Orice intenție de a reglementa un lucru este de a-l face (mai) eficient. Dacă nu reușește, regulamentul pur și simplu nu funcționează și trebuie modificat.
Regulamentul de parcare în Constanța nu funcționează așa cum ar trebui. Haideți să vedem: care ar trebui să fie scopul său? În primul rând, să facă ordine în parcarea haotică. Șoferii să folosească locurile special amenajate, pietonii să poată folosi trotuarele. De asemenea, un alt scop este strângerea de fonduri care să fie folosite pentru mobilitatea urbană și/sau pentru construirea de noi locuri de parcare.
În Constanța e haos, dar se pare că nimeni nu vede și nu vrea să facă nimic.
Uitați-vă la fotografia de mai sus, pe care am mai dat-o exemplu o dată. Sunt locuri de parcare pe strada Eliberării, care figurează în zona 1 de parcare. E mai scump aici decât pe strada Mircea, în zona peninsulară. N-am văzut niciodată mai mult de trei mașini parcate aici. De multe ori, nu este niciuna. Asta nu ar fi o problemă în sine. Problema este că lângă parcare sunt foarte multe mașini parcate ilegal. Autoturisme care blochează cu totul trotuarul. Unele se văd în imagine, altele nu. De fapt, pe toată strada Eliberării se parchează ilegal. Fie că vorbim de mașinile unor firme, cum ar fi restaurantul Konak, fie că vorbim despre locuitorii de la blocuri care folosesc trotuarul pe post de garaj. Pietonii sunt obligați să folosească șoseaua. Pentru femeile cu copii, pentru bătrâni este un adevărat coșmar.
Regulamentul parcărilor este inutil în acest caz. De fapt, mai mult încurcă. Dacă nu ar fi existat, cel puțin o parte din trotuare ar fi fost libere, pentru că șoferii ar fi folosit parcare. De ce nu o folosesc? Putem găsi ușor două explicații: fie pentru că li se pare prea scump, fie că este prea departe de locul de destinație. Mai este însă una: pentru că nimeni îi amendează. Dacă șoferii care-și lasă mașinile pe trotuar, deși au locuri libere în parcare, ar fi amendați în fiecare zi, ar renunța cu siguranță la acest obicei periculos.
Senzația mea este însă că acest regulament a fost gândit – de oameni care au mulți bani, care locuiesc sau nu în Constanța și care sunt plătiți foarte bine – numai pentru a aduce bani la buget.
Primăria însăși spunea că regulamentul va ajuta investițiile private în parcare. Asta nu s-a întâmplat însă și nu se va întâmpla dacă oamenii își pot lăsa mașinile la întâmplare, fără consecințe.
Există însă și părți bune ale noilor reguli. În zonele centrale, mai ales în zona 0, se poate găsi mult mai ușor un loc de parcare.
Concluzia: locurile de parcare trebuie plătite, mai ales în centrul orașului. Pentru ca sistemul să funcționeze, el trebuie însă aplicat.
Septimiu Bourceanu, președintele Organizației Municipale a PNL Constanța, a anunțat că toate regulamentele aprobate în Consiliul Municipal Constanța vor fi analizate după șase în ședințe comune ale coaliției PNL – USR. Va veni și rândul celui al parcărilor. USR a anunțat deja că are mai multe amendamente.
De ce nu pot cere un loc de parcare rezidential, dacă am o mașină în folosință de la o alta persoana fizica?
Păi soluția e simplă,
Și nu este inventată de mine, este aplicată în Londra unde sunt angajați ai primăriei care au uniforme, camere de supraveghere.
Ei sunt aceia care aplică amenzile, iar salariul lor conține bonusuri care sunt în funcție de cantitatea amenzilor aplicate.
Cu șpagă la acești angajați nu merge pentru că la prima abatere disciplinară, ei își pierd jobul.