Portul Constanța a înregistrat în 2023 cel mai mare trafic de marfă din istorie, pe fondul războiului din Ucraina, care a tranzitat pe aici cereale. Asta l-a făcut să ajungă pe locul 7 în topul celor mai importante porturi din Europa.
Creșterea din 2023 a fost de 22,5% față de anul precedent. „Cerealele s-au menținut în topul creșterilor de trafic, cu peste 50%, depășind 36 milioane tone în 2023, față de 2022 când s-au înregistrat 24 milioane tone.”, spunea în ianuarie 2024 Florin Vizan, director general de atunci al Administrației Porturilor Maritime Constanța SA. „Pe relația Ucraina, traficul total de mărfuri a fost de 25 milioane tone în 2023. Cerealele ucrainene care au tranzitat portul Constanța au reprezentat peste 14 milioane tone.”, a mai precizat acesta. Așadar, peste un sfert din trafic vine din Ucraina. După terminarea războiului și repararea porturilor din Ucraina, acest trafic va dispărea.
Iată topul cele mai mari porturi din Europa după volumul de trafic realizat în 2023.
- Portul Rotterdam, Olanda
Portul Rotterdam este cel mai mare și mai important port maritim din Europa. Este situat pe Marea Nordului, în delta Rin-Meuse. Din anii 1960 până în 1986, a fost cel mai aglomerat port din lume. Ulterior, a fost depășit de porturile din Singapore și Shanghai. Portul Rotterdam poate acomoda cele mai mari nave din lume, având un pescaj maxim de 24 de metri.
Volumul total de marfă în 2023: 438,8 milioane tone
Recomandare: Ce diferențe sunt între șefii porturilor Constanța și Rotterdam
- Portul Anvers, Belgia
Portul Anvers este unul dintre porturile cu cea mai rapidă creștere din nord-vestul Europei. Acoperă o suprafață de 13.000 ha și angajează peste 150.000 de persoane. După modernizare, portul poate gestiona cele mai mari nave din lume, cu o capacitate de peste 20.000 TEU. În 2022, portul Anvers s-a unit cu portul Bruges.
Volumul total de marfă în 2023: 269,7 milioane tone
- Portul Novorossiysk, Rusia
Novorossiysk este unul dintre principalele porturi ale Mării Negre. Linia de acostare a portului are 8,3 km lungime, fiind cea mai lungă dintre toate porturile rusești. Terminalele vrac au adâncimi între 8,4 și 15,6 m și sunt destinate tancurilor petroliere cu o capacitate de până la 250.000 tone deadweight, putând acomoda nave din clasa Suezmax.
Volumul total de marfă în 2023: 161,4 milioane tone
- Portul Hamburg, Germania
Portul Hamburg este cel mai mare port german. A fost fondat oficial pe 7 mai 1189 și este adesea numit „poarta către lume”. Toate terminalele de containere sunt echipate cu terminale feroviare integrate, ceea ce îi ridică statutul pe harta Europei.
Volumul total de marfă în 2023: 114,3 milioane tone
- Portul Ust-Luga, Rusia
Portul Ust-Luga este situat pe Marea Baltică și este echipat cu șapte terminale: un terminal de combustibil, un terminal de transbordare a cărbunelui, un terminal universal de transbordare, un terminal de cherestea, un terminal de transbordare a sulfului, terminale pentru autovehicule și cale ferată și un terminal multi-funcțional.
Volumul total de marfă în 2023: 113,5 milioane tone
- Portul Algeciras, Spania
Portul Algeciras este cel mai mare din Spania (în Andaluzia) și unul dintre cele mai mari porturi din Europa. Autoritatea portuară este APBA (Autoritatea Portului Algeciras Bay). Portul are două terminale de containere: APM Terminals Algeciras (adâncime max. 17 metri) și Total Terminal International Algeciras (adâncime max. 17,5-18,5 metri).
Volumul total de marfă în 2023: 97,2 milioane tone
- Portul Constanța, România
Portul Constanța este cel mai mare port comercial din România, situat pe Marea Neagră. Este, de asemenea, principalul port de tranzit pentru țările din bazinul Dunării. În 2023 a avut cel mai mare trafic din istorie, pe fondul războiului din Ucraina. Fără traficul din Ucraina, portul românesc nu prindea top 10.
Volumul total de marfă în 2023: 92,5 milioane tone
- Portul Le Havre (Haropa), Franța
Dezvoltarea portului Le Havre a început în 1517, când a fost fondat orașul cu același nume. Portul a început să funcționeze oficial în 1524. Le Havre a fost construit pentru a promova comerțul. Portul are un debarcader artificial special construit pentru manipularea mărfurilor, având trei terminale: Terminal de France, Terminal Porte Océane (TPO) și TNMSC.
Volumul total de marfă în 2023: 81,3 milioane tone
- Portul Gdansk, Polonia
Portul Gdansk este principalul port de transbordare al Poloniei. Terminalul de containere Baltic Hub (DCT Gdańsk) funcționează din 1 octombrie 2007, permițând primirea navelor container transoceanice cu mărfuri din China.
Volumul total de marfă în 2023: 81 milioane tone
- Portul Amsterdam, Olanda
Portul Amsterdam funcționează în principal pentru a ușura traficul din Portul Rotterdam. Este un port multifuncțional, care poate gestiona, stoca și expedia mărfuri, de la boabe de cacao la cărbune și de la hârtie la petrol brut. Portul dispune de trei tipuri de terminale pentru mărfuri generale, containere și energie.
- Volumul total de marfă în 2023: 80,8 milioane tone