RADET Constanța a anunțat, recent, că angajează 25 de persoane. Printre ele, și muncitori necalificați care să lucreze la modernizarea rețelei de transport agent termic preluată recent de RADET de la Electrocentrale SA.
Evident, se știa încă de la preluarea acestei rețele că va fi nevoie de angajări, pentru că avariile la conductele Electrocentrale sunt la fel de sigure ca faptul că Pământul este rotund sau că gravitația există. Avem parte de astfel de avarii aproape în fiecare zi, ba uneori, chiar de două ori. Conductele au circa jumătate de secol vechime, am putea spune, fără să ne înșelăm, că nu mai sunt conducte în adevăratul sens al cuvântului, ci un fel de șvaițer.
Până acum, atunci când intervenea o avarie, se ocupa de ea Electrocentrale SA, firmă care aparține de Ministerul Energiei. Acum, e nevoit să facă acest lucru RADET, regie care, din punct de vedere administrativ, se află în subordinea Consiliului Local Municipal Constanța, care este și acționar unic al regiei. RADET Constanța este în insolvență. Puteți ghici cine plătește pentru toate aceste intervenții? Noi, toți constănțenii, fie că suntem abonați la sistemul centralizat, fie că nu.
Creșterea cheltuielilor din banii publici pentru administrarea rețelei RADET putea fi evitată. Ba mai mult, se putea ajunge la o gigacalorie mult mai ieftină, dacă administrația locală ar fi supus dezbaterii și aprobat un proiect de hotărâre locală depus, de acum circa 4 ani, de fostul consilier local Tudorel Chesoi.
Proiectul cuprinde mai multe variante de eficientizare a sistemului: transformarea punctului termic în punct termic pe gaz, montarea unei centrale termice la nivel de bloc sau montarea unei centrale va nivel de scară.
„Acest proiect nu a fost dorit de domnul primar Făgădău. Dacă ar fi ținut la cetățenii constănțeni, care cheltuiesc foarte mulți bani pe gigacalorie, având în vedere că s-a ajuns la peste 500 de lei, că CET-ul deține un monopol, domnul primar nu a consfințit să dezbată acest proiect de hotărâre. Proiectul ar fi condus la un preț al gigacaloriei de sub 200 de lei. Eu îndrăznesc să spun că o puteam produce chiar cu 150 de lei.”, a declarat acesta.
Tudorel Chesoi a explicat cum se poate reduce prețul. Magistralele de transport ale energiei termice au circa 200 de kilometri. De la CET până la capătul Constanței sunt 10 – 12 km sau chiar mai mult.
„Având în vedere și lungimea acestor magistrale, prin care se transportă agentul termic, există pierderi foarte mari și de apă caldă, și de energie termică. Pierderile sunt estimate de către CET la 30%, dar eu consider că la această oră sunt de 50%. Pierderile sunt suportate de constănțeni. Din acest preț, de peste 500 de lei per gigacalorie, RADET-ul, pentru ce face sau ce nu face le bine, cheltuiește și el 150 lei, eu consider nemeritat.”, a precizat aceasta.
Proiectul nu ar fi însemnat concedieri de la RADET Constanța, pentru că cineva trebuie să se ocupe și de aceste centrale. Evident însă, o parte din personal ar trebui recalificat. Ar fi însemnat însă că nu mai era nevoie de oameni care să repare conductele-șvaițer cumpărate de constănțeni cu două milioane de lei.
Un astfel de proiect nu este o utopie, ci dimpotrivă, o necesitate! CET-ul din Constanța nu a fost construit să furnizeze agent termic, ci pentru a furniza energie electrică. Agentul termic, adică apa caldă, era numai un produs secundar al activității, ce rămânea în urma producerii de curent. Este limpede că în prezent acesta nu mai poate fi eficient pentru că nu mai produce energie electrică de foarte mult timp și pentru că tehnologia pe care o folosește este extrem de învechită. De altfel, marile orașe din lume funcționează pe modelul propus de Tudorel Chesoi.
Unde sunt cele 65 de milioane de euro?
În momentul când a cerut consilierilor să voteze preluarea conductelor, primarul Decebal Făgădău a spus că, dacă nu se va întâmpla acest lucru, primăria riscă să piardă aproape 65 milioane euro fonduri europene. Proiectul ar fi trebuit să fie depus până pe 31 decembrie 2019.
„Din momentul în care a intrat în insolvenţă (n.r. Electrocentrale SA), am avut nenumărate reuniuni comune – municipiu, RADET, CET, Banca Mondială – pentru a identifica o soluţie de diminuare a pierderilor. Astăzi, reţeaua de transport, de la gardul CET-ului până la toate punctele RADET, este supradimensionată, este ciuruită şi este un generator de pierderi. Astăzi plătim cel puţin jumătate pierdere pe reţeaua de transport. Le-am propus consilierilor locali să cumpărăm, pentru 2 milioane de lei, plată în rate, această reţea, pentru a putea accesa proiect cu fonduri structurale de 65 de milioane de euro”, a spus atunci primarul Constanței.
O precizare: după cum spuneam, și RADET e în insolvență.
Ca și ceilalți constănțeni, Tudorel Chesoi a remarcat un lucru: faptul că nu se mai vorbește nimic despre cei 65 de milioane de euro.
„Când a cumpărat aceste țevi, aceste magistrale, a promis că le cumpără pentru a obține niște bani europeni. Unde sunt banii europeni pentru reabilitarea conductelor magistrale de la CET până la punctele termice? Unde sunt proiectele? S-a făcut vreun proiect? Domnule primar, poate răspundeți! Ne-ați promis tuturor.”, îl întreabă în mod public Tudorel Chesoi pe primar.
Tudorel Chesoi a remarcat însă un lucru: în proiectul de buget propus de Primăria Constanța pentru anul 2020, la capitolul „Sume primite de la Uniunea Europeană” apar numai 26,8 milioane lei. Este evident, așadar, că cei 70 de milioane de euro despre care vorbea primarul Constanței nu vor veni în 2020. Proiectului său este cu atât mai actual.
Tudorel Chesoi este, din decembrie 2019, președintele Organizației Județene a Alianței Național Țărăniste și vicepreședinte la nivel național.
Vă recomandăm și: Calculul care arată că RADET și CET pot (și trebuie) să fie desființate