precum şi un transport eficient înspre şi dinspre Cluj-Napoca”, a arătat Boc.
Primarul Clujului a subliniat că proiectul de investiţii va fi realizat în două etape, în prima etapă urmând să fie realizat trenul metropolitan pe infrastructura actuală.
„În această fază va fi implementat un sistem de transport rapid care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădăşelu şi staţia de la Bonţida, pe o lungime de aproximativ 43 de km. Punctele de oprire actuale vor rămâne aceleaşi şi se propune adăugarea unor noi staţii de oprire în zonele: Baciu, Tetarom pe str. Tăietura Turcului şi la podul Ira pe str. Aurel Vlaicu. Pentru fiecare punct de oprire se vor analiza facilităţile disponibile pentru călători: bănci, zone de aşteptare, toalete, puncte de procurare a biletelor (automate/case). De asemenea se va analiza disponibilitatea parcărilor de mici dimensiuni şi se va realiza conectivitatea cu transportul public local la fiecare punct de oprire”, a explicat Emil Boc.
În cea de a doua etapă va fi realizat metroul pe axa vest-centru-est care urmăreşte să deservească principalele puncte de interes pornind din Gilău până la Podul Ira din Cluj-Napoca, pe o lungime de aproximativ 16 km.
„Proiectul va avea două părţi. În prima parte se va realiza legătura dintre comuna Floreşti şi Podul Ira pe următorul traseu propus: zona de sud a comunei Floreşti – viitorul spital regional de urgenţă – centrul comercial Vivo – cartierul Mănăştur – centrul oraşului Cluj-Napoca şi zona de est a oraşului, respectiv zona Aurel Vlaicu/Podul Ira. Pentru zona din afara oraşului se va studia posibilitatea realizării metroului suprateran, iar de la intrarea în Cluj-Napoca acesta urmând a fi realizat în subteran. A doua etapă a realizării metroului vizează crearea legăturii dintre comunele Floreşti şi Gilău”, a subliniat primarul Clujului.
Acesta a precizat că până la implementarea celei de a doua etape, conectivitatea dintre Gilău şi Floreşti va fi asigurată prin autobuze care vor deservi această zonă în vederea asigurării accesului oamenilor la metrou. De asemenea, va fi asigurată prin autobuze legătura dintre Gilău şi Nădăşelu pentru cei care doresc să folosească trenul metropolitan.