Dezvoltarea infrastructurii de încărcare a accelerat considerabil în ultimii ani în Europa, arată ChargeUp Europe, asociația industriei infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice, dar România este la coada clasamentului.
În 2022, numărul mașinilor complet electrice pentru pasageri a crescut cu 58% în UE, comparativ cu anul precedent, de la 1,9 la 3,1 milioane. Iar între 2019 și 2022, acest număr a crescut cu peste 400%, scrie Euronews.
În 2022, numărul punctelor de încărcare din UE a crescut cu 48%, în comparație cu 2021, de la 320.000 de stații la 475.000.
Totuși, extinderea stațiilor de încărcare evoluează diferit în UE. În 2022, Olanda a ajuns la 577 de puncte publice de încărcare la 100.000 de locuitori, urmată de Luxemburg (308), Austria (208) și Suedia (228), conform ChargeUp Europe.
Danemarca (200), Belgia (172) și Franța (107) depășesc și ele media UE de 106 stații publice la 100.000 de locuitori.
12 state UE au sub 40 de stații publice de încărcare la 100.000 de locuitori. România e codașa clasamentului, cu 8 stații la 100.000 de locuitori, la egalitate cu Cipru. Suntem sub Bulgaria (14), Polonia și Grecia (9). Ungaria are 37 de puncte publice de încărcare la 100.000 de locuitori.
La nivelul UE, numărul total al stațiilor publice de încărcare a crescut de la 320.000 în 2021 la 475.000 în 2022.
În 2022, Olanda a avut cel mai mare număr de stații publice de încărcare a mașinilor electrice (111.721), urmată de Germania (87.674) și Franța (83.317).
24% din numărul total al stațiilor publice de încărcare din Uniunea Europeană se află în Olanda. Iar cele trei țări menționate dețin 59% din numărul total al stațiilor publice din UE. Nicio altă țară nu are mai mult de 50.000 de puncte de încărcare cu acces public.
Cele mai mari creșteri le-au înregistrat Franța, care a instalat 53.317 de stații în 2022, Spania (28.480), Germania (22.074) și Austria (11.784).
România nu strălucește nici la numărul total de stații, dar măcar nu mai e pe ultimul loc: în 2022 am ajuns la 1.658 de stații publice de încărcare, de la 1.100 în 2021.
Depășim Bulgaria (cu o populație mult mai mică, de circa 6,7 milioane de locuitori), însă vecinii noștri au făcut un salt remarcabil, ajungând la 1.091 stații publice în 2022 de la numai 300 în 2021.
Euronews a prezentat și un grafic al vânzărilor de mașini full electrice în țările membre ale Uniunii Europene. 12,1% din toate mașinile noi de pasageri vândute în 2022 în UE au fost electrice cu baterie, potrivit datelor ACEA.
Norvegia este țara cu cele mai multe mașini full electrice noi vândute în 2022. 4 din 5 mașini noi vândute au fost electrice cu baterie (79%). Urmează Suedia (33%), Islanda (31%), Olanda (24%), Danemarca (21%) și Finlanda (18%).
România se află aproape de jumătatea clasamentului, cu 9%, nu departe de Belgia (10%) și Portugalia (11%), dar și de media UE (12%). Depășim, în schimb, Spania, Italia, Ungaria și Bulgaria (4%), țări cu o infrastructură de încărcare mai bună.
Ultimele locuri în topul vânzărilor de mașini electrice în 2022 sunt ocupate de Estonia (3%), Croația (3%), Polonia (3%), Cehia (2%) și Slovenia (2%).