- Inventarul Parcărilor Publice din România: 1.174.941 locuri publice, față de 1.154.082 în 2020
- Tariful pentru parcările de reședinţă variază între 30 și 120 lei în localităţile mici, respectiv 70 și 200 lei în orașele mari
- Veniturile obţinute de primării în 2020 din utilizarea parcărilor publice și din amenzi pentru nerespectarea regulamentului de parcare: 160.663.767 lei, față de 139.299.817 lei în 2019
- Cluj-Napoca este lider la veniturile totale generate din utilizarea parcărilor și amenzi, cu 18.330.235,76 lei
- Oradea, cu tradiție în gestiunea eficientă a parcărilor, conduce topul veniturilor obținute din amenzi, cu 1,288 milioane de lei încasaţi în 2020
- Brașovul conduce la numărul de locuri publice de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități, dar Bucureștiul, cu sectoarele sale cumulate, trece pe prima poziție
Integratorul de soluții inteligente la cheie Vegacomp Consulting a publicat a doua ediție a analizei Inventarul Parcărilor Publice, conform căreia România dispune, în acest an, de 1.174.941 locuri publice, față de 1.154.082 în 2020. Cu o o toleranţă de 10% aferentă ratei de exactitate a răspunsurilor municipalităților, numărul total de locuri atinge 1.292.435.
„Avem aproximativ 1.200.000 de locuri de parcare publice, dintre care peste 755.000 sunt locuri de parcare rezidenţiale, în mediul urban. Pentru context, la sfârşitului anului 2020, parcul auto din România era compus din 9.222.280 milioane de vehicule. Dintre acestea, 7.287.857 erau mai vechi de 10 ani, adică aproximativ 80% din total. În această ediție a raportului, am colectat și datele referitoare la veniturile obţinute din amenzile legate de nerespectarea Regulamentului de parcare. Astfel, am remarcat că Oradea conduce topul, cu 1,288 milioane de lei încasaţi în 2020, din totalul de aproximativ 5 milioane de lei la nivel naţional.”, declară Cornel Bărbuț, CEO al Vegacomp Consulting.
Potrivit analizei, în România, 151 orașe taxează utilizarea locurilor de parcare, 98 de localități nu taxează acest aspect, in timp ce 52 de primării nu au răspuns solicitărilor de informații, în cadrul legal.
Tariful pentru parcările de reședinţă variază între 30 și 120 lei în localităţile mici, respectiv între 70 și 200 lei în orașele mari. Pentru abonamente, preţurile de închiriere variază între 15 lei/lună și 1.000 lei/lună. Tariful orar de ocupare pentru parcările publice cu plată variază între 1 și 5 lei, cu excepţia Bucureștiului și Clujului, unde limita maximă ajunge la 10 lei.
Clasamentul locurilor publice de parcare este condus detașat de București, iar Capitala este urmată, la distanță considerabilă, de Brașov și Iași. Constanța are de aproape două ori mai puține locuri de parcare decât Brașov.
Poziție | Localitate | Număr locuri de parcare publice |
1 | București + Sectoare | 244342 |
2 | Brașov | 65360 |
3 | Iași | 58418 |
4 | Pitești | 40376 |
5 | Râmnicu Valcea | 35615 |
6 | Cluj-Napoca | 34640 |
7 | Constanța | 34472 |
8 | Craiova | 30762 |
9 | Oradea | 29009 |
10 | Târgu Mureș | 28473 |
La categoria locurilor de parcare dedicate automobilelor electrice, lucrurile sunt surprinzătoare, atât prin prisma numerelor foarte mici, cât și a prezenței unor orașe mici și medii în top, semn al unei mai mari deschideri către tendințele de eficiență ecologică decît în multe orașe mari ale țării.
La clasamentul menționat nu contribuie variatele politici locale de oferire de gratuități sau reduceri pentru automobilele electrice și hibride la accesul în parcările publice și sunt luate în calcul doar acele locuri destinate exclusiv automobilelor electrice.
Poziție | Localitate | Locuri EV |
1 | Cluj-Napoca | 62 |
2 | Iași | 35 |
3 | Sector 4 | 32 |
4 | Galați | 21 |
5 | Brașov | 14 |
6 | Călărași | 12 |
7 | Târgu Jiu | 12 |
Brașovul și Oradea sunt exemple de incluziune și lideri detașați, la numărul de locuri publice de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități. Bucureștiul, cu sectoarele sale cumulate, ar fi pe prima poziție cu un număr de 2.164 de locuri.
Poziție | Localitate | Parcări pentru persoane cu dizabilitati |
1 | Brașov | 1573 |
2 | Oradea | 1560 |
3 | Iași | 1010 |
4 | Râmnicu Vâlcea | 970 |
5 | Craiova | 950 |
6 | Sector 4 | 850 |
7 | Pitești | 747 |
8 | Brăila | 695 |
Cea de-a doua ediție a analizei tratează și noi subiecte, în capitole dedícate, cu accent pe inventarul legislativ și administrativ, orașe-exemplu de bună administrare a parcărilor, precum si inventarul parcărilor de biciclete și al parcarilor nou-construite în România.
Companie fondată în anul 2004, Vegacomp Consulting, integrator la cheie, se bazează pe o experiență a echipei de peste 28 de ani în telecomunicații, în special pe reţele de fibră optică, în România și la nivel internaţional și își concentrează proiectele pe dezvoltări de soluții combinate de telecomunicații și energie. Vegacomp Consulting aduce, atât în țară cât și în străinătate, soluții inovatoare pentru dezvoltarea rețelelor viitorului, generate de propriul departament de Cercetare și Dezvoltare. Compania își concentrează activitatea ultimilor cinci ani pe tehnologia LoRa, soluţii inteligente de parcare integrate și activează în domeniul Smart City din anul 2015. Mai multe informații sunt disponibile la www.vegacomp.ro.