Primăria Cernavodă a reușit o adevărată minune. A anunțat că vrea să asfalteze două străzi și a desemnat despre câștigătoare ofertele unor firme care au propus prețuri mult mai mici decât cele inițiale. Una dintre ofertele câștigătoare are numai 31,54% din valoarea inițială, ceea ce reprezintă, credem noi, nu numai un record național, dar și unul mondial. Nu am mai întâlnit nicăieri până acum situații în care proiectantul să spună că lucrarea valorează o anumită sumă, iar câștigător să fie cel ce oferă și de trei ori mai puțin.
Cazul concret la care ne referim este reabilitarea străzilor Panait Cerna și Gheorghe Doja. Este vorba despre lucrări de proiectare și execuție, împărțite în două loturi. Valoarea totală a lucrărilor a fost de 2.921.870 de lei fără TVA.
Pentru ambele loturi au fost depuse câte patru oferte, de la patru asocieri de firme.
Pentru Lotul 1, adică reabilitarea străzii Panait Cerna, au depus oferte financiare trei ascoieri de firme:
1. Asocierea SC Asfalt Dobrogea SRL și SC Ghican Proiect SRL: 1.608.189 lei fără TVA, ceea ce reprezintă 84,41% din valoarea estimată de 1.904.466 lei fără TVA.
2. Asocierea SC Autoprima Serv SRL și CO Proiect SRL: 969.849 lei fără TVA, ceea ce reprezintă 50.92% din valoarea estimată de 1.904.466 lei fără TVA.
3. Asocierea SC Getnic Construct Serv SRL și SC Ralex Proiect Construct SRL: 922.137 lei fără TVA, ceea ce reprezintă 48,41% din valoarea estimată de 1.904.466 lei fără TVA.
Pentru Lotul 2, reabilitarea străzii Gheorghe Doja, s-au depus următoarele oferte:
1. Asocierea SC Asfalt Dobrogea SRL și SC Ghican Proiect SRL: 686.578 lei, ceea ce reprezintă 67,48% din valoarea estimată de 1.017.404 lei fără TVA.
2. Asocierea SC Autoprima Serv SRL și CO Proiect SRL: 457.768 lei, ceea ce reprezintă 44,99% din valoarea estimată de 1.017.404 lei fără TVA.
3. Asocierea SC Getnic Construct Serv SRL și SC Ralex Proiect Construct SRL: 320.916 lei, ceea ce reprezintă 31,54% din valoarea estimată de 1.017.404 lei fără TVA.
Comisia de evaluare a proiectelor a fost compusă din Delia Florentina Carmen, inspector Serviciul Achiziții Primăria Cernavodă, și din membrii: Marian Iordache, consilier în cadrul Cabinetului Primarului, Silviu Bănuță, șef serviciu Tehnic-Investiții, Aledin Menat, detașat contractual, șef brigadă, Rodica Dragomir, inspector asistent Serviciul Achiziții.
Membrii comisiei notează, în raportul final pe care l-au întocmit, în data de 7 august 2017, că Asocierea Getnic Construct Serv SRL și SC Ralex Proiect Construct SRL a prezentat o oferă de numai 320.916 lei fără TVA, adică 31,54% din valoarea inițială estimată de 1.017.494 lei fără TVA. Prețul este mult prea mic, ceea ce îl face să intre sub incidența art. 210 din legea 98/2016, raportat la art 136 fin HG 395.2016, respectiv „prezentarea unui preț neobișnuit la lucrările ce urmează a fi efectuate”. Comisia amintită a constatat ea însăși acest lucru și a cerut clarificări. Cea de-a doua oferă, a SC Autoprima Serv și Co Proiect SRL, a fost de 457.768 lei fără TVA, adică 44,99% din valoarea estimată, iar cea de-a treia, a SC Asfalt Dobrogea SRL și SC Ghican Proiect SRL, a fost de 686.578 lei fără TVA, adică 67,48% din valoarea estimată. În raportul final de evaluare se spune că, în urma solicitării de clarificări, asocierea care a oferit 31% din preț a postat în SEAP un document prin care a justificat prețul, oferta sa fiind scoasă astfel de sub incidența art. 210 din Legea 98/2016.
Asocierea care a oferit mai puțin de o treime din preț a venit cu încă ceva: o garanție de bună execuție de 10 ani! Oferta este fabuloasă, în condițiile în care autostrăzile au o garanție de numai doi ani.
Câștigătorul licitației a fost desemnată Asocierea Getnic Construct Serv SRL și SC Ralex Proiect Construct SRL, a cărei ofertă a întrunit 100 de puncte.
Românii au două vorbe înțelepte: „E prea frumos să fie adevărat” și „Sunt prea sărac pentru a-mi cumpăra un lucru ieftin”. Ambele par să se aplice în cazurile de mai sus. Experții în domeniu spun că la un preț de 31% din valoarea ofertată nu numai că nu poate fi vorba de profit, dar nu sunt acoperite nici măcar costurile materialelor și mâna de lucru. Din păcate, în raportul final despre care aminteam nu este menționată și explicația firmelor câștigătoare prin care s-a ajuns la acest preț incredibil de mic.
Nu știm cum vor evolua lucrurile aici, dar vă putem spune, din cazurile întâlnite până acum, modul în care evoluează unele proiecte de reabilitări de drumuri câștigate cu prețuri ireal de mici. Constructorii nu folosesc materiale de calitate, nici măcar cantitatea prevăzută în proiect. Se face rabat de la calitate și astfel avem parte de drumuri care devin, în scurt timp, impracticabile, așa cum avem în județul Constanța exemple. Și în aceste cazuri s-au oferit garanții, dar firmele nu mai funcționează, deci nu mai are cine să pună în operă garanția. Suntem convinși însă că cei din Primăria Cernavodă, experți în domeniu, au studiat cu atenție explicațiile firmelor care au oferit 31% din valoarea inițială și că vor răspunde dacă lucrurile nu vor merge ca unse.
Totuși, putem să privim lucrurile și din alt punct de vedere: dacă un Mercedes de lux valoarează 90.000 de euro de nou, credeți că îl va vinde cineva, vreodată cu 31.000 de euro?
Bunul simț spune că un astfel de lucru nu se întâmplă și că, dacă s-ar întâmpla, cu siguranță mașina aceea are o problemă mare. Așa și în cazul asfaltărilor. Pur și simplu cei care vin cu prețuri prea mici, spun experții consultați de noi, nu pot face lucrări de calitate.
Pentru că prețurile propuse sunt atât de mici, instituțiile de control ale statului, începând cu Inspectoratul de Stat în Construcții și terminând cu Curtea de Conturi, ar trebui să controleze atât modul în care se fac aceste licitații, cât, de la A la Z, firmele care participă la ele, mai ales pe cele care reușesc să ofere prețuri incredibil de mici.
Culmea, aceste proiecte mai trec și pe la Ministerul Dezvoltării, care verifică dacă se încadrează în prețurile necesare și care acordă un aviz favorabil. De ce mai ajung pe acolo, dacă se câștigă cu 31% din preț, este greu de spus.
Dincolo de această licitație, se întâmplă un lucru mult mai grav. Companiile românești sunt lăsate să se „măcelărească” financiar între ele. Serios vorbind, orice om cu bun simț știe că nu poți face profit dacă oferi 31% din oferta inițială (numai dacă între timp nu obții majorări de preț). Problema este că firmele românești se bat pe firmituri, căci astfel de licitații sunt simple firmituri, și sunt practic excluse de la marile licitații, care parcă sunt pregătite pentru multinaționale, pentru companii străine care muncesc, culmea, tot cu firme românești, ca subcontractori, dar care iau partea leului: profitul pe care îl exportă în țările de origine. Sunt destule exemple de licitații cu sume importante care par croite pentru multinaționale, în timp ce investitorii autohtoni se zbat să supraviețuiască. Dacă vrem să avem o Românie prosperă, trebuie să facem tot posibilul să încurajăm capitalul autohton. Țările din jur, de la Ungaria la Polonia, au înțeles acest lucru și au companii locale puternice care se extinde în Europa Centrală și cea de Vest. Uitați-vă de exemplu cum ungurii cumpără bănci din România. La noi, există parcă un delir absurd în a încerca să fie doborâte companiile românești care încă mai funcționează, un anti-naționalism greu de înțeles.
Vă recomandăm și un articol din România liberă pe această temă:
Miroase a șpagă grasă. Oamenii au pus un preț estimat mare pt a fi loc de para-ndărat. Cum ăștia au ofertat pe bune, ori să aibă zile negre cu admin. locală la recepția lucrărilor.
Exemplul cu Mercedes este foarte prost, pentru ca din aia 90.000, cel putin jumatate o reprezinta sigla. Daca mai reduci si adaosurile si tot, vei da de costul real al produsului. Vezi cazul apple. Iphone 5 de fapt costa 168$. restul pana la 800 cat a fost la lansare este sigla. Vezi cazul samsung. S8 plus costa 300 si in magazin e 1000. Ne-am obisnuit atat de mult sa platim de 5 ori cat face, incat deja ni se pare normal. Cand cineva iti da un pret real, il refuzi. Asta imi aduce aminte de reclama la Dacia Duster de acum cativa ani: Face pitipoanca test drive, se indragosteste pe loc de masina, merge inapoi la reprezentanta, i se spune cat costa si pitipoanca pleaca spunand: E prea ieftina. Exact asta e romania zilelor noastre.