Primăria Constanța a anunțat, pe o pagină de socializare, că de pe 01 octombrie 2022 introduce în circulație primele autobuze electrice din Constanța.
Cele 20 de autobuze de 12 metri au fost achiziționate printr-un proiect comun implementat de Primăria Municipiului Constanța, condusă pe atunci de primarul Decebal Făgădău, și Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi finanţat cu fonduri europene asigurate prin Programul Operațional Regional 2014-2020.
Constanța a primit tot atâtea autobuze ca și Focșani. Detalii AICI.
Ca o comparație, primele 20 de autobuze electrice au intrat în circulație în Cluj-Napoca pe 12 septembrie 2019.
Trasee și detalii
Autobuzele electrice vor asigura curse pe traseele 100, 100C și 43M.
Autobuzele au 12,2 metri lungime, trei uși și o capacitate de 82 de călători. Autonomia lor este de cel puțin 160 de kilometri. Viteza maximă este de 70 km/oră. Sunt produse de BYD Auto.
BYD Auto Co., Ltd. este filiala auto a producătorului multinațional chinez BYD Company, cotat la bursă, cu sediul în Xi’an, provincia Shaanxi, China. A fost fondată în ianuarie 2003, în urma achiziției de către BYD a companiei Qinchuan Automobile Company în 2002. Compania a fost fondată de Wang Chuanfu, un chimist și om de afaceri chinez, născut într-o familie săracă de fermieri. În 2021 era al 14-lea cel mai bogat om din China, cu o avere de 21,5 miliarde de dolari, adică circa 9% din PIB-ul României.
Anunțate de Decebal Făgădău din 2018
Fostul primar Decebal Făgădău a început demersurile pentru achiziția acestor autobuze electrice încă din decembrie 2018.
Atunci, într-o conferinţă de presă, fostul primar spune că 20 de bucăți vor ajunge în Constanţa, licitaţia fiind publicată de către Ministerul dezvoltării Regionale în data de 18 decembrie.
Acesta era însă numai primul lot. Un al doilea, compus din 21 de autobuze mai mici, de 10 metri, ar fi trebuit să ajungă în Constanța.
La momentul când Vergil Chițac a câștigat alegerile, licitația pentru primele 20 de autobuze fusese finalizată și avea un câștigător. A apărut însă un contestatar, iar procedura s-a lungit. Nu fusese desemnată firma care să le livreze. Chițac a avut însă un proiect la cheie lăsat de Decebal Făgădău.
Autobuzele electrice nu au fost un moft al lui Făgădău, ci au venit ca urmare a unei analize aprofundate realizată împreună cu fosta conducere a CT Bus. În momentul când a preluat primăria, acesta a găsit la fostul RATC numai autobuze MAZ diesel.
Analiza a arătat că în Constanța era de nevoie de 119 autobuze în extrasezon și 139 în sezon. Fostul primar a început înlocuirea întregului parc auto, două treimi cu autobuze diesel, din motive financiare, și o treime cu unele electrice. Pasul următor era crearea unei Asociații de Dezvoltare Intercomunitară de transport, care să cuprindă localitățile limitrofe. După creare, autobuzele noi diesel ar fi deservit aceste rute, iar pentru municipiul Constanța ar fi fost cumpărate unele verzi.
sursa foto: Filip Tompe