Nivelul de fericire al oamenilor care obişnuiesc să ofere se menţine constant, sau scade într-un ritm mult mai lent, spre deosebire de situaţia în care ei ar fi beneficiarii darurilor respective.
Aceasta este concluzia unei cercetări efectuate recent la Facultatea de afaceri Booth a Universităţii Chicago, citată de Xinhua.
Pentru a analiza gradul de fericire, oamenii de ştiinţă au realizat două experimente.
În cadrul unuia dintre experimente, participanţii – studenţi ai universităţii – au primit câte cinci dolari în fiecare zi, timp de cinci zile, şi li s-a solicitat ca de fiecare dată să cheltuiască suma pe acelaşi lucru.
Participanţii au fost împărţiţi mod aleator în două grupuri – unii au cheltuit suma în beneficiul propriei persoane, iar ceilalţi i-au dăruit, spre exemplu lăsând banii într-un recipient pentru bacşiş la o cafenea sau oferind în fiecare zi donaţii online aceleiaşi organizaţii caritabile. La sfârşitul zilei participanţii şi-au împărtăşit impresiile cu privire la aceste experienţe şi la gradul general de satisfacţie.
Informaţiile colectate de la un număr total de 96 de participanţi – cu un nivel iniţial similar de fericire – au demonstrat că gradul de bucurie al celor care au cheltuit sumele primite pentru propria persoană s-a diminuat constant pe parcursul perioadei de cinci zile. Însă, în cazul celor care au oferit banii altor persoane nivelul de fericire s-a menţinut.
Oamenii de ştiinţă au desfăşurat apoi un al doilea experiment, online – 502 participanţi au jucat zece runde ale unui joc puzzle din cuvinte. La fiecare rundă ei au câştigat câte cinci cenţi, pe care fie îi puteau păstra sau îi puteau dona pentru un scop caritabil. După fiecare rundă, participanţii au dezvăluit gradul de bucurie resimţit.
Din nou, nivelul autoraportat de fericire al celor care şi-au donat câştigul a scăzut într-un ritm mult mai lent în comparaţie cu cel al participanţilor care au păstrat banii obţinuţi.
Potrivit cercetătorilor, atunci când oamenii se concentrează asupra rezultatului, cum ar fi obţinerea unei plăţi, ei sunt mai înclinaţi să compare efectele, ceea ce le diminuează sensibilitatea faţă de fiecare experienţă. Însă, atunci când se concentrează asupra acţiunii, precum donarea către o organizaţie caritabilă, oamenii sunt mai puţin preocupaţi de comparaţia rezultatelor şi, în schimb, trăiesc fiecare act de dăruire ca pe un eveniment unic aducător de fericire.
De asemenea, conform studiului, oamenii se adaptează într-un ritm mai lent la fericirea generată de acţiunea de a dărui deoarece aceasta contribuie la menţinerea reputaţiei prosociale consolidând sentimentul de conexiune socială şi de apartenenţă, notează Xinhua.
Concluziile cercetării au fost publicate în jurnalul Psychological Science.