Canalele de știri au suferit pierderi de audiență pentru reclamele difuzate în anul 2021 comparativ cu anul precedent, conform raportului Media Fact Book (MFB), realizat de agenția Initiative România și citat de Libertatea. Posturile de știri au pierdut mai mult public decât cele canalele mari generaliste.
Iată cum stau lucrurile: Digi24 (-11,6%), România TV (-8,2%), Antena 3 (-18%), Realitatea Plus (-24,4%) și B1 TV (-44%).
Aceste cinci televiziuni de știri au avut o cotă cumulată de piață de 11%. Adică, 11% din audiența livrată de piața TV din România a fost generată de nișa televiziunilor de știri.
Televiziunea, în general, rămâne însă, în continuare, principalul suport de promovare a brandurilor, în ciuda erodării audiențelor, fenomen care s-a accentuat în 2021, și a majorării consumului de internet. Volumul de publicitatea online s-a ridicat la 130 de milioane de euro, potrivit aceluiași raport MFB.
Cererea de publicitate TV a fost foarte mare în cursul anului trecut, companiile profitând de disponibilitatea românilor de a cheltui mai mulți bani (economiile acumulate în 2020) și de relaxarea restricțiilor de mobilitate. Astfel, s-a ajuns ca spațiile de publicitate TV să fie acoperite integral (sold out), situație în care televiziunile au mărit prețurile, generând „inflații de cost fără precedent, în special în ultima parte a anului”, după cum notează specialiștii de la Initiative România. Ca de fiecare dată, fie pandemie, fie criză economică sau politică, televiziunile s-au descurcat, au căzut în picioare și de data asta.
Cele trei mari televiziuni comerciale și-au onorat „blazonul”:
- Pro TV a livrat 565.629 GRP30 (puncte de audiență/spot de 30 secunde) pe target comercial, în scădere cu 1,5% față de 2020, conform monitorizărilor Kantar Media;
- Antena 1 – 436.189 GRP30 target comercial, în creștere cu 2,7%;
- Kanal D – 277.818 GRP30 target comercial, creștere de 12%.
Cele trei televiziuni concurente au avut o cotă cumulată de piață de 57,8%, adică au deținut mai mult de jumătate din audiența pentru reclamele difuzate de piața TV. Această cifră procentuală arată că Pro TV, Antena 1 și Kanal D au fost cele mai căutate (dorite) de investitorii în publicitatea TV. Pe cota de piață rămasă de 42,2% s-au „bătut” restul de 73 de televiziuni.
Aleph News, televiziunea de știri deținută de Adrian Sârbu, a livrat clienților publicitari doar… 514 GRP30 pe targetul comercial, un volum de audiență de 153 de ori mai mic decât cel de la Digi24 (stația de știri cu cel mai mare volum de audiență – 78.881 GRP30) și de 1.101 ori mai redus decât cel de la Pro TV (liderul pieței). Nici în al doilea an de la lansare, Aleph News n-a intrat în… „cărțile publicității”, jocurile fiind făcute în continuare de cele două mari grupuri de televiziune, Pro TV și Intact Media Group, talonate de DIGI Group.
Societatea Română de Televiziune, cu stațiile TVR 1 și TVR 2, a avut o cotă de piață din totalul audienței de doar 1,2%, cu mențiunea că televiziunile publice pot difuza 8 minute de publicitate pe oră față de 12 minute la televiziunile private.
Punctele de audiență (Gross Rating Points – GPR) obținute de reclamele difuzate de televiziuni sunt cumpărate de clienții publicitari la prețuri (Cost per Point – CPP) care sunt negociate, în prealabil, între cele două părți. În fapt, publicitatea TV se vinde de către televiziuni pe baza punctelor de audiență (GRP) pe care le-a obținut difuzarea unei reclame. Un GRP înseamnă 45.000 de telespectatori pe targetul comercial.
Prețul punctului de audiență variază de la o televiziune la alta, de la un tronson orar la altul (dimineață, la prânz sau în prime time) și în funcție de puterea clientului.
de unde stiti ?
Din semnalele pe care le transmite televizorul tau