Pe 30 ianuarie a avut loc semnarea contractului pentru cea mai mare achiziție în domeniul feroviar din istoria României, respectiv 62 de rame electrice regionale (RE-R) pentru trenurile metropolitane, de scurt parcurs, cu o compania din Polonia (POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ SPOLKA AKCYJNA).
Achiziția este împărțită în 3 loturi, după cum urmează:
𝟮𝟬 𝘁𝗿𝗲𝗻𝘂𝗿𝗶 𝗲𝗹𝗲𝗰𝘁𝗿𝗶𝗰𝗲 pentru rutele:
București Nord – Ploiești Sud – Adjud
Iași – Pașcani – Suceava
Bacău – Pașcani
valoare 960 milioane lei
𝟮𝟯 𝘁𝗿𝗲𝗻𝘂𝗿𝗶 𝗲𝗹𝗲𝗰𝘁𝗿𝗶𝗰𝗲 pentru rutele:
Brașov – Gheorgheni
Arad – Timișoara – Caransebeș
Huedin – Cluj – Bistrița
valoare 1,13 miliarde lei
𝟭𝟵 𝘁𝗿𝗲𝗻𝘂𝗿𝗶 𝗲𝗹𝗲𝗰𝘁𝗿𝗶𝗰𝗲 pentru rutele:
București Nord – Ploiești Vest – Brașov
București Nord – Roșiori
București Nord – București Obor/Fundulea
Constanța – Fetești
931 milioane lei
„Aceste rame vor reprezenta coloana vertebrală a 𝘁𝗿𝗲𝗻𝘂𝗿𝗶𝗹𝗼𝗿 𝗺𝗲𝘁𝗿𝗼𝗽𝗼𝗹𝗶𝘁𝗮𝗻𝗲 care vor deservi zonele marilor orașe cu densitate mare de trafic, pentru transportul feroviar de călători.”, a anunțat CNAIR.
Caracteristicile tehnice aferente acestor noi trenuri sunt:
viteză de deplasare până la 160km/h
224 locuri
acces și locuri pentru persoane cu dizabilități
acces și spații pentru biciclete
sisteme digitale de informare a călătorilor
prize de încărcare, inclusiv USB
internet Wi-fi
Pe lângă achiziția propriu-zisă a ramelor electrice, contractul prevede achiziția și a serviciilor de mentenanță și reparații pe o durată de 15 ani, cu posibilitatea de prelungire a acestei perioade până la 30 de ani, prin încheierea unui act adițional.
Livrarea trenurilor se va face într-un interval de 24 luni (prima ramă) şi 36 luni (ultima ramă), respectiv început 2026 – început 2027, iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027.
În ultima perioadă, au fost contractate în total 119 trenuri electrice pentru Românie și urmează noi proceduri de licitație pentru achiziții de material rulant (trenuri și locomotive).