De trei ori a venit ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, în Constanța în ultimele luni. Uneori a fost însoțit și de președintele PSD, Marcel Ciolacu. Au venit în port, acolo unde, s-a văzut, PSD și-a impus niște oameni fără experiență în Consiliul de Administrație, pentru ca mai apoi să-l înlocuiască și pe directorul Florin Goidea.
În drumul spre Constanța, Sorin Grindeanu și Marcel Ciolacu au trecut cu mașina peste podul peste Dunăre, acolo unde noi, oamenii obișnuiți, plătim o taxă. O taxă pentru că ieșim din județ, una că intrăm.
Niciun sentiment de revoltă nu i-a încercat pe cei doi lideri PSD la gândul acesta. Niciun sentiment de solidaritate cu parlamentarii PSD din Constanța, care au promis că vor desființa taxa. Nicio remușcare pentru constănțenii simpli și pentru mediul de afaceri local, împovărat cu această taxă unică.
Portul înainte de toate…
Ce promiteau PSD-iștii în trecut
Dacă ne luăm după ce au promis PSD-iștii, taxa de pod trebuia desființată de la 1 ianuarie 2022.
„Consider că parlamentarii care reprezintă PSD, PNL, AUR, UDMR, și UDTMR în Comisia de Transporturi au dovedit că interesul românilor- în general- și al constănțenilor- în special- trebuie pus înaintea oricăror directive de partid! Nu în ultimul rând, sper ca în Plenul Camerei Deputaților, toți parlamentarii să aibă inteligența și bunăvoința ca, de la 1 ianuarie 2022, să nu mai plătim taxa de pod și să pună interesele oamenilor mai presus de bugetele ministerelor”, spunea deputatul PSD Lucian Lungoci în iunie 2021.
Asta după ce PSD Constanța a condus, pentru scurt timp, prin președintele Organizației Județene, Felix Stroe, chiar Ministerul Transporturilor!
Același parlamentar era optimist și în decembrie 2021. Iată ce declarat pentru Replica de Constanța:
„Este o inițiativă legislativă a colegilor parlamentari de la Partidul Național Liberal, depus în circuitul legislativ 2019. Din păcate, s-a lovit de avize negative din partea comisiilor de specialitate, de un refuz categoric din partea Ministerului Transporturilor. În primăvara anului 2021, era pe cale să fie retrasă pentru că intrase pe ordinea de zi a ședinței de plen pentru respingerea proiectelor legislative. Acolo am intervenit, am luat legătura și cu colegii de la PNL și am solicitat și obținut votul colegilor parlamentari din plen să retrimitem acest proiect legislative la comisii la reexaminare. Acum, în noua sesiune legislativă, am convins și colegii din comisia de industrie să acorde un aviz de adoptare, iar dacă nu aveam blocată săptămâna cu audierea miniștrilor și votul guvernul, urma să fie pe ordinea de zi de dezbateri de săptămâna trecută. Am convingerea și speranța că toți parlamentarii vor vota acest proiect legislativ, astfel încât să putem reuși să finalizăm tot parcursul legislativ în ceea ce privește eliminarea taxei de pod de la Fetești-Cernavodă și Vadu Oii–Giurgeni. Nu este o inițiativă populistă, intrăm într-o stare de normalitate. Din punctul nostru de vedere, suntem în situația în care un participant la trafic este obligat să plătească de 2 ori taxa. Fiecare șofer plătește taxa de drum rovinieta, pentru drumuri naționale și autostrăzi, podurile, conform OUG 47/1993, fac parte din drumuri, deci pentru podurile respective nu mai este necesar să achităm o a doua taxă. Era o discuție cu Ministerul Transporturilor și am solicitat împreună cu ceilalți membri ai comisiei o situație în ceea ce privește încasarea taxei de pod în ultimii 5 ani și investițiile făcute în acele poduri. Astfel, au fost încasați 850.000.000 de lei, prin taxa de pod, dar investițiile în reparații au fost doar în valoare de 50.000.000 de lei. Fac în fiecare săptămână drumul către București, erau necesare intervențiile și investițiile pentru podurile de la Fetești și Cernavodă”, a explicat Lucian Lungoci.
Și totuși, ce s-a întâmplat cu desființarea taxei în era PSD?
Lucrurile stau așa: proiectul era pe ordinea de zi a Camerei Deputaților dinainte ca Sorin Grindeanu să fie ministru al Transporturilor. Când se negociau posturile și se știa că acesta va veni în fruntea ministerului, proiectul a fost pus mai la coadă. Apoi, după învestire, a mai fost retrogradat o data, fiind trimis la comisii. Toți parlamentarii au votat pentru, cu excepția celor din PNL. Deci și PSD, și USR, și AUR.
Acum, proiectul trebuie să treacă din nou prin comisii. E cale lungă până la adoptare. În niciun caz nu va avea loc vara aceasta, cum optimist spera, la începutul anului, deputatul PSD din Comisia pentru Transporturi și Infrastructură a Camerei Deputaților.
În ritmul acesta și în condițiile în care PSD va prelua funcția de prim ministru anul viitor, se pare că nu vom scăpa prea curând de această taxă.
Taxa de pod nu a existat dintotdeauna. A fost introdusă de guvernul Adrian Năstase, PSD.
Opinia autorului
Conducerea PSD și-a trădat colegii din Constanța din cauza banilor. Renunțarea la taxă înseamnă renunțarea la câteva milioane de euro. Banii aceștia s-ar fi putut câștiga cu siguranță altfel. Sunt pârghii la îndemână, avem un PNRR care înseamnă multe fonduri. Cel mai facil este însă să nu faci nimic, chiar dacă așa îi pui pe parlamentarii din Constanța într-o situație ingrată. Pe toți. Ce uită însă PSD este că, deși banii par cel mai important lucru acum, politica se joacă pe voturi. Și, în 2024, constănțenii nu îi vor uita pe cei care au promis și nu s-au ținut de cuvânt.