Primul tren produs de către grup industrial francez Alstom în Polonia pentru a fi livrat României ajunge sâmbătă seară la Curtici, fiind aşteptat în 5 noiembrie la Bucureşti, conform unui anunţ al Autorităţii pentru Reformă Feroviară.
Primul tren produs de către Alstom pentru a fi livrat României, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), în cadrul contractului privind achiziţia a 37 de rame electrice pentru servicii de transport feroviar de călători de mediu şi lung parcurs a trecut testele şi inspecţia finală de fabrică şia fost expediat în 29 noiembrie către Bucureşti.
„Trenul este programat să ajungă de la Katowice (Polonia) la Curtici, pentru a face procedurile de intrare în ţară, în seară de 2 decembrie 2023. La Bucureşti este programat să ajungă pe 5 decembrie 2023 şi să înceapă pregătirile din partea furnizorului în vederea livrării oficiale către ARF”, a transmis instituţia.
În prima etapă, după testele statice, trenul va efectua o serie de teste dinamice, pe Inelul de la Făurei al AFER şi pe reţeaua feroviară publică.
După finalizarea tuturor acestor etape şi atingerea momentului în care ARF poate prelua trenul, inclusiv pentru circulaţia cu călători în siguranţă, trenul va fi pus în circulaţie de către CFR Călători, câştigătorul licitaţiei pentru primul contract de servicii publice de transport feroviar de călători atribuit competitiv.
Pe ce rute vor circula
ARF a semnat în 2022 un contract de 2,42 miliarde lei, fără TVA, cu Alstom pentru 37 de trenuri electrice și serviciile de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani.
Prima rută pe care vor circula noile trenuri va fi, cel mai probabil, București – Constanța.
Rutele deservite de ramele electrice de lung parcurs vor fi:
- București Nord – Constanța
- București Nord – Brașov – Arad – Timișoara
- București Nord – Brașov – Cluj
- București Nord – Brașov – Deda – Cluj
- București Nord – Brașov
- București Nord – Iași
- București Nord – Suceava
- București Nord – Galați
- București-Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroșani – Simeria
- București-Nord – Craiova – Timișoara – Arad
- Cluj – Timișoara
- Cluj – Suceava – Iași.
Viteza maximă de rulare a ramelor electrice este 160 km/h, acestea fiind compuse din șase vagoane (două vagoane de capăt cu cabine de conducere și patru vagoane intermediare) și asigură 351 locuri pe scaune.
Capacitate de 350 de locuri și toalete ecologice
Fiecare unitate va fi formată din șase vagoane, având o capacitate de 350 de locuri și o podea complet coborâtă. Astfel, se va facilita accesul și pentru pasagerii cu dizabilități. Pe ambele laturi ale vagoanelor intermediare vor fi amplasate câte două uși de acces. Totodată, pentru vagoanele din capete, se va instala o ușă de acces pentru călători pe fiecare parte a vagonului.
Alte dotări ale trenurilor includ un sistem de informare cu instalaţie de sonorizare. Va exista și o instalație de afișare dinamică. Mai mult, fiecare vagon al ramei electrice inter-regionale (RE-IR) va fi echipat cu spații special destinate depozitării bagajelor de dimensiuni mai mari.
Trenurile vor fi echipate și cu un sistem de numărare a numărului de călători, pe bază de senzori de înaltă precizie. Fiecare unitate va include patru toalete ecologice, distribuite în mod egal. Va exista inclusiv o toaletă special amenajată pentru persoanele cu dizabilități.
Sursă foto: AFR