Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a încheiat cu succes prima acțiune de verificare într-unul dintre cele mai inovatoare sectoare, cel al marketingului practicat de influenceri pe platformele online de socializare, care a devenit o formă puternică de publicitate în ultimii ani.
Acțiunea de verificare a vizat zece influenceri români cu una dintre cele mai mari comunități de urmăritori pe rețeaua de socializare Instagram.
„Scopul acțiunii este de a contracara difuzarea prin intermediul rețelelor sociale a unor mesaje care nu prezintă într-un mod transparent natura lor promoțională.”, a precizat ANPC, printr-un comunicat de presă.
„Influencerii, de fapt, sunt figuri-cheie în mediul online, capabile să influențeze deciziile de cumpărare ale consumatorilor arătându-și sprijinul sau aprobarea pentru anumite mărci și generând astfel un efect publicitar, fără a dezvălui, însă, în unele cazuri, scopul publicitar al comunicării în mod clar și fără echivoc comunității lor.”, mai spune sursa citată.
În anul 2023, Autoritatea a trimis scrisori de informare către cei 10 influenceri români cu referire la conținuturi specifice difuzate prin postări pe platforma Instagram pentru a solicita transparență și claritate maximă asupra oricărui conținut publicitar al postărilor publicate.
În aceste scrisori, Autoritatea, după ce a reamintit că publicitatea trebuie să fie clar recunoscută ca atare, a evidențiat modul în care interzicerea publicității ascunse are un domeniu general de aplicare și, prin urmare, trebuie aplicată și cu referire la comunicările difuzate prin intermediul rețelelor de socializare în calitate de influenceri și nu pot lăsa să creadă că acţionează spontan şi dezinteresat dacă, în realitate, promovează un brand.
Prin urmare, Autoritatea a invitat în mod oficial destinatarii scrisorilor să facă ca scopul promoțional, acolo unde este cazul, să fie clar recunoscut pentru tot conținutul difuzat prin intermediul rețelelor de socializare.
În acest context, se propun următoarele recomandări pe plan național de dezvăluire ale intenției comerciale pentru toate fotografiile/videoclipurile pe care le postează influencerii români pe conturile acestora de pe toate platformele de socializare în care sunt activi, inclusiv pentru situația în care își promovează propriul brand:
„Utilizarea metodei content labeling pentru fiecare postare cu intenție comercială – metoda este folosită de către persoanele care promovează prin postările sale vânzarea unui produs sau serviciu pentru o companie și pentru care este remunerat în orice fel, precum și pentru situația se va aplica chiar în situația în care își promovează propria afacere (dacă este cazul).
Etichetarea trebuie să fie într-un loc vizibil, într-un font clar și într-o dimensiune suficient de mare a fontului, prin inserarea de avertismente adecvate cu folosirea de hashtag cum ar fi, cu titlu de exemplu și alternativ: #ADVERTISEMENT ’BRAND’ (trad. #PUBLICITATE ‘BRAND’), #PAIDSPONSORSHIP ’BRAND’ (trad. #SPONSORIZARE PLATITA DE ‘BRAND’), #PAID PARTNERSHIP ‘BRAND (trad. #PARTENERIAT PLATIT DE ‘BRAND’),, #AD (trad. #RECLAMĂ sau #PROMOVARE COMERCIALĂ) sau, în cazul livrării bunurilor chiar dacă este gratuită: PRODUCT OFFERED BY ‘BRAND’ (trad. #PRODUS FURNIZAT DE ‘BRAND’).”.
Această primă intervenție a Autorității reprezintă campanie de conștientizare a tuturor actorilor afectați de metoda de marketing practicată de Influenceri, pentru ca toate personalitățile, precum și proprietarii de mărci care nu au fost încă identificați în această etapă să folosească avertismente adecvate pentru informarea consumatorilor asupra publicității plătite prin orice forme.
Datorită amplorii și proliferării conținutului pe rețelele de socializare, Autoritatea va continua să monitorizeze fenomenul prin adoptarea, din când în când, a măsurilor pe care le consideră cele mai adecvate pentru combaterea acestuia.”.