Orașul Constanța a fost împânzit de sensuri unice, în ultimii doi ani. Ideea nu este însă nouă, ci este cerută chiar de fostul primar, Radu Mazăre, din anul 2007.
În ședința de consiliu local din luna mai, acesta mărturisea că a țipat la șeful Poliției Rutiere, pentru că traficul în oraș devenise insuportabil.
Tot atunci, consilierii locali afirmau răspicat că orașul are nevoie de mai multe parcări, supraterane și subterane.
Ce s-a întâmplat în ultimii 13 ani, știm cu toții. Numărul de mașini a explodat, iar traficul de acum 13 ani pare idilic. S-au construit numai două parcări supraetajate, una în fața spitalului județean și una în Mamaia, și niciuna subterană.
Vă prezentăm mai jos o parte din discuția care a avut loc în acea ședință de consiliu local. O privire în trecut pentru a vedea cum era condus orașul, atunci, și ce s-a schimbat între timp.
„Dl.Mugurel Voinescu
Domnule primar, mai pe scurt, cred că nu este pentru nimeni o noutate că locuri de parcare în oraş nu mai există, nici printre blocuri, nici pe… Soluţia găsită de noi, mai ales că apar tot mai multe solicitări pentru investiţii noi, pe terenurile care au fost retrocedate şi aşa mai departe, care, la ora actuală, sunt blocate de regulamentul urbanistic care prevede că trebuie asigurate locuri de parcare….Spre exemplu, pentru un bloc de locuinţe – câte apartamente, atâtea locuri de parcare (atâtea maşini). Şi atunci, există posibilitatea ca la parcările acestea dintre blocuri, care sunt supraaglomerate deja, să ne asociem cu persoanele fizice sau juridice care solicită aprobarea pentru o nouă investiţie în zonă, ca să le modernizăm…
Se fac comentarii în sală.
Dl.Mugurel Voinescu
Ele vor fi aprobate, fiecare, când se aprobă PUD-ul respectiv.
Dl.Tiberiu Nemet
Deci, veniţi punctual, pentru fiecare PUD în parte. Am ridicat problema, că nu era stabilit în hotărâre.
Dl.Mugurel Voinescu
Da. Şi un alt aspect: vor fi modernizate şi securizate, cu cartele de acces, aşa cum există în toată lumea civilizată, supraetajate sau subterane, funcţie de zonă. Cum noi nu avem posibilitatea să facem acest lucru, ne-am gândit la o asociere cu doritorii de investiţii…
Dl.Tiberiu Nemet
Este remarcabil că vă gândiţi la lucrurile astea. Totuşi, legat de acest lucru, pentru că lipsa locurilor de parcare are repercursiuni asupra circulaţiei pe arterele Constanţei, m-ar interesa să ştiu dacă în perioada imediat următoare există intenţia să veniţi cu un studiu de circulaţie. A venit vara şi nu se mai poate circula în Constanţa.
Dl.Mugurel Voinescu
Dumneavoastră aţi comandat un studiu de circulaţie…
Dl.Tiberiu Nemet
Domnn’ Mugurel Voinescu, sunteţi unul dintre consilierii vechi şi, la fel ca şi mine, stiţi că din ’96 se tot face studiul de circulaţie…! Se fac comentarii în sală.
Dl.Radu Ştefan Mazăre
Ştiu. Cei care au câştigat licitaţia l-au finalizat, iar în cursul săptămânii viitoare ne vom întâlni cu şefii Poliţiei ca să stabilim ultimele detalii. Cei care sunteţi doritori de a participa la discuţie, sunteţi bine veniţi în Comisia de circulaţie, cu şeful Poliţiei şi cu şeful Poliţiei Circulaţie. Este cert, şi este o realitate faptul că s-a înmulţit numărul maşinilor în Constanţa, dar în acelaşi timp este cert şi este o realitate faptul că în loc să circulăm pe bulevard pe două benzi, circulăm pe una singură. Eu, acum 5 zile, am dat telefon şefului Poliţiei şi l-am bălăcărit jumătate de oră, că nu mai puteam să mai plecăm de la Primărie: banda a doua ocupată pe bd. Tomis şi stânga şi dreapta; nici un poliţist, nici o amendă. Şi atunci, circulăm pe o singură bandă. A început să-mi dea explicaţii că: „Ştiţi, că am agent….că n-am agent…că nu pot să-i deplasez… că, da’ de ce nu facem noi să limităm parcările…” „Băi, ne’a comandante, zic, până când sucim noi tot oraşul cu fundul în sus, ca să vedem ce ne-o spune studiul de circulaţie, trimite nişte agenţi ca să amendeze şi să fluidizeze…” Lucru care s-a întâmplat ieri sau alaltăieri. Nu ştiu dacă aţi circulat alaltăieri: se circula lejer, pe ambele benzi. O fericire, era! Cum au plecat, de-acolo, poliţiştii, cum s-a blocat banda întâi. Sigur, dacă înghesui tot numărul ăsta mare de maşini, care s-au pus pe o singură bandă, e…îndesată circulaţia. Însă joi, ne vom întâlni, inclusiv pentru a trata acest aspect. Eu ştiu că, n-am mai urmărit aici, dar discutasem să introducem şi o hotărâre de consiliu cu ridicatul maşinilor. Este ? E în lucru! Ei, în şedinţa viitoare, în conformitate cu Cod rutier, pentru că la noi nu putem pune caracatiţe, în alte oraşe se pot pune, dar nu mai revin asupra discuţiei, o să vin să vă propun scoaterea la licitaţie a ridicatului maşinilor parcate neregulamentar.
Dl.Tiberiu Nemet
Domnu’ primar, acelaşi lucru pe care l-aţi sesizat aici, la intersecţia de la Primărie, cu bd.Ferdinand, se întâmplă zilele astea la Mamaia, la Târgul de la Mamaia. Dacă vii din oraş…Dacă vii, când intri în staţiunea Mamaia, şi vrei cumva să întorci, nu poţi să întorci că scuarul este ocupat de maşini. Se fac comentarii în sală.
Dl.Radu Ştefan Mazăre
Se întâmplă şi la “Balada”. La “Balada” sunt parcaţi în dană triplă. Nu mai ai pe unde să mai circuli decât pe linia de tramvai. Şi toate discuţiile astea…o jumătate de oră am ţipat la şeful Poliţiei circulaţie, care mi-a motivat, mi-a răsmotivat, după care i-a raportat comandantului Pârjol. M-a sunat omul înapoi: – Da, domn’e, zice, ştiţi că aşa e…că aveţi dreptate…că trebuie găsită o soluţie… trebuie să ne implicăm, săăăă…” şi a rămas să ne vedem joi, cu studiul de circulaţie, care să ne dea nişte soluţii, provizorii, de sensuri unice, dar, în acelaşi timp, să acţioneze şi Poliţia. În viitoarea şedinţă de consiliu local o să vă propun povestea cu ridicatul maşinilor. Să vedem dacă o să le mai dea mâna să parcheze când le-o lua 7 milioane că le-a ridicat maşina.
Se fac comentarii în sală.
(Asta e singura soluţie – parcări supraetajate…subterane…)
Radu Ştefan Mazăre, 18 mai 2007, în ședință de consiliu local
„Nu mai ai pe unde să mai circuli decât pe linia de tramvai. Şi toate discuţiile astea… o jumătate de oră am ţipat la şeful Poliţiei circulaţie, care mi-a motivat, mi-a răsmotivat, după care i-a raportat comandantului Pârjol. M-a sunat omul înapoi: – Da, domn’e, zice, ştiţi că aşa e…că aveţi dreptate…că trebuie găsită o soluţie… trebuie să ne implicăm, săăăă…” şi a rămas să ne vedem joi, cu studiul de circulaţie, care să ne dea nişte soluţii, provizorii, de sensuri unice, dar, în acelaşi timp, să acţioneze şi Poliţia. În viitoarea şedinţă de consiliu local o să vă propun povestea cu ridicatul maşinilor. Să vedem dacă o să le mai dea mâna să parcheze când le-o lua 7 milioane că le-a ridicat maşina.”
Se fac comentarii în sală.
(Asta e singura soluţie – parcări supraetajate…subterane…)”
Procesul verbal al ședinței poate fi citit în întregime AICI.