Cei aproximativ 109.000 de turiști români care și-au petrecut minivacanța de Paște si 1 Mai în stațiuni din țară au cheltuit aproximativ 59,9 de milioane de lei (peste 12,5 milioane de euro), mai mult cu 12,7 % față de perioada similară a anului trecut, potrivit FPTR.
În toate zonele turistice din România s-au vândut aproximativ 109.000 de locuri, în timp ce în străinătate au plecat pentru mini vacanța de Paște și 1 Mai peste 11.650 de turisti.
Spre deosebire de anul trecut, când Paștele și 1 Mai au fost sărbătorite la distanță de 3 săptămâni, fiind înregistrate încasări din servicii turistice de aprox. 3,7 milioane de euro pe zi, anul acesta sărbătorile au fost succesive, iar încasările au depășit 12,5 milioane de euro, mai mult cu aproximativ 12,7 % față de anul trecut.
Această creștere a fost datorată perioadei prelungite de aproximativ o săptămână de zile libere și a tarifelor similare cu cele de anul trecut.
În topul preferințelor românilor s-au aflat în aceste zile stațiunile rurale, cu 42.000 de locuri vândute, urmate de stațiunile de pe litoral cu 29.000 de locuri vândute, de cele montane, cu 20.000 de locuri vândute și de cele balneare, cu 17.000 de locuri vândute, au precizat reprezentanții FPTR.
Şi anul acesta, pensiunile din zona rurală au reușit să atragă aproximativ 42.000 de turiști, același numar ca și anul trecut. Această stagnare este datorată în primul rand de vremea nefavorabilă din această perioadă. Zona Bran-Moeciu, Bucovina și Maramureș au fost cele mai căutate destinații rurale, unde s-au înregistrat tarife între 100 și 300 lei/pers/noapte.
Cele mai căutate stațiuni montane au fost cele de pe Valea Prahovei și Poiana Brașov, unde cazarea a costat între 100-500 lei/ pers/noapte. Majoritatea ofertelor la unitățile de cazare de 3 și 4 stele au avut inclus micul dejun și cina festivă de Paște, pe lângă celelalte facilități: acces SPA, masă traditională și programe artistice.
Pentru un sejur în stațiunile balneare cu pisicine cu apă termală și programe speciale de SPA, românii au cheltuit între 80-600 lei/pers/noapte în funcție de preferințe și de confort.
Destinația cea mai populară pentru aceasta minivacanță a rămas litoralul românesc. Astfel, pe litoral au fost puse la dispoziția triștilor aproximativ 40000 de locuri de cazare, din totalul de 121.222 de locuri clasificate de Ministerul Turismului. Deoarece prognoza meteo a fost nefavorabilă, numărul turiștilor sosiți efectiv pe litoral a ajuns la 29.000, multe rezervări fiind anulate în ultima clipa. Aceștia au cheltuit în 3 zile aproximativ numai pe pachetul de cazare și masă aproximativ 19 milioane de lei. Din totalul locurilor pregătite pe litoral, în topul preferințelor a fost Mamaia, cu un grad de ocupare de aproximativ 90% în nordul stațiunii și 50% în restul stațiunii. Turiștii au preferat Mamaia datorită posibilităților variate de distracție, iar cluburile și barurile au fost principalele atracții. În comparație cu nordul litoralului, în structurile de cazare din sud, gradul de ocupare a fost de aproximativ 25%, mult mai scăzut față de nordul litoralului. Cererea a fost similară cu cea de anul trecut în unitățile clasificate deschise în această perioadă. Se observă creșterea numarului de cazări rezervate pe cont propriu, site-urile specializate permitand rezervari și in structuri neomologate, numărul celor care au apelat la acest tip de servicii fiind imposibil de evaluat.
Aproximativ 1000 de persoane, turiști pasionați de pescuit și dornici de inedit, au ales să petreacă minivacanța de Paște și 1 Mai în Delta Dunării. Din punct de vedere al tarifelor, trei nopți de cazare, la un hotel de trei stele, cu mic dejun inclus, costă în medie 600 lei/pers.
În ceea ce privește turismul extern, românii au cheltuit peste 2,6 milioane euro, cele mai căutate destinații pentru petrecerea minivacanței de Paște si 1 Mai preferaând Bulgaria, urmata de Grecia, Ungaria și Israel.
La fel ca in anii trecuti au fost romani care și-au îndreptat atenția și către destinațiile exotice precum Bali, Thailanda sau chiar Brazilia. Se menține trendul organizării pe cont propriu a vacanțelor, astfel numărul turiştilor romani care îşi cumpără servicii turistice folosind sisteme de rezervări online este în continuă creştere. Aceştia rezervă în special bilete de avion şi cazări ieftine, renunţând la serviciile de masă specifice perioadei.